26 750 läst ·
6 svar
27k läst
6 svar
Erfarenheter av linoljesåpa till altan
Hej,
Vad finns det för erfarenheter av linoljesåpa till altan?
Jag tidigare använd Grumme Såpa till rengöring och "oljning", men tänkte prova Linoljesåpa till oljningen i år. Men jag måste säga att jag blev missnöjd med resultatet. "Såpytan" försvann oväntat snabbt, trots att det inte av speciellt varm och det som blev kvar hade inte den lena ytan som jag hade väntat mig. Dessutom "flagade" ytan, ungefär som det ser ut ett år efter man oljat ett altanräcke.
Så frågan är vad/om jag gjorde fel.
Jag lade altanen förra sommaren, så jag det kanske var för tidigt att såpa in den redan i år? (Känns orimligt)
Jag läste någonstans att man skulle stryka på såpan koncentrerat, men jag blandade den med 2 delar vatten och sprutade på med pumpspruta (Lättare att dosera så). Å andra sidan så sprutade jag på det på torr altan. Det kan väl knappast varit orsaken?
Tack på förhand.
Jag tidigare använd Grumme Såpa till rengöring och "oljning", men tänkte prova Linoljesåpa till oljningen i år. Men jag måste säga att jag blev missnöjd med resultatet. "Såpytan" försvann oväntat snabbt, trots att det inte av speciellt varm och det som blev kvar hade inte den lena ytan som jag hade väntat mig. Dessutom "flagade" ytan, ungefär som det ser ut ett år efter man oljat ett altanräcke.
Så frågan är vad/om jag gjorde fel.
Jag lade altanen förra sommaren, så jag det kanske var för tidigt att såpa in den redan i år? (Känns orimligt)
Jag läste någonstans att man skulle stryka på såpan koncentrerat, men jag blandade den med 2 delar vatten och sprutade på med pumpspruta (Lättare att dosera så). Å andra sidan så sprutade jag på det på torr altan. Det kan väl knappast varit orsaken?
Tack på förhand.
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
399 kr inkl moms
445 kr
Läs mer
Jag använder Gysinge Linoljesåpa. Kör först med Kärchner och svabbar sedan lätt och flödigt över däcken med linoljesåpan (ca 50/50) innan de torkat. Gör det enbart på våren - det hade nog inte skadat om jag gjort det ytterligare en gång till för säsongen. Däcken är nu 15 år gamla och helt OK. (Har slarvat några enstaka säsonger.)
Blir som lena och mjuka som det står i "reklamen" är håller du dom bra rena och snygga på det sättet?yonna skrev:
Jag använder Gysinge Linoljesåpa. Kör först med Kärchner och svabbar sedan lätt och flödigt över däcken med linoljesåpan (ca 50/50) innan de torkat. Gör det enbart på våren - det hade nog inte skadat om jag gjort det ytterligare en gång till för säsongen. Däcken är nu 15 år gamla och helt OK. (Har slarvat några enstaka säsonger.)
Jag får erkänna att jag efter 15 år är nöjd med att de fortfarande är ljusa! Främst det större däcket ligger hårt utsatt av den starka österlenska solen. Vill TS behålla len och mjuk yta efter många år kanske ek är lämpligare än god kvalitet av tryckimpregnerat som jag har, ek som mer regelbundet fettas in.M Mad_Man skrev:
Nu har jag inte koll på om och hur linojesåpa tvärbinder (härdar) över tiden men om det blir ett lager som flagnar låter det som för mycket såpa på för tunt lager på ytan av träet och det har inte trängt in speciellt mycket.M Mad_Man skrev:Hej,
kör man talloljesåpa typ biltemas eller grumme så får man ingen tvärbindning över tid.
Jag körde inte så stark såpablandning utan svabbade med borste ca 1.5 dl såpa som fylldes upp med vatten till 1 liter volym i blandningen och som skurades ut på torr plank och trädet fick dricka så mycket det orkade av blandningen, men heller inte så mycket kvar efter på ytan att det låg blankt lager såpavatten i pöl ovanpå plankorna när det var färdigskurat utan just bara blötfuktigt där det inom ganska kort tid blir matt när det börja torka/suga in.
Det jag gjorde var att göra det flera gånger då första omgången drack plankorna väldigt mycket med såpavatten tills man kom till ungefär 4 omgången och det börja finnas såpa i trädets porer som minskade sugningen.
Förra året så var det inte alls lika sugande på såpavatten att skurningen gjordes bara en gång och det kändes tillräckligt.
Detta är ingen vetenskap men jag inbillade mig att såpan sögs ned lite djupare i trädet när det är mer utspädd i vatten och körde i flera omgångar (i alla fall första gången) än om man skulle skura ut och bearbeta en koncentrerad såpa eller i 50/50-förhållande och med det mesta blir kvar på ytan av trallen - och om det är härdande fetter som även härdar i såpaform så kanske det förklarar flagningen senare medan hade man haft såpa på icke härdande fetter som talloljesåpa så hade man troligen inte sett något av det då det mesta på ytan hade tvättats ur igen under vintern.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden