Hej,

Klurar lite på hur vi bäst skall lösa denna elcentral så att det blir riktigt snyggt och överskådligt. Ambitionsnivån här är väl att kunna ställa upp i "Sveriges snyggaste elcentral" när det är klart... även om förutsättningarna är lite dåliga... ;)

Förutsättningarna är följande:

Kombicentral (Hager FW) där vänstersidan har el och höger data/signal och ev. lite lågspänning (typ trafo för LED). Nästan allt kommer in från ovansidan och det är riktigt fullt där, framförallt på elsidan. Gissar på ca 25 inkommande varav i princip allt är enfas.
Dessutom kommer det att finnas behov av att göra en del kopplingar i centralen då ex. det går separat kanalisation till en del strömbrytare och även många vägguttag har separat kanalisation och kan nog kopplas ihop.
Det kommer att bli minst två jordfelsbrytare och minst en PSA.
Det finns gott om plats i centralen och det är inga problem att lämna platsen för 2 eller t.o.m. 3 din skenor för kopplingar.

Här kommer en översikt hur det ser ut idag:
Elcentral under arbete, öppet skåp, kablar, elkopplingar, installationsmaterial, orangeterminaler, grå kabelkanaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detalj:

Elskåp med säkringar, kabelrör och ordnat kablage inom industriell eller kommersiell miljö.
Skapa konto

Tanke/plan:
1. Låt befintlig hållare för jord/nollplint sitta kvar längst upp, men ersätt nollplintar med jordplint så det endast blir jordplintar högst upp (all inkommande jord rymms inte på befintlig).
2. Sätt upp ytterligare en hållare som endast har nollplintar (för resp. JFB). strax under.
3. Under denna (blir troligen på DIN skenan där huvudbrytare sitter på bilden idag) sätter man WAGO+DIN hållare för att koppla ihop de faser som skall kopplas ihop.
4. Därefter fortsätter man "som vanligt" med huvudbrytare/JFB/dvärgbrytare m.m. på dinskenorna.

Frågor:
Feedback på planen ovan? Alternativa lösningar?
Finns det andra/bättre lösningar för jord och nollplintar (och ihopkoppling av faser med wago+hållare)? Med denna lösning kommer all jord+nolla att gå "180 grader i en båge" i centralen.
Dra faser "rakt" bakom din skenor, eller försöka få till snygg dragning längs sidan (ska posta en bild där de gjort detta senare)?

En bild jag hittade där man försökt lägga alla faser "längs sidorna" för att sedan gå dolt bakom DIN skenan.
Fördel/nackdel? Jag tycker det ser snyggare ut... ;)

infalldcentral.jpg

Hänger inte med. som synligt är det 10 slangar som kommer uppifrån, men inte en enda noll eller jord är kontakterad ?

J jonaserik skrev:
Hänger inte med. som synligt är det 10 slangar som kommer uppifrån, men inte en enda noll eller jord är kontakterad ?
Slangar ligger dubbelt så det är minst 20.
Nej, inget är kontakterat eller påbörjat ännu bara slangar indragna och det som sitter på DIN skenor är bara där temporärt och kan/bör nog flyttas. Tanken var att få lite feedback här innan vi drar igång.

OK , eftersom det är gått om plats som synes. Tänk till vad du har för objekt ute, i bland kan det vara bra med att dela upp olika objekt på olika JFB eller inte JFB. Noll/jord-skena kan med fördel sätts en uppe och en nere för att dela upp ev olika JFB och det blir inte så plottrigt.

Om du vill ha det snyggt, så sätt jordskena högst upp, nollskena nedanför, sen en rad med Plintar där du Plintar upp det som inte ska direkt in på säkring, det blir snyggare med Plintar än med wagohållare så är det.
Sen vet jag inte om jag skulle Plintat upp allt, om det får plats på en skena kan man ju göra det. Sen svart rq mellan plint och säkring, så får man det lite neutralare nedanför plintraden

• Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Hojte Hojte skrev:
Om du vill ha det snyggt, så sätt jordskena högst upp, nollskena nedanför, sen en rad med Plintar där du Plintar upp det som inte ska direkt in på säkring, det blir snyggare med Plintar än med wagohållare så är det.
Sen vet jag inte om jag skulle Plintat upp allt, om det får plats på en skena kan man ju göra det. Sen svart rq mellan plint och säkring, så får man det lite neutralare nedanför plintraden
Jag tycker det blir ganska ok med DINhållare och wago, men kan säkert bli ännu bättre med någn plintlösning,
Det borde ju bli snyggast att köra med Hagers egna små plintar som är lika som jord/nolla, men tyckte de krävde ganska mycket utrymme och fanns ju inte mindre än med 5 ingångar. Men det kanske rymms ändå med tanke på att jag har en "hel rad" tillgodo.
Eller har du tipps på annan plintlösning?

Min plan var väl inte att plinta allt utan bara de ledningar man vill koppla ihop och sedan låta resten gå direkt. Men visst finns det någon smidig plintlösning som rymmer allt på en rad hade jag gärna plintat allt och göra som du säger och köra svart RQ till allt. Då borde man verkligen kunna få till det snyggt.
Det är ju mest brun FQ som är inkommande så frågan är väl vad man drar från plintarna om man inte plintar allt... svart eller brun?

Ett alternativ vore väl att köra med en kopplingplint av typ:

2929400_m.jpg

... för faser som skall kopplas ihop eller rent av alla faser... har dock aldrig själv jobbat med dessa eller sett de i "vanliga normcentraler"... Borde bli hyffsat snyggt (snyggare än wago i din hållare), men känns lite som ett nerköp i flexibilitet/smidighet jämfört med ex. wagolösning.
Någon som har erfarenhet av dessa (i normcentraler)?

Det var sådana Plintar jag menar som föregående inlägg, typ wdu från wiedmuller
Så kör du ändhylsor på dom och dubbla ändhylsor när du ska skarva över till en andra plint, sen sätter du nummer på plintarna och partmärker allt.

Så Plintar du upp alla faser och kör svart mellan plint och säkring och partmärker det med. Men allt är ju överjobb för en hemma central.

Har använt plintad centraler men då har det varit utanpåliggande och för ett utbyte från en gammal gängsäkringscentral till ny. För att kablarna hade blivit för korta annars

• Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Hojte Hojte skrev:
Det var sådana Plintar jag menar som föregående inlägg, typ wdu från wiedmuller
Så kör du ändhylsor på dom och dubbla ändhylsor när du ska skarva över till en andra plint, sen sätter du nummer på plintarna och partmärker allt.

Så Plintar du upp alla faser och kör svart mellan plint och säkring och partmärker det med. Men allt är ju överjobb för en hemma central.

Har använt plintad centraler men då har det varit utanpåliggande och för ett utbyte från en gammal gängsäkringscentral till ny. För att kablarna hade blivit för korta annars
Aha...jo, jag kollade först på WDU innan jag länkade ovan (malmbergs). Verkar finnas många varianter. Någon "push in" hade väl varit att föredra istället för skruv. Jo, håller med om att det nog är "overkill" för en hemmacentral, men å andra sidan känns det som det kunde bli jäkligt snyggt/bra.
Jag kommer ju ändå att behöva "offra" en DIN rad och har gott om plats i centralen så just det är ju inget problem iaf.

Fråga; hur menar du med ändhylsor? Som jag fattat det så kan man sätta alla på en rad och bara en ändhylsa på slutet? Sedan sätter du ihop plintar med typ dessa (finns ju fler än två):

2929480_m.jpg

• Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Hojte Hojte skrev:
Med ändhylsor menar jag
[länk]
Ändstopp sätter man längst ut på plintraden,
Man kan använda sådana överkopplingar men jag gillar mest att sy emellan Plintarna på undersidan
Tack!

Aha, då förstår jag vad du menar gällande ändhylsor. Tror kanske jag kompromissar bort dessa, även om de skulle höja standarden ytterligare. Är rädd för att de inför en felkälla, men framförallt kommer att kräva tid vid installation.

Hur menar du med att sy ihop plintar på undersidan? Den bild jag la in (ovan) ser ju inte ut att kunna länkas ihop med andra på något annat sätt?

S skyisthelimit skrev:
Tack!

Aha, då förstår jag vad du menar gällande ändhylsor. Tror kanske jag kompromissar bort dessa, även om de skulle höja standarden ytterligare. Är rädd för att de inför en felkälla, men framförallt kommer att kräva tid vid installation.

Hur menar du med att sy ihop plintar på undersidan? Den bild jag la in (ovan) ser ju inte ut att kunna länkas ihop med andra på något annat sätt?
Hittar inga bra bilder, men sy underifrån menar jag som det ser ut mellan säkringarnas hjälpkontakter med röd tråd då, man syr mellan plint 1 och 2 till plint 3 för att få fler inkopplingsplintar, då är det oftast bättre med att trpda än med sådana färdiga som oftast inte är isolerade så då förlorar du ip 2x klassning, vilket gör att man bara använder sådana delar till svagström
Elskåp med brytare, säkringar, reläer och styrsystem, märkta för industriell automationsanvändning.
Skapa konto

• Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Såhär bygger jag min.

Hager har jord och nollplintar med dubbla rader för 2.5mm2. dvs 30 anslutningar på en vanlig 10cm.

Skall se om jag hittar enr.

Annars så gillar jag att man samlar upp kablarna på plintar vid vid den jfb som är aktuell för gruppen. Blir överskådligt då.

• Elcentral med öppen dörr, flera säkringar, kablar och anordningar för eldistribution monterade på en vägg.
    Skapa konto
  • Gilla
tomtom7 och 1 till
  • Laddar…
Hojte Hojte skrev:
Hittar inga bra bilder, men sy underifrån menar jag som det ser ut mellan säkringarnas hjälpkontakter med röd tråd då, man syr mellan plint 1 och 2 till plint 3 för att få fler inkopplingsplintar, då är det oftast bättre med att trpda än med sådana färdiga som oftast inte är isolerade så då förlorar du ip 2x klassning, vilket gör att man bara använder sådana delar till svagström
[bild]
Tror jag fattar, "helt enkelt koppla ihop de med kabel", det kräver väl isf att man har utrymme i plintens utgång eller har plint med fler än två utgångar?

Klippte in följande från weidmuller. Tycker det verkar smidigt när man har en plint med "dubbla" rader för bryggor:

Bild på elektriska anslutningsblock med olika bryggningsmetoder för ledare; enkel, intill, bro, parallell, förlängning, kedja.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.