Erfarenheter av iCell

7k läst  9 svar

1. mmmmagnus
    Medlem Nivå 4
    Finns det någon där ute med erfarenhet av (tilläggsisolering av vind med) iCell? Hade planerat köra med Warmcel men iCell kanske funkar lika bra?

2. K
    Medlem Nivå 6
    Jag undrar likadant! Var på Hem och Villa-mässan i Göteborg idag där iCell var representerade. Det kändes som att de hade ett bra case.

3. N
    Medlem Nivå 6
    Pratade med dem jag med jag med. Verkar väl helt ok men något som jag funderar över är att de hävdar att man inte behöver plasta (ångspärr) utan att det "räcker" med ångbroms och att det skulle vara bättre.
    Är det så? Även om deras isolering klarar sig med ångbroms gör träet i takstolarna det?

4. K
    Medlem Nivå 6
    Ångbroms verkar vara en av poängerna med cellulosaisolering. Att låta (lite) fukt vandra genom konstruktionen. Då blir det ett mer naturligt hus än ett inplastat passivhus. Jag använder hellre "mer" naturliga material än glasull/stenull så jag ser fram emot att bli kontaktad och få veta lite mer än den 3 min långa presentationen jag fick.

5. C
    Medlem Nivå 6
    Nyfiken undrar vad som hände sedan? Någon av er som använde skivan?
    Det jag tycker känns läskigt är om taket börjar läcka utifrån så kryper fukten innåt...
    /C

6. K
    Medlem Nivå 6
    Jag har inte gått vidare med iCell. Istället blir det träfiberisolering, nästan samma sak, men rena träfiber istället för tidningspapper.

Vad händer om taket läcker in i ett hus med plast och stenull istället för ångbroms och cellulosaisolering? Då samlas all fukt på ett ställe och bildar röta. Du har ett problem men kan inte se det förrän det blivit ett stort problem. Cellulosaisolering kan ta emot fukt och sedan när det blir varmare kan fukten avges. Regnar det in genom taket och det går så långt att det rinner ner i isolering så har du ett problem vare sig du väljer stenull eller cellulosa.

7. C
    Medlem Nivå 6
    Ok tack för snabb respons:) Är också tveksamt till det helt täta...
    /C

8. H
    Medlem Nivå 5
    Vi har ångbroms och cellulosa-ull från iCell. Har haft det i 1 år nu och än så länge verkar det funka bra :)

• Laddar…
  9. Johan Enander
    Medlem Nivå 3
    Hej,

Fundera på att använda Icell när vi isolerar taket på vårt fritidshus. Fubnkar det fortfarande bra för er? Kunde ni använda ett "tunnare"-lager av isolering när bi valde Icell istället för mineralull?

10. B
    Medlem Nivå 1
    Håller på att bygga ut huset här hemma och tänkte mig att använda typ iCell i nybygget, fungerar det tillsammans med Gullfbern plus plastfolie som finns i det existerande huset?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: