Jag är ute efter en röjsåg och har fastnat lite för Jonsered CC2128, som jag kan få till ett ok pris. Är det någon som har erfarenheter här av denna maskin, vad gäller funktion och hållbarhet? Ursprungligen var jag inne på något enklare som Ryobi RBC430 eller McCullough, men det känns bättre att köpa ett välkänt märke med förhoppningsvis bättre hållbarhet (även roligt med ett klassiskt svenskt märke). CC2128 säljs ju även som "kombimaskin" inkl sågblad vilket känns bra att ha som möjlighet, även om det är främst tråd och gräs/slyklinga som jag kommer att använda.

Tomten som ska hållas efter är ca 3000kvm varav ca hälften är skräpmark just nu, med främst älggräs, hallon etc samt lite tunnare sly (tanken är potatisland mm till nästa år). Även dikeskanter mm. Det som gör mig osäker är om detta är en lite halvkass instegsmaskin som inte håller vanlig Jonseredkvalité. Jag har även kikat på Stihl FS87 som ligger i strax över i pris, men då får man inte sågklinga inkl klingskydd, så för samma funktion så kommer det att bli lite dyrare (~600-700:-). Har även sneglat på CC2235 just för att det är en kraftigare maskin som bör klara arbetet enklare, samt Stihl FS130 som jag sett att många rekommenderar. Detta känns dock som att ta i väl mycket för en mindre tomt, och innbär att lägga ytterligare 1300-1500:- till en budget som jag redan utvidgat en gång. Tankar, erfarenheter och synpunkter tas tacksamt emot.

I brist på svar så kan jag ju bara följa upp med att jag till slut köpte CC2235, och mycket nöjd (har dock bara kört trimmerhuvud och slyklinga hittills). Kan inte riktigt bedöma i vilken mån jag verkligen behöver något större än 2128, men den extra effekten i 2235 känns bra att ha och den har även bättre vibrationsvärden. Väger lite mer, men när de hänger i selen så upplever jag ingen stor skillnad.

Jag tycker du gjorde rätt val. 35 kubikaren är stark och mycket trevlig att jobba med. Sen om man verkligen behöver en så krallig maskin för en stor villatomt är väl frågan.:) Men jag är precis likadan, har också en överdimensionerad maskin för mina behov. (stor villatomt på landet).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.