12 469 läst ·
26 svar
12k läst
26 svar
Erfarenheter av Hjältevadshus?
Vi har fått en prislista från HVH på vad deras hus kostar i std-utförande. Alla är dock utan pris för grundläggning.
Den siffran vi fått på grunden för "sjögården" 100kvm är 260' vilket känns väldigt högt... 2600 per kvm.
Nån som vill veta vad husen kostar i mälardalen kan hojta!!
Den siffran vi fått på grunden för "sjögården" 100kvm är 260' vilket känns väldigt högt... 2600 per kvm.
Nån som vill veta vad husen kostar i mälardalen kan hojta!!
När vi tittade på hjältevadshus, jag tror det var Rosen eller Staffansgården så hade de ett tillval med färdigisolerad ovanvåning. Det tillvalet kostade 65 papp.
Nu byggde vi en smålandsvilla och vi kommer att anlita en snickare för att isolera och att sätta upp väggar på ovanvåningen. Jag har inget jämförbart pris, men med det sug efter snickare som finns idag tror jag att det är prisvärt, om man inte vill göra iordning hela ovanvåningen själv förståss.
När vi är färdiga kommer vår ovanvåning (inkl badrum) att gå på ca 250'. Då har vi ett helt ok pris från snickaren, flera av de andra anbud vi fått har legat mycket högre eller har haft div om och men ... så vi är glada över att snickaren vi valt var med i anbudsgivningen.
Nu byggde vi en smålandsvilla och vi kommer att anlita en snickare för att isolera och att sätta upp väggar på ovanvåningen. Jag har inget jämförbart pris, men med det sug efter snickare som finns idag tror jag att det är prisvärt, om man inte vill göra iordning hela ovanvåningen själv förståss.
När vi är färdiga kommer vår ovanvåning (inkl badrum) att gå på ca 250'. Då har vi ett helt ok pris från snickaren, flera av de andra anbud vi fått har legat mycket högre eller har haft div om och men ... så vi är glada över att snickaren vi valt var med i anbudsgivningen.
Hej!
Vi har äntligen bestämt oss och vi har beställt ett förlängt Björken. Med platta på mark, det har under de sista månaderna aldrig varit snack om nåt annat hos vår Hjältevadsäljare.
Det blev det mest prisvärda huset utav alla offerter vi begärde (Myresjö, Smålandsvillan, A-hus, Örement, Modulent, Sävsjö trähus). Flexibiliteten hos H-hus var super och ett argument som faktiskt vägt rätt tungt för oss var att man faktiskt kan borra och spika i deras väggar!
Huset går på 2,2 Mkr med förlängning, putsad fasad, frontespis, takfönster, bastu, golvvärme, inredd ovanvåning, kakel/klinkers, badkar som främsta tillval. Sedan gillar vi förresten också att man inte förfinansierar så mycket. 90 % när det är levererat och resten när slutbesiktningen är ok - hepp!
Vi har äntligen bestämt oss och vi har beställt ett förlängt Björken. Med platta på mark, det har under de sista månaderna aldrig varit snack om nåt annat hos vår Hjältevadsäljare.
Det blev det mest prisvärda huset utav alla offerter vi begärde (Myresjö, Smålandsvillan, A-hus, Örement, Modulent, Sävsjö trähus). Flexibiliteten hos H-hus var super och ett argument som faktiskt vägt rätt tungt för oss var att man faktiskt kan borra och spika i deras väggar!
Huset går på 2,2 Mkr med förlängning, putsad fasad, frontespis, takfönster, bastu, golvvärme, inredd ovanvåning, kakel/klinkers, badkar som främsta tillval. Sedan gillar vi förresten också att man inte förfinansierar så mycket. 90 % när det är levererat och resten när slutbesiktningen är ok - hepp!
Går det verkligen att få ett Hjältevadshus byggt på platta??? Trodde det var omöjligt på modulhus...Mella skrev:Hej!
Att konstruera en grund som redan från början behöver en luftavvuktare låter som att man försöker kompenesera för alla de problem som finns dokumenterade med torpargrunder. Kolla t.ex. småhusflesnämndens rapport. Min personliga uppfattning är att torpargrund bara hör hemma på mark som naturligt är väldigt väl dränerad i kombination med otäta hus. Själv skulle jag ladrig bygga ett sådant, även om Hjälevadshus känns som det absolut bästa alternativet av "budgetbolagen".
Säkerställ att hjältevadshus inte vill att ni skall kontraktera grundentreprenören separat, utan ni bara skriver ETT enda kontrakt. Annars har ni ingen som ansvarar för produkten som helhet.
Jag undrar just varför detta upplägg är så vanligt bland företagen som bygger med torpargrund - kanske för att de inte vill ta ansvaret för en torpargrund? De har ju ryggen fri så länge som de bara ansvarar för huset och inte grunden.
Säkerställ att hjältevadshus inte vill att ni skall kontraktera grundentreprenören separat, utan ni bara skriver ETT enda kontrakt. Annars har ni ingen som ansvarar för produkten som helhet.
Jag undrar just varför detta upplägg är så vanligt bland företagen som bygger med torpargrund - kanske för att de inte vill ta ansvaret för en torpargrund? De har ju ryggen fri så länge som de bara ansvarar för huset och inte grunden.
För att vända din negativa tanke om krypgrund så kan man tänka på detta sätt istället.kungkokos skrev:
Krypgrund/torpargrund har den fördelen till att det går att vara proaktiv i sitt underhåll med möjlighet till diverse säkerhetsåtgärder för att förhindra att man får problem exempelvis att det går att installera en avfuktare som hjälper ifall det skulle bli problem med fukt.
"Varför måste jag använda bilbälte som skyddar mig om jag krockar, det känns som att man försöker kompensera alla de problem med att en bil inte är säker nog vid kollision."
Vilka liknande möjligheter har du med platt på mark för det? Eller menar du att platta på mark är "underhållsfri"?
I förhållande är platta på mark underhållsfri och därför behöver man inte komma ner i grunden för att titta. Men visst är det en fördel. Torpargrunder är dock kända för sin historik med fuktproblem. Än en gång vill jag hänvisa till den oberoende Småhusskadenämnden. Ladda ner rapporten som finns där. Det finns en anledning till att man numera letar alternativa varianter med isolerade torpargrunder. Förhoppningsvis är den konstruktionen mycket bättre än den man byggt med fram till 2000-talet men tekniken är rätt obeprövad.
Självklart letar man alternativ och försöker utveckla kontruktionerna för att förebygga kondensbildningar och förhindra fuktproblem.kungkokos skrev:I förhållande är platta på mark underhållsfri och därför behöver man inte komma ner i grunden för att titta. Men visst är det en fördel. Torpargrunder är dock kända för sin historik med fuktproblem. Än en gång vill jag hänvisa till den oberoende Småhusskadenämnden. Ladda ner rapporten som finns där. Det finns en anledning till att man numera letar alternativa varianter med isolerade torpargrunder. Förhoppningsvis är den konstruktionen mycket bättre än den man byggt med fram till 2000-talet men tekniken är rätt obeprövad.
Dock tycker jag att det målas idag en överdriven bild på att krypgrund är någonting dåligt och farligt och platta på mark är någonting säkert som det aldrig blir problem med och är indirekt underhållsfri. Många frågar "Vågar jag verkligen bygga ett modulhus med krypgrund?" men ställer sig nästan aldrig osäkert frågande om vad det innebär med platta på mark.
Jag menar efter att ha försökt förstå mig på vad det innebär med de olika grunderna är att egentligen är det samma grundproblem med bägge typerna. Dock är vissa problem större med den ena typen och vice versa. Frågan är för mig, beroende på problem och typ av konstruktion vilken konstruktion är problemet enklast och minst kostsamt att åtgärda på? Och vilken typ erbjuder mest möjlighet till att vara proaktiv för att kunna förebygga risken till att få mögel?
Det är också väldigt sällan någon som diskuterar fukt och mögelproblem i vind och tak, den risken finns där också på alla hus, samt att den bygger på samma grundproblematik som med grunderna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden