G Gumlan skrev:
Så här blev det till slut.
Nu blir det bastu och tunna om vartannat.
Härligt helg SPA!
Fantastisk setup, Gumlan! Ser grymt ut!

Hej, någon som har BastuCube eller BastuTunna i Stockholms område? Skulle vilja kolla kvalite på arbete.

N nej_simon skrev:
Hej!

Vi tänkte bygga en bastustuga i trädgården under sommaren eftersom risken är stor att det blir hemmasemester. :/

Vi har kikat på olika leverantörer och en som vi fastnat är för är ThermoTub (se [länk] eller deras sida på blocket [länk]) eftersom de är snygga och verkar vara prisvärda. Med den utrustning vi vill ha blir priset runt 10 000 mindre än en bastustuga från en mer känd leverantör. Men jag kan inte hitta några recensioner av varken företaget eller dess produkter på nätet. Tydligen tillverkas de i Litauen. När jag söker på företagets adress på google maps kommer jag till ett litauiskt villaområde.

Vad tror ni?
Hej,
Jag har en och det ligger bilder i den tråden.
Vi har haft vår sedan 2020 och bastar i princip 30-40 ggr per år. Allt fungerat perfekt med både order, leverans och kvalitet.
//Uffe

T Tamford skrev:
Hej,
Jag har en och det ligger bilder i den tråden.
Vi har haft vår sedan 2020 och bastar i princip 30-40 ggr per år. Allt fungerat perfekt med både order, leverans och kvalitet.
//Uffe
Inget som torkat isär? Hur är fönsterna, läcker det ut mycket värme från dem. Funderar på att beställa en tub med stort fönster.

martymuffins martymuffins skrev:
Fantastisk setup, Gumlan! Ser grymt ut!
G gallsbo skrev:
Inget som torkat isär? Hur är fönsterna, läcker det ut mycket värme från dem. Funderar på att beställa en tub med stort fönster.
Hej,
Svar på dina frågor är nej.
Nej bara bytt glas dörr då magnetlåset inte orkade hålla en under en storm så nu satt på en träkloss som jag vrider för efter bastu badet.
Dock har jag ett bara 70-80 högt fönster men full bredd då jag vill kunna basta även om vi har gäster utan att avslöja allt.
Ångrar inte en sekund att jag köpe den.

• Gilla
gallsbo
  • Laddar…
Håller med, vi har inte haft några problem med vår bastu. Fortfarande väldigt nöjda med både bastun och priset.

• Gilla
gallsbo och 1 till
  • Laddar…
G Gumlan skrev:
Håller med, vi har inte haft några problem med vår bastu. Fortfarande väldigt nöjda med både bastun och priset.
Då finns det nog en skaplig chans att jag beställer en därifrån. Vill inte ha allt för stor då kanske blir en tub-formad.

Har tänkt beställa ThermaSauna L men är lite osäker på avlastning. Har pallgafflar, men de är inte speciellt långa. Bör man ha gaffelförlängare?

Och ni som kör med el, fungerar det bra? Tänker på att de är oisolerade..

• Gilla
Tamford
  • Laddar…
G Gumlan skrev:
D DaAndersson skrev:
Har tänkt beställa ThermaSauna L men är lite osäker på avlastning. Har pallgafflar, men de är inte speciellt långa. Bör man ha gaffelförlängare?

Vi valde bort el då det blir dyrt att värma upp. Men avlastning med förlängda pallgafflar är nog nödvändigt. Blir svår med balans och att tilta med korta gafflar.

• Gilla
DaAndersson
  • Laddar…
D DaAndersson skrev:

Angående el så känns det ju inte så lockande med tanke på den obligatoriska effektavgiften som kommer.

Ang el så om man räknar med 3 kr per kWh inkl allt, agg på 8 kWh och bastar 3 timmar per gång och bastar en gång i veckan: 3 * 8 * 3 * 4 = 288 kr. Dock ej koll på effektavgiften som kommer, bör man väl erkänna

Ett elagg får man för 5-6' istället för 11' (skorsten behöver gå rakt upp pga närliggande byggnad). För mellanskillnaden på 5' hinner man basta rätt många gånger.. (eller 17 månader, för att vara exakt)

D DaAndersson skrev:
Ang el så om man räknar med 3 kr per kWh inkl allt, agg på 8 kWh och bastar 3 timmar per gång och bastar en gång i veckan: 3 * 8 * 3 * 4 = 288 kr. Dock ej koll på effektavgiften som kommer, bör man väl erkänna

Ett elagg får man för 5-6' istället för 11' (skorsten behöver gå rakt upp pga närliggande byggnad). För mellanskillnaden på 5' hinner man basta rätt många gånger.. (eller 17 månader, för att vara exakt)
Frågan är om elagget går fullt på 8kWh hela tiden? Tveksamt och vad gäller effektavgiften så kommer del av effekten att rymmas i vad man peakat med andra förbrukare (säg 6kW som peak och 10kW som peak vid bastubad). Gäller dock att tänka till så man inte blåser på med allt man har samtidigt. Då blir ju bastubadet "toppen" av förbrukarna gemensamt och det blir ju onödigt. Vår nätleverantör tar 95kr/kW under vinterhalvåret för snittet av de 3 högsta effekttopparna mätt i 15.-minutersintervaller så det kommer ju automatsikt bli bastubadet som bestämmer kostnaden, om man inte tutar på för fullt med 11kW billaddning, då blir ju den styrande.

Redigerat:
  • Gilla
DaAndersson
  • Laddar…
D DaAndersson skrev:

Du bör nog ta en titt på hur effektavgiften är konstruerad hos din nätleverantör om du vill jämföra kostnaderna med installation av kamin och skorsten. Det kommer dra iväg med avgifterna om ni gillar att basta på höglasttider. Sen beror det ju så klart på vilken effekt ni tar ut normalt om ökningen blir anmärkningsvärd.

Allan J Allan J skrev:
Du bör nog ta en titt på hur effektavgiften är konstruerad hos din nätleverantör om du vill jämföra kostnaderna med installation av kamin och skorsten. Det kommer dra iväg med avgifterna om ni gillar att basta på höglasttider. Sen beror det ju så klart på vilken effekt ni tar ut normalt om ökningen blir anmärkningsvärd.
Men det är klart somliga är ju inte intresserade av att elda eller har bastun så placerad att det känns bra ifråga om närhet till grannar och så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.