Har läst en del om shellack i sammanhanget linoljefärg och det verkar råda konsensus om att shellack i flingform + stark rödsprit är överlägset allt annat vad gäller att spärra mot kvistgenomslag. Nu ska jag måla med vattenbaserad färg och hittar inga källor om huruvida shellack fungerar även med sådan färg. Har dålig erfarenhet av vanlig kvistlack sedan tidigare (innehåller det ens några verksamma ingredienser?!)

Vad ska du måla med? Det finns ingen färg som är vattenbaserad. Men det finns en hel del färgtyper som är vattenburna.

• Gilla
Krokslätt1909
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad ska du måla med? Det finns ingen färg som är vattenbaserad. Men det finns en hel del färgtyper som är vattenburna.
  1. Hej, ok! Då är det vattenburen färg jag menar. Ska måla med snickerifärg från Jotun och Little Greene. Ska måla ny pärlspont, dörrar och köksluckor i obehandlad furu.

Bästa svaret

Det funkar mycket bra och jag använder schellack varje gång jag målar omålat virke med vattenburen färg. Det enda som kan bli problem är att man kan få kanter på schellackpölen när den torkar, slipas bort med fint papper.

Kvistlack har jag slutat använda. Var dyrare och inte bättre.

Jag målade med vattenbaserad takfärg på schellack och det krackelerade. Målade igen och det sprack upp igen. Målade om med oljefärg grund+två lager lackfärg (lacknafta, inget vatten) och då höll det. Det var många år sedan så vattenfärger kanske blivit annorlunda, men det kanske är därför de säljer pva-baserad "kvistlack".

Skumt. Jag har aldrig varit med om att det krackelerar på shellack. Har varit med krackelering när jag har målat över avslipad linoljefärg, men aldrig annars.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.