Hej,
jag är på jakt efter en lite större snöslunga typ 8-10 hk, helst med både elstart och servostyrning.
Partner har en SB270 som finns att få till relativt bra priser både begagnad och ny.
Någon med erfarenheter av SB270 ? - Åsikter ?
Tomas
jag är på jakt efter en lite större snöslunga typ 8-10 hk, helst med både elstart och servostyrning.
Partner har en SB270 som finns att få till relativt bra priser både begagnad och ny.
Någon med erfarenheter av SB270 ? - Åsikter ?
Tomas
De slungorna är bra. Partner är ju Husqvarnas budgetmärke, men snöslungorna är i stort sett samma som Husqvarnas större till skillnad från t.ex. motorsågar då det är helt olika produkter. Husqvarna har lite fler komfortdetaljer (typ värme i handtagen).
Det som kan ställa till det lite är motorn, då Tecumseh har lagt ner motortillverkningen så är det ett restlager av motorer som sitter på de här. Husqvarnas har motorer från Briggs&Stratton.
Under garantitiden (2 år som privatperson, 3 års reklamationsrätt enligt KKL) så är det ju Partners problem med reservdelar, men en snöslunga går såpass lite så det är knappast något strul förrän om 10-15 år, och då kan det bli problem att få tag i motordelar.
Det som kan ställa till det lite är motorn, då Tecumseh har lagt ner motortillverkningen så är det ett restlager av motorer som sitter på de här. Husqvarnas har motorer från Briggs&Stratton.
Under garantitiden (2 år som privatperson, 3 års reklamationsrätt enligt KKL) så är det ju Partners problem med reservdelar, men en snöslunga går såpass lite så det är knappast något strul förrän om 10-15 år, och då kan det bli problem att få tag i motordelar.
Tack för svaret. Det blir en Partner SB270. Hittade en handlare i småland som säljer nya för 11900:-. En hel del pengar men känns bättre än en något begagnad för typ 10' utan garanti. Jag är dock lite nyfiken på hur den steglösa transmissionen är uppbyggd och fungerar över tiden. De ( mycket ) dyrare konkurrenterna har ju hydrostat, allt som nämns på Partners beskrivning är "medbringare" vad det nu innebär.
Redigerat:
Nu är det här årtiondets trådlyft, men om någon skulle snubbla över en begagnad SB270 så kan jag tala om att det är en utmärkt slunga för pengarna. Inte i klass med den Husqvarna 427 jag har i inlandet men den är stark och jobbar på bra, trots de rent sjuka snömängder vi fått här den senare tiden. Om det finns reservdelar till Tecumseh-motorn vet jag inte, inget har gått sönder under de 11 år jag ägt slungan 
Jag har en 270 där drivremmen till drivhjulen hoppar av med ojämna mellanrum. Remskivorna ligger inte i linje och då kliver remmen av. Inget du varit med om? Jag misstänker att friktionshjulet är slitet.possum77 skrev:
Nu är det här årtiondets trådlyft, men om någon skulle snubbla över en begagnad SB270 så kan jag tala om att det är en utmärkt slunga för pengarna. Inte i klass med den Husqvarna 427 jag har i inlandet men den är stark och jobbar på bra, trots de rent sjuka snömängder vi fått här den senare tiden. Om det finns reservdelar till Tecumseh-motorn vet jag inte, inget har gått sönder under de 11 år jag ägt slungan![]()
I övrigt en mycket pålitlig och bra maskin!
Mvh
/Olle
trådlyft som sagt 
Min SB270 har tickat på utan andra mankemang än några knäckta brytpinnar i den stora valskniven. *
å andra sidan bor den norr om Stockholm och får därför bara jobba "ibland".
Jag har modifierat den inre fläkten (den under utkastarröret) med gummilappar på fläktbladen så att de tätar bättre mot huset. Det ger faktiskt en större förbättring än man kan tro, Då fixar den även den dryga blötsnön.
jag antar att det beror på att hastigheten på snön ökar en aning.
Inga remproblem hos mig.
* Om ungarna lämnar en av sina snöspadar eller skidstavar i snön , då lindas först alumininumskaftet på spaden/staven runt valskniven, och sen går brytpinnen. fråga mig gärna hur jag vet det...
Vad gäller motorn tror jag att då Tecumseh ju stängt ner, Dör den byter jag nog till en Briggs eller Kinamaskin snarare än leta original.
Elstarten är underbar efter maskinen stått still sen förra året.
Min SB270 har tickat på utan andra mankemang än några knäckta brytpinnar i den stora valskniven. *
å andra sidan bor den norr om Stockholm och får därför bara jobba "ibland".
Jag har modifierat den inre fläkten (den under utkastarröret) med gummilappar på fläktbladen så att de tätar bättre mot huset. Det ger faktiskt en större förbättring än man kan tro, Då fixar den även den dryga blötsnön.
jag antar att det beror på att hastigheten på snön ökar en aning.
Inga remproblem hos mig.
* Om ungarna lämnar en av sina snöspadar eller skidstavar i snön , då lindas först alumininumskaftet på spaden/staven runt valskniven, och sen går brytpinnen. fråga mig gärna hur jag vet det...
Vad gäller motorn tror jag att då Tecumseh ju stängt ner, Dör den byter jag nog till en Briggs eller Kinamaskin snarare än leta original.
Elstarten är underbar efter maskinen stått still sen förra året.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nej det problemet har jag inte stött på, däremot är mitt friktionshjul också slitet så remmen börjar slira vid tyngre snö. Jag har beställt ett nytt så förhoppningsvis löser det problemetOllro skrev:
Svarar mig själv. Det var ett lager till axeln som friktionshjulet sitter på som hade totalhavererat vilket gjorde att hjulet kom för långt ifrån friktionsplattan. Bytte alla 4 axellager och även gummit på hjulet och nu funkar den bra.Ollro skrev:
Men jag hittade 3 liter vatten i oljetråget som jag inte vet hur det kommit dit. Bytte olja förra året och då var allt ok.
/Olle
Gillar maskin men söker en reservdelslista med sprängskisser . Tar tacksamt emot tips
Jag har en PSB270 sedan 2011 med B&S motor 1150 snowserie. Går klockrent och lättstartad. Men nu har den plötsligt börjat läcka bensin någonstans vid förgasaren. Flödaren med slang har jag bytt, hjälpte inte.
Har skruvat bort koppen på förgasaren men kan inte se något fel på packningen. Finns det en bränslepump någonstans?
Jag söker också efter sprängskiss med artikelnr till motorn. Till maskinen har jag sprängskiss.
Har skruvat bort koppen på förgasaren men kan inte se något fel på packningen. Finns det en bränslepump någonstans?
Jag söker också efter sprängskiss med artikelnr till motorn. Till maskinen har jag sprängskiss.
S Skogen81 skrev:Jag har en PSB270 sedan 2011 med B&S motor 1150 snowserie. Går klockrent och lättstartad. Men nu har den plötsligt börjat läcka bensin någonstans vid förgasaren. Flödaren med slang har jag bytt, hjälpte inte.
Läcker den bensin ut i det öppna eller ned i vevhuset? Det sitter ingen pump på din maskin.Soppan kommer av självtryck. Min läckte bensin in i vevhuset via en trasig flottör vilket gjorde att den tryckte ut olja genom packboxarna som kladdade ner friktionshjulet och den gick knappt framåt. Monterade en bensinkran som jag stänger när jag inte använder maskinen. Kanske inte hjälper ditt problem men ett tips.S Skogen81 skrev:Jag har en PSB270 sedan 2011 med B&S motor 1150 snowserie. Går klockrent och lättstartad. Men nu har den plötsligt börjat läcka bensin någonstans vid förgasaren. Flödaren med slang har jag bytt, hjälpte inte.
Den läcker ut i det fria. Förgasaren och däromkring är rejält blött så jag stängde av direkt. Kan ju brinna om det sprutar på avgasröret. Läcker en aning när den står oanvänd så efter några dagar är tanken tom. Jag har bytt flödaren och slangen som var skadade. Hjälpte inte.Ollro skrev:
Läcker den bensin ut i det öppna eller ned i vevhuset? Det sitter ingen pump på din maskin.Soppan kommer av självtryck. Min läckte bensin in i vevhuset via en trasig flottör vilket gjorde att den tryckte ut olja genom packboxarna som kladdade ner friktionshjulet och den gick knappt framåt. Monterade en bensinkran som jag stänger när jag inte använder maskinen. Kanske inte hjälper ditt problem men ett tips.
Det är lite udda att din maskin har en B&S motor ?
Jag inbillade mig att bolaget Husqvarna försåg Partner slungorna med Tecumseh motorer och husqvarna med B&S.
Min maskin har en Tecumseh, den har en röd pumpblåsa på "motorfronten" att pumpa fram bensin efter sommaruppehållet. Har din en sån ?
Jag inbillade mig att bolaget Husqvarna försåg Partner slungorna med Tecumseh motorer och husqvarna med B&S.
Min maskin har en Tecumseh, den har en röd pumpblåsa på "motorfronten" att pumpa fram bensin efter sommaruppehållet. Har din en sån ?