Micleg Micleg skrev:
Idag började min 330X gnissla kraftigt när knivdisken går (dock inte när den är upp och ner och jag snurrar på skivan). Någon som råkat ut för det? Trasiga lager? Trasig motor? När jag bad den åka hem blev den normaltyst.
Den slutar klippa när du ber den åka hem.
Lager på skyddsplåten kanske?

Knivdisklager kanske, jag har bytt på min 330 två gånger på 7000 timmar, hyfsat billigt och lätt att byta.

Redigerat:
Har beställt från GPL nu men är det ingen som listat ut vilka kullager det är? Jula, Biltema och Clas Ohlson säljer kullager och tydligen är det slut på dom rätta från Husqvarna på grund för stor efterfrågan. Suprise. Jag ska i alla fall försöka identifiera dem.

6800 zz har jag för mig att knivisken har. Googla och jämför måtten för säkerhets skull!

Skruvade isär den underifrån i väntan på reservdelar (det är ju enkelt, man gör denna operation utifrån --- behöver inte öppna den).

Det visade sig att det satt någon svart nylontråd runt axeln, knivarna och mellan axeln och knivarna! Syntes så dåligt att jag missade det sist. Tog bort allt inkl lager och hasplåt och nu är den tystare än någonsin. Hasplåten hade tjockt med torkat gräs på insidan så den ska jag göra rent först.

Micleg Micleg skrev:
Det var jag som lagt dit stenarna :) En typ av roadblock jag använder där jag tillfälligt vill hålla bort klipparen.

Den klipper av bladen på 75% av klövern nu. Får se om det har någon effekt. Borde ge mer ljus till gräset i alla fall.

Övervintrar klöver eller är det frön som gror nästa sommar?
Klöver är bra för gräs den hr kvävefixerare vid roten som den delar med av till gräs och så sätt förhindrar andara ogräs att få fäste. =)

Redigerat:
Så där ja. Efter 11 år och 7441 timmar med 330x så var det dags för nya batterier. Det blev original.

Under åren har jag bytt lager för klippskyddsskivan, klippskiva, en krocksensor samt display med knappsats och självklart ett drös med knivar (byter dem 2 ggr per år numera). Allt har varit lättmeckat och överkomligt i pris, utom batterierna som gick lös på drygt 4.000:-.

Har en 430x också som är 6 år med 2943 timmar. På den har vi bara bytt 2/3G kortet emot 4G, i övrigt har den hållit.

Redigerat:
  • Gilla
Gustav E och 2 till
  • Laddar…
S Stingray468 skrev:
Så där ja. Efter 11 år och 7441 timmar med 330x så var det dags för nya batterier. Det blev original.

Under åren har jag bytt lager för klippskyddsskivan, klippskiva, en krocksensor samt display med knappsats och självklart ett drös med knivar (byter dem 2 ggr per år numera). Allt har varit lättmeckat och överkomligt i pris, utom batterierna som gick lös på drygt 4.000:-.
Statistik för gräsklipparen: körtid 8013 timmar, klipptid 7633 timmar, letartid 380 timmar, laddningstid 2889 timmar, fulla laddningar 3014, fel 149.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Märks att min 330X börjar bli trött men jag har bara bytt knivlager och laddkontakt i klipparen. När det var problem med laddningen för mig var det bara kontakterna som var helt sönderärgade så det blev för dålig spänning. Sjukt bra originalbatterier i alla fall.

Det enda jag egentligen tycker är tröttsamt med den, som dom skulle kunnat göra något åt dag ett, är att den är så kass på att hitta hem trots två guider. Den hade lätt kunnat använda GPS för att komma hyffsat nära stationen. När den laddar kan den interpolera en korrekt plats för stationen. Men vill man inte så går det inte.

Har en idé om att jag (när det blir nödvändigt, eller redan i vinter) ska försöka analysera om det är någon enstaka cell som är klart sämre än övriga och kanske kan bytas ut. Eller bygga två helt nya packar själv. Det är ju två dyra rackare i 330X.

Micleg Micleg skrev:
[bild]
Märks att min 330X börjar bli trött men jag har bara bytt knivlager och laddkontakt i klipparen. När det var problem med laddningen för mig var det bara kontakterna som var helt sönderärgade så det blev för dålig spänning. Sjukt bra originalbatterier i alla fall.

Det enda jag egentligen tycker är tröttsamt med den, som dom skulle kunnat göra något åt dag ett, är att den är så kass på att hitta hem trots två guider. Den hade lätt kunnat använda GPS för att komma hyffsat nära stationen. När den laddar kan den interpolera en korrekt plats för stationen. Men vill man inte så går det inte.
Tycker vår hittar hem rätt kvickt, men visst varför inte använda GPSen, när den finns. Det jag skulle vilja ha är att kunna köra kortare tid än 1, 2 eller 3 dygn extra, kanske 6 eller 12 timmar, för att kunna komma ifatt med klippningen om den t.ex. fastnat på nån större rot eller äpple som det händer nån enstaka gång. Det kan man på 430x och den är ju smidig att hantera via appen också.

Ja batterierna är ordentligt dyra, men jag tänker att de är rätt slitna efter 11 år. Finns ju för 6-700 st att köpa ”pirat” annars. Går i två uppsättningar.

S Stingray468 skrev:
Tycker vår hittar hem rätt kvickt, men visst varför inte använda GPSen, när den finns. Det jag skulle vilja ha är att kunna köra kortare tid än 1, 2 eller 3 dygn extra, kanske 6 eller 12 timmar, för att kunna komma ifatt med klippningen om den t.ex. fastnat på nån större rot eller äpple som det händer nån enstaka gång. Det kan man på 430x och den är ju smidig att hantera via appen också.
Det beror nog mycket på hur stor tomt man har och hur den ser ut.

Jag har Robonect-krets i min sedan många år så jag har sagt åt den att klippa när solen är uppe och det är varmt nog. Sen när det inte finns skäl att klippa så säger jag åt den att vara hemma helt enkelt. Allt via wifi.

Micleg Micleg skrev:
Det beror nog mycket på hur stor tomt man har och hur den ser ut.

Jag har Robonect-krets i min sedan många år så jag har sagt åt den att klippa när solen är uppe och det är varmt nog. Sen när det inte finns skäl att klippa så säger jag åt den att vara hemma helt enkelt. Allt via wifi.
Okey, det var nåt nytt för mej.

Typ dubbla priset mot när jag köpte den för en evighet sedan men jag vägrade Husqvarnas egen lösning med mobilnät (om det ens finns för 330X/430X?) och den här har varit sjukt bra. https://www.robonect24.de/shop/

Det är via dess webbapp jag kunnat se att den famlat länge för att hitta hem och flera gånger under sommaren stannat pga svagt batter i sin jakt på hemmet men på sistone har det sett bättre ut. Tror det var problem med ena guiden ett tag.

Graf över sök- och klipptider för en robotgräsklippare från en webbapp, visar variationer i minuter över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Micleg Micleg skrev:
Typ dubbla priset mot när jag köpte den för en evighet sedan men jag vägrade Husqvarnas egen lösning med mobilnät (om det ens finns för 330X/430X?) och den här har varit sjukt bra. [länk]

Det är via dess webbapp jag kunnat se att den famlat länge för att hitta hem och flera gånger under sommaren stannat pga svagt batter i sin jakt på hemmet men på sistone har det sett bättre ut. Tror det var problem med ena guiden ett tag.

[bild]
Kör mobilnät på min 430x. Wifin där jag har den, har för dålig täckning dessutom (för stor trädgård).
Där jag har min 330x skulle det funka med wifi dock.
Tack. Får kolla vidare på detta vid tillfälle.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.