22 471 läst ·
27 svar
22k läst
27 svar
Erfarenheter av Partner SB270 ?
Jag har en svart liten blåsa att pumpa fram bränsle med.H hyggabus skrev:
Så är min 270 också Briggsmotor och svart bälg för primern.Problem i år var att förgasaren håller inte tätt och skickar ner bränsle i vevhuset. Tänker montera en kran och byta ut oljan i motorn troligast är det flottörnål eller flottör som eventuellt måste bytas ut.S Skogen81 skrev:
Hmmmm. tycker oljenivån är högre nu, jag kanske har också fåttB BiggeTheKing skrev:
bensin i oljan. Väldigt tacksam om du har någon lösning som funkar. Bild på kran när den är monterad. Kran på slangen är lätt att fixa.
Husqvarnas motsvarande modell har bränslekran på tanken mm.
testa den här listanB BiggeTheKing skrev:
Köp sen reservdelar på reservdelaronline
Sök psb270 på youtube för instruktioner
Skaffa nycklar och hylsor i tumdimensioner
Och följ rådet jag fick från verkstan att använda Aspen bensin.
Lyxka till!
https://www.motoruf.de/mo/ersatztei...SB270, 96191000604, 2006-09, Snow Thrower.pdf
Hej. Vet inte hur aktiv denna tråd är, men bifigar en bild på min Partner SB270 som läcker ut i det fria. Vilken/Vilka reservdelar behöver jag och vart hittar jag att köpa dem ?
Är det nåt man enkelt kan byta själv ?
Är det nåt man enkelt kan byta själv ?
Menare du att det läcker från bärnslekranen (den med röda vredet)? I så fall kan du bara köpa en universal på lämplig butik som säljer trädgårdsmaskiner. Byt slangen och slangklämorna också.Magic89 skrev:
Jag tycker inte bilden visar problemet. Kan du titta närmare - är det hål i en av slangarna? I så fall hittar du ny slang och klämmor hos närmaste Biltema eller liknande. Behöver du bättre råd måste du ta fler bilder i annan vinkel som visar läckan mer exakt.Magic89 skrev:
Min maskin (som är nyare och mer plastinklädd än den på bild )har inte ens en kran så när flottörnålen inte höll tätt så fylldes vevhuset med bensin över sommaren.B Blejdarn skrev:
Har nu införskaffat kran och oljan ska bytas ut .
Någon gång blir det ny nål till flottören också men man ska inte skämma bort den för mycket.
Tanken är att stänga av kranen och låta den gå ett litet tag innan man stänger av motorn så att lite bränsle alltid finns i flottörhuset.
Jag kikade på min maskin, den ser snarlik ut , som jag tror är det antingen slangen eller bensinkranen som läcker och då är det som Possum77 noterat ovan, byt slangar och kran.
Gummislang finns kanske (?) fortfarande att köpa på OKQ8.
Gummislang finns kanske (?) fortfarande att köpa på OKQ8.
Jag tycker inte bilden visar problemet. Kan du titta närmare - är det hål i en av slangarna? I så fall hittar du ny slang och klämmor hos närmaste Biltema eller liknande. Behöver du bättre råd måste du ta fler bilder i annan vinkel som visar läckan mer exakt.Magic89 skrev:
A
Du hittar reservdelar på reservdelaronline. Där finns exempelvis originalkranen med bränslefilter. Jag slog in tecumseh bränslekran. Tänk på att söka på motorn för motordelar och slungan för slungdelar. Glöm för all del inte små slangklämmor om du inte lyckas återanvända de befintliga.H hyggabus skrev:
Det finns mängder av filmer på youtube som visar alla möjliga reparationer av små motorer, snöslungor, gräsklippare osv. Många på engelska. Skriv upp fabrikat, typbeteckning och serienummer på slungan respektive motorn. Sök sen på både nät och youtube och liknande. Använd omväxlande fabrikat och nummer. Vid behov kan du titta på flera filmer och instruktioner för samma sak.H hyggabus skrev:
Du hittar även manualer, ritningar och reservdelslistor. Sen har reservdelaronline många delar.
I ditt fall kanske det inte är läcka på slangen utan en otät nålventil i förgasaren. Undersök noga.
hej! väcker liv i den här tråden. Har en sb270 från 2005. Jag har problemet att den varvar extremt mycket upp och ned. Verkar inte få tillräckligt med bränsle. Någon som haft samma problem?B Blejdarn skrev:Det finns mängder av filmer på youtube som visar alla möjliga reparationer av små motorer, snöslungor, gräsklippare osv. Många på engelska. Skriv upp fabrikat, typbeteckning och serienummer på slungan respektive motorn. Sök sen på både nät och youtube och liknande. Använd omväxlande fabrikat och nummer. Vid behov kan du titta på flera filmer och instruktioner för samma sak.
Du hittar även manualer, ritningar och reservdelslistor. Sen har reservdelaronline många delar.
I ditt fall kanske det inte är läcka på slangen utan en otät nålventil i förgasaren. Undersök noga.
På tomgång och avstängd choke varvar de, när jag kastar snö så går den mer stabilt, vilket jag tycker är märkligt.
Jag tror du måste rengöra förgasaren. Troligen även tanken och bensinslangen. Maskinen är 20 år behöver nog rengöras ordentligt. Sök på youtube efter briggs stratton förgasare (om det är en sån motor). Finns mängder av filmer, titta på flera. Några där man får höra hur motorn pulsar.anthoon14 skrev:
Tet.hej! väcker liv i den här tråden. Har en sb270 från 2005. Jag har problemet att den varvar extremt mycket upp och ned. Verkar inte få tillräckligt med bränsle. Någon som haft samma problem?
På tomgång och avstängd choke varvar de, när jag kastar snö så går den mer stabilt, vilket jag tycker är märkligt.
Det är en god idé att ha motormanualen och även servicemanual. Läs av serienummer och typ och sök sen på nätet.
Ställ upp maskinen i ett varmt utrymme i bekväm arbetshöjd😊 och ha en trevlig stund. Verkstäderna vid den här tiden brukar ha fullt med maskiner som har problem och får tid med din i mars. Lycka till!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden