S Sebastian Ceder skrev:
Nej jag håller med, men det blir inga leverantörer kvar om alla ens krav skall uppfyllas.
Sesol har ingen förskottsbetalning men 30-40% dyrare med lite större anläggning dock
Även om man betalar för materialet när det står på tomten/uppfarten. Det är ju ingen leverantör som vill ta över någon annans materialleveranser och klödd med ev garantier och troligen har nästa installatör förlorat vinstmarginal som den första installatören fått, som du får betala till nästa installatör.

K
M mortimer skrev:
Även om man betalar för materialet när det står på tomten/uppfarten. Det är ju ingen leverantör som vill ta över någon annans materialleveranser och klödd med ev garantier och troligen har nästa installatör förlorat vinstmarginal som den första installatören fått, som du får betala till nästa installatör.
Men om den ursprungliga installatören går i konken efter slutförd installation (o slutfaktura) har du ändå ingen nytta av de garantierna till den leverantören.

Så länge man köper en anläggning med kända kvalitetsfabrikat tror jag inte det är några problem att en annan firma tar över. Dock kanske de inte har utbildning/certifikat/partnerskap med alla tillverkare du har produkter från, vilket kanske begränsar garantimöjligheterna. Problemet är att de flesta har fullt upp och att det är mer jobb att ta över någon annans grejor. Deras standardavtal gäller inte och de behöver jobba mer för mindre pengar. Man får acceptera att betala lite mer

• Gilla
Seve1979 och 1 till
  • Laddar…
S Sebastian Ceder skrev:
Nej jag håller med, men det blir inga leverantörer kvar om alla ens krav skall uppfyllas.
Sesol har ingen förskottsbetalning men 30-40% dyrare med lite större anläggning dock
Kommit till något beslut ? Som jag förstod är deras offert bara giltig 10 dagar.

M mortimer skrev:
Kommit till något beslut ? Som jag förstod är deras offert bara giltig 10 dagar.

Japp har förlängt med 10 dagar till hoppas hinna få in ytterligare någon offert

S Sebastian Ceder skrev:
Japp har förlängt med 10 dagar till hoppas hinna få in ytterligare någon offert
Förändrades priset något när offerten förlängdes?

M mortimer skrev:
Förändrades priset något när offerten förlängdes?
Nej samma pris. Har du fått in någon offert hur går dina tankar?

S Sebastian Ceder skrev:
Nej samma pris. Har du fått in någon offert hur går dina tankar?
Blivit utlovad offert från Solsystem mitten/slutet på veckan. Hade en säljare på besök nyligen som GPS mätte taket med drönare. Fick bra intryck av honom, men det har jag fått av andra också.
Räknar med 34-52st paneler på kring 395w/panel

S Sebastian Ceder skrev:
19 paneler 8,55 kW är det i mitt fall. Växelriktare SAJ R5
Nej bara 3år är en nackdel helt klar. Däremot har dom 20års produktgaranti mot ex Sesol 12år
Vad erbjuder de dig för paneler ?
20års produktgaranti på vad ?

@sebastian: hur har det gått för dig ?
För egen del räknar jag med signa med någon under veckan och Solsystem är en av kandidaterna.

M mortimer skrev:
@sebastian: hur har det gått för dig ?
För egen del räknar jag med signa med någon under veckan och Solsystem är en av kandidaterna.
Hej! Sorry såg att jag glömde svara dig sist. Jag valde att beställa från solsystem. Jag fick in offerter från Sesol ,Gosol och sveasolar.
Solsystem och sveasolar var ganska likvärdiga i effekt och pris.
Gosol hade panel med mest effekt men priset var också därefter

S Sebastian Ceder skrev:
Hej! Sorry såg att jag glömde svara dig sist. Jag valde att beställa från solsystem. Jag fick in offerter från Sesol ,Gosol och sveasolar.
Solsystem och sveasolar var ganska likvärdiga i effekt och pris.
Gosol hade panel med mest effekt men priset var också därefter
Grattis.
När blir det installation och vad blir det för system och komponenter ?

Installation ca6 mån solpaneler Eurener Energia solar 450w

S Sebastian Ceder skrev:
Installation ca6 mån solpaneler Eurener Energia solar 450w
Växelriktare ?

M mortimer skrev:
Växelriktare ?
Växelriktare: Saj R5. Har du bestämt dig för någon leverantör än?

S Sebastian Ceder skrev:
Växelriktare: Saj R5. Har du bestämt dig för någon leverantör än?
Nja, blir förhoppningsvis beslut under veckan. Väntar på sista detaljerna från två lev. När blir ditt installerat ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.