2 394 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Erfarenheter av "Badrum direkt"?
Offerten:Plattsattaren skrev:Efter att man läst inledningen så skulle jag aldrig ens komma på tanken att anlita dom..
För det första, Så får man offert utan att dom ens har varit och kollat på objektet, och om man GILLAR offerten så kommer dom ut och med stor övertygelse så kommer den offerten att bli betydligt högre då...
Eftersom dom "hittar" saker som dom inte räktat med och säger att det blir extra osv..
Sen att du måste köpa in allt material e ju lite konstigt, Dom erbjuder alla sorters hantverkare, Men inte material...
Sen att dom rekomenderar byggvaruhus och 15x15vitt kakel...
Och detta kommer garanterat vara "gömt" i offerten, Typ säga att dom räknat med vitt standardkakel och du te.x vill ha något annat så tar det ju längre tid och då blir offerten dyrare i slutändan...
Men det e ju bara min åsikt, Men det låter som en firma som lever på att lura folk och som sen ger oss andra hantverkare dåligt rykte...
Följande ingår i grundpriset på badrum
Demontering tvättställ, wc, duschblandare, duschvägg
Rivning vägg- o golvbeklädnad
Korrekt applicerat våtrumsskydd på väggar och golv inklusive allt fuktskyddsmaterial.
Kakling i standardutförande(dvs ett sorts kakel för väggarna monterat horisontellt sida vid sida utan avbrott och ett sorts klinker för golvet monteras sida vid sida), fogning och silicontätning av väggar och golv inklusive kakelfixlim och silicon.
Golvbrunnsgaller monteras
Ny rördragning cromade rör dras från befintliga alt nya ballofixer till duschblandare, tvättställ och WC inklusive cromade kopparrör, cromkopplingar och cromväggfästen.
Tvättställ, tvättställsblandare, duschblandare och WC monteras
I grundpriset ingår arbetet med montering av frihängande vägghängt standardtvättställ samt arbetet med montering av en standard wcstol (för tvättställ ingår 1 timme rörmontör och för WC ingår 2 timmar rörmontör)
Grovstädning av badrum
Resor, tullar och parkering tillkommer
Vi kan starta omgående med ditt badrum.
En renovering tar 2-c3 veckor
Grundpris 48.000kr inkl moms
Uppgav golvyta 160x240 cm och takhöjd 240 cm.
När jag räknar själv får jag det till knappt 24 m[sup]2[/sup] (golv + 4 st väggar (ej räknat bort för dörren)). Det skulle innebära 2000 kr/m[sup]2[/sup], när man läst lite här på forumet så låter det som att 1000 kr/m[sup]2[/sup] är normalpris för fuktspärr + kakling. Här ingår även nedrivning och dragning av vattenrör.
Det jag saknar i offerten är bytet av golvbrunn, något jag uppgav i offertförfrågan.
Plattsättaren:
Var i landet är du verksam då?
Tog en titt på telefonnumret.
Badrum Direkt = Sunhill Bygg. Ett företag som inte har fått alltför lysande omdömen här på forumet.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted0
Badrum Direkt = Sunhill Bygg. Ett företag som inte har fått alltför lysande omdömen här på forumet.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted0
Jag kan till viss del köpa upplägget med en första offert som sedan justeras efter syn på plats.
Om kunden får ett hum om vilken nivå det ligger på så slipper Sunhill lägga ner tid på att komma och titta, räkna och skriva offerter till folk som tror att ett badrum är mycket billigare än vad det faktiskt kostar.
Upplägget gällande materialbiten är heller inget ovanligt. Man kan köpa plattor för 70:-/kvm, och man kan köpa plattor för 20.000:-/kvm. Genom att utesluta allt material som avgörs av smak så låser man inte kunden till något speciellt, och slipper göra justeringar i efterhand när kunden väljer ett dyrare/billigare kakel eller skåp. Allt "basmaterial" ingår ju i priserna dom lämnar.
Personligen anser jag inte att deras offertupplägg är något som bidrar till att ge branschen dåligt rykte, förutsatt att det sköts på rätt sätt. Om så är fallet kan bara den som anlitat dom svara på.
Om dom var experter på att lura folk eller ta bra betalt för det dom gör, så tror jag att deras rating hos UC hade varit bättre..
Om kunden får ett hum om vilken nivå det ligger på så slipper Sunhill lägga ner tid på att komma och titta, räkna och skriva offerter till folk som tror att ett badrum är mycket billigare än vad det faktiskt kostar.
Upplägget gällande materialbiten är heller inget ovanligt. Man kan köpa plattor för 70:-/kvm, och man kan köpa plattor för 20.000:-/kvm. Genom att utesluta allt material som avgörs av smak så låser man inte kunden till något speciellt, och slipper göra justeringar i efterhand när kunden väljer ett dyrare/billigare kakel eller skåp. Allt "basmaterial" ingår ju i priserna dom lämnar.
Personligen anser jag inte att deras offertupplägg är något som bidrar till att ge branschen dåligt rykte, förutsatt att det sköts på rätt sätt. Om så är fallet kan bara den som anlitat dom svara på.
Om dom var experter på att lura folk eller ta bra betalt för det dom gör, så tror jag att deras rating hos UC hade varit bättre..
ACME:
Tack för länken till tråden om Sunhill bygg. Det var intressant läsning! Får bli något annat företag.
sattaren:
Jo jag vet att det finns stora utrymmen i offerten men jag har tänkt satsa på ett riktigt basic badrum och ville bara få ett hum om kostnaderna. Hade det blivit aktuellt att anlita så hade jag velat ha ett besök hos mig för en mer korrekt offert.
I övrigt så gillar jag skarpt idén om att kunna få en snabb-offert över nätet. Jag tillträder lägenheten i fråga först i september så att boka in en massa offertbesök är inte aktuellt ännu. Verkar som att man får söka upp något seriösare företag.
Rekommendationer är alltid trevliga!
Tack för länken till tråden om Sunhill bygg. Det var intressant läsning! Får bli något annat företag.
sattaren:
Jo jag vet att det finns stora utrymmen i offerten men jag har tänkt satsa på ett riktigt basic badrum och ville bara få ett hum om kostnaderna. Hade det blivit aktuellt att anlita så hade jag velat ha ett besök hos mig för en mer korrekt offert.
I övrigt så gillar jag skarpt idén om att kunna få en snabb-offert över nätet. Jag tillträder lägenheten i fråga först i september så att boka in en massa offertbesök är inte aktuellt ännu. Verkar som att man får söka upp något seriösare företag.
Rekommendationer är alltid trevliga!
Klicka här för att svara