Byggahus.se
Hej, har inte hittat nån tråd om Arvesundhus här, bara ett par bloggar. Någon som byggt med denna tillverkare och som har några nyttiga erfarenheter att dela?

http://www.arvesund.com


//Whale
 
När jag läser deras hemsida så får jag en känsla av att det är ett företag som är mer inriktat på design/arkitekur än på produktion och projektledning. Inget ont sagt om det, arkitekturlösningen är väldigt viktig.

Men jag tror att de stora riskerna med ett husbygge är i genomförandefasen. Det är då det missförstås, fuskas, slarvas, om man har otur. Och det är då en husfirma verkligen visar vad den går för. Slarv och fusk kan drabba ett husbygge oavsett vilken husfirma man anlitar. Det som skiljer är hur firman hanterar uppkomna problem. Då skulle jag iallafall vilja ha ett husföretag som har en stark kontroll över byggprocessen (sedan finns det iofs en del stora aktörer med stark kontroll över processen, men som använder kontrollen till att med en dåres envishet upprepa alla misstag om och om igen).
 
Hej, håller med om att det är i genomförandet som husleverantören visar sin kvalitet. Jag tror dock att storleken på firman inte behöver ha betydelse. Däremot tror jag på relevanta referenser på personnivå. Och här handlar det både om husleverantören kontaktperson i genomförandet och byggfirmans ansvariga.

Någon som byggt med Arvesund i Stockholmområdet?
 
Jag har en kollega som byggt i uppsalatrakten, inte alls nöjda med arvesund och det menade hon att det berodde på att man i den här trakten inte var vana att montera dessa hus. Det är väl som med de flesta hus, mycket hänger på teamet man får.
 
tittibitti skrev:
Jag har en kollega som byggt i uppsalatrakten, inte alls nöjda med arvesund och det menade hon att det berodde på att man i den här trakten inte var vana att montera dessa hus. Det är väl som med de flesta hus, mycket hänger på teamet man får.
Ok, men var det Arvesund eller den lokala byggaren som strulade?
 
Det var nog de lokalt på plats...
 
Jo men det är lite det jag menade med i min "analys" högre upp i tråden. Detta verkar vara ett husföretag som egentligen är en arkitektfirma. Läser man på deras hemsida så får jag ingen känsla för något intresse för byggfasen.

En hustillverkare som skall kunna lyckas att för det mesta leverera kvalitet, måste ha kontroll över byggprocessen.
 
  • Gilla
Burt
  • Laddar…
Whale skrev:
Hej, har inte hittat nån tråd om Arvesundhus här, bara ett par bloggar. Någon som byggt med denna tillverkare och som har några nyttiga erfarenheter att dela?

[länk]


//Whale
Har precis byggt färdigt med dom, fråga vad ni vill vet?
 
  • Gilla
stentorparn
  • Laddar…
Hade också problem med Arvesund.
 
Burt skrev:
Har precis byggt färdigt med dom, fråga vad ni vill vet?
Vilket hus byggde du? Pris? Tillval? Vad var bra och vad var dåligt?
 
Byggde Klövsjö 172 med endel ändringar.
Ska jag vara helt ärlig så va det inte mycket bra. Byggde med helentrepenad men det blev ett heltidsjobb för mig. Dom antecknade inget. Fick fakturor som va betalda och fakturor som inte skulle betalas. Dom stoppade bygget för dom menade jag inte gett dom information av tillval (bevis på mail). Dom ville inte bygga övervåningen kom dom på under bygget, för det hade jag tackat nej till enligt dom, men det va också med i kontraktet. Det va en lite del av problemen.
Det som va bra var att snickarna gjorde ett bra jobb.
 
Vi ska bygga ett fritidshus från Arvesund, pre-cut lösvirkeshus.
Jag har inte fått leverans av vårt hus ännu men håller på och få nervöst sammanbrott.

Inga val jag gör verkar slå igenom i vad som faktiskt beställs till husbygget, det är både fel saker och extra saker som vi inte beställt, inga datum hålls, ingen information kommer när de missar en deadline.
De ber aldrig om ursäkt och argumenterar emot när det är uppenbara fel i ritningar och saknas information istället för att försöka lösa problem.
När vi skulle gjuta grunden så jagade jag dem i tre veckor på att jag måste få veta måttsättning på innerväggar för att kunna veta vart jag ska dra in vatten, avlopp, el etc. Möttes bara av oförstånd, de tyckte de levererat tillräckligt med information och vägrade göra något.
På måndag nästa vecka var överenskommet leveransdatum till byggarbetsplats, för säkerhets skull hörde jag av mig i förrgår och kollade så allt var ok, får då veta att de bokat leverans på onsdag utan att kolla med mig om det funkar (det gör det inte).
Byggarbetsplatsen ligger 25 mil bort från där vi bor så inte så lätt att snyta ur näsan och bara åka dit en timme eller två.
VI har hantverkare i egen regi, folk jag känner sen barndomen och vet är pålitliga människor, så är inte orolig för den biten, bara vi kan få rätt saker levererade till rätt plats i rätt tid med rätt dokumentation så behöver jag förhoppningsvis inte ha med dem att göra mer.
 
  • Gilla
Walden och 1 till
  • Laddar…
Ja men det stämmer. Precis så är dom. Gu*nar Frö*e*g och hans anställda. Okunniga, slö och fula rakt igenom punkt slut.
 
  • Gilla
emminils och 1 till
  • Laddar…
Exakt den beskrivningen skulle jag ge av Arvesund och Gurra.

Haft två slutsamråd som inte blivit godkända. Inga ursäkter och total avsaknad av tidplaner.
 
  • Gilla
Burt
  • Laddar…
Åh, mitt drömhus är ju Klövsjö 172 - hur trivs ni i huset?

Låter ju tyvärr inte lockande alls med Arvesund som varken leverantör eller som "byggare"...
Får man fråga efter lite bilder på huset? :) hittar inte så många direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.