14 700 läst ·
34 svar
15k läst
34 svar
Erfarenhet av Safco. Enligt mig rena skräpet.
Vad står det i monteringsanvisningen gällande skärmtak osv. Är det ett krav för att garantin ska gälla?. Jag har en safco ytterdörr i källaren och är nöjd i förhållande till vad jag betalade för den. En tredjedel av vad våran entredörr kostade. Den håller formen okej men är lite tunn i färgen, lätt att skada.
Jag håller nog inte med här, självklart kan man tillverka en själv men jag skulle säga att det är nog inte är det som snickare i huvudsak har som huvudkompetens eller faktiskt gör, inte heller att alla är intresserade av en dörr från ett snickeri för 25-30.000kr. Att tillverka en välbyggd dörr är ganska komplext och det är svårt att industrialisera processen vilket gör att man i princip på standarddörrar tillverkar dom av fuktkänsliga råvaror och sedan litar blint på att lacken ska skydda dessa. Detta blir inte bättre bara för att man tex köpen Swedoor på Beijer även om frekvensen av måndagsex nog är lägre.M maria01 skrev:
Jag ser det som ett större problem att den verkar vara felmonterad i just denna situation.
så dyrt är det inte att få en byggd åt sigL Liljeros skrev:Jag håller nog inte med här, självklart kan man tillverka en själv men jag skulle säga att det är nog inte är det som snickare i huvudsak har som huvudkompetens eller faktiskt gör, inte heller att alla är intresserade av en dörr från ett snickeri för 25-30.000kr. Att tillverka en välbyggd dörr är ganska komplext och det är svårt att industrialisera processen vilket gör att man i princip på standarddörrar tillverkar dom av fuktkänsliga råvaror och sedan litar blint på att lacken ska skydda dessa. Detta blir inte bättre bara för att man tex köpen Swedoor på Beijer även om frekvensen av måndagsex nog är lägre.
Jag ser det som ett större problem att den verkar vara felmonterad i just denna situation.
Det står tydligen att det ska tejpas (mot vad? Det går ju inte att tejpa mot ohyvlad fasad) och att skärmtak ska sättas innan karm (inte så lätt när inte panelen är klar innan karmen ska in).E epw skrev:Vad står det i monteringsanvisningen gällande skärmtak osv. Är det ett krav för att garantin ska gälla?. Jag har en safco ytterdörr i källaren och är nöjd i förhållande till vad jag betalade för den. En tredjedel av vad våran entredörr kostade. Den håller formen okej men är lite tunn i färgen, lätt att skada.
Enligt mig ska en ytterdörrskarm klara lite fukt, annars är produkten skräp.
Så safco kräver skärmtak på sina dörrar? Det verkar märkligt. Det vore intressant att läsa montageanvisningen för det låter inte seriöst. Däremot kräver dom flesta tillverkarna att man flyttar in karmen innanför panelen. Att dörr och karm ska tåla vatten är givetvis rimligt.D Dahla skrev:
Det ska tejpas mot vindskyddsskiva/vindpapp, dvs dörren är felmonterad som det är nuD Dahla skrev:
Vad baserar du det på? Går man in på dedikerade dörrbyggerier så ligger spannet från typ 17-70.000. Dom billigaste är då dörrar av enklare karaktär för typ förråd eller dylikt vilket kanske inte är aktuellt om man ska kosta på en riktig entrédörr.M maria01 skrev:
Otroligt att färgen spricker på tre dagar. Måste ha varit en skada långt innan du köpte denD Dahla skrev:Skadorna har uppstått på tre dagar. Det är alltså inget fel i träet, utan färgen som spruckit för den inte klarar fukt.
Det var inga skador innan montage. Vi kollade allt ordentligt innan det sattes upp.
Inget fel på springan alls. Den är bara liten. Det funkar utmärkt.
Dörrbladet rör inte överstycket.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Har fyra Safco dörrar och karmarna är klena och / eller i dåligt trä, väldigt svårt att få raka och dessutom sticker tätningslisten utanför dörrbladet så vill gärna komma i kläm mellan dörr och karm och skadas då lätt.
Ligger solen på en stund på dörren så ändrar den form och blir svåröppnad, gäller de två dörrar som är åt de väderstreck som kan ge sol del av dagen.
Jag köpte två olika Ei 30 dörr en för utvändigt montage och en loftgångsdörr för inomhusmontage (mellan hus och garage) av andra fabrikat och dessa var mycket bättre och har varit noll problem med.
Jag skulle inte köpa Safco dörrar igen
Ligger solen på en stund på dörren så ändrar den form och blir svåröppnad, gäller de två dörrar som är åt de väderstreck som kan ge sol del av dagen.
Jag köpte två olika Ei 30 dörr en för utvändigt montage och en loftgångsdörr för inomhusmontage (mellan hus och garage) av andra fabrikat och dessa var mycket bättre och har varit noll problem med.
Jag skulle inte köpa Safco dörrar igen
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Jag köpte också Safco från Bauhaus där färgen spruckit i karmen, installerades i november. Växjö slagport. Jag hade inte taket klart men skyddade rätt bra, men låter som det inte är nån idé reklamera utan får bättra färgen på i vår och hoppas det duger.
Vi har 2 st vita Safco dörrar som vi själva satt in. Det är utan tvekan budgetdörr men trotts det förvånansvärt bra för de 3500 kr/st. Färgen på vår karm sprack också på det där viset efter par månader, eftersom vi kunde skicka in bilder på att dörren monterats korrekt så fick vi tillbaka lite pengar om jag mins rätt. Vi valde att slipa och måla om karmen, det är trots allt massiv trä så det lär hålla ett bra tag om man gör det rätt. Tillverkaren menade på att problemet var att de använt fel färg, tydligen använder de samma färg fortfarande 2 år senare 
Vi satte nyligen in en Diplomat ytterdörr med sidoljus, det kalaset kostade 16 000 kr och visst känns det mer kvalité även om dörren fortfarande innehåller spånskiva och frigolit. Stora fördelen är garantin och kraven för den.
Vi letade dörr länge och kan bara konstatera att vill man inte ha någon spånskiva i sin dörr så får man upp över 20 000 kr iallafall för bara dörren men då får man också i regel en väldigt mycket bättre garanti. Ska man få det tillverkat av snickare som pysslar med detta så pratar vi 40 000-100 000 kr beroende på vad man ska ha och då är det fortfarande inte garanterat att man slipper spånskivan.
Tydligen är det svårt med massivträ ihop med snabba väderförändringar så därför vill man ha dött material. Men även spånskiva kan bli jobbigt över tid, vissa tillverkare har taget fram sina egna spånskivor som sägs hålla formen bättre även med lite väta och därför erbjuder de också mycket längre garanti på målningen. Utan att vara expert kan jag tycka att de borde byta ut den där spånskivan mot plastskiva istället men jag antar att man inte vill göra dörrar som håller för länge. Företagen lever trots allt på att vi kör slit och släng.
De flesta dörrar idag har en uppmaning som ser ut något i stil med detta : "Dörren ska installeras så att den inte utsätts för direkt vatten och sol. Installera dörren i väggnischen eller installera markisen för att skydda dörren mot väderförhållanden."
Ganska komiskt att en ytterdörr för flera 10 000 - 20 000 kr inte tål väder.
Vi satte nyligen in en Diplomat ytterdörr med sidoljus, det kalaset kostade 16 000 kr och visst känns det mer kvalité även om dörren fortfarande innehåller spånskiva och frigolit. Stora fördelen är garantin och kraven för den.
Vi letade dörr länge och kan bara konstatera att vill man inte ha någon spånskiva i sin dörr så får man upp över 20 000 kr iallafall för bara dörren men då får man också i regel en väldigt mycket bättre garanti. Ska man få det tillverkat av snickare som pysslar med detta så pratar vi 40 000-100 000 kr beroende på vad man ska ha och då är det fortfarande inte garanterat att man slipper spånskivan.
Tydligen är det svårt med massivträ ihop med snabba väderförändringar så därför vill man ha dött material. Men även spånskiva kan bli jobbigt över tid, vissa tillverkare har taget fram sina egna spånskivor som sägs hålla formen bättre även med lite väta och därför erbjuder de också mycket längre garanti på målningen. Utan att vara expert kan jag tycka att de borde byta ut den där spånskivan mot plastskiva istället men jag antar att man inte vill göra dörrar som håller för länge. Företagen lever trots allt på att vi kör slit och släng.
De flesta dörrar idag har en uppmaning som ser ut något i stil med detta : "Dörren ska installeras så att den inte utsätts för direkt vatten och sol. Installera dörren i väggnischen eller installera markisen för att skydda dörren mot väderförhållanden."
40 000 - 100 000 kr. Ytterdörrar är mer avancerade än vad man kan tro, iallafall om man inte vill att den ska bli en banan efter par år.M maria01 skrev:
Det är många tillverkare som har krav på överhäng över dörren, i många fall kan man få uppfattningen att ytterdörrarna faktiskt inte tål väder.E epw skrev:
Redigerat av moderator:
Kan rekommendera dörrar byggda med Tricoyas mdf-skivor, är nog främst lite dyrare och framförallt handbyggda dörrar men har alla fall sett en del som använder dom. Har själv byggt ett par dörrar med dessa skivor och dom är helt spikraka fortfarande. Har även en bit som legat i blöt nån månad utan att påverkas.
klart dom är ganska dyra men sett till kostnaden för en dörr så är det en struntsumma och ett klart bättre alternativ än den hed som ofta används idag.
klart dom är ganska dyra men sett till kostnaden för en dörr så är det en struntsumma och ett klart bättre alternativ än den hed som ofta används idag.
Om man som en Svensson betalar 40-100K för en ytterdörr har man nog fått hjärnsläppI Ironside skrev:Vi har 2 st vita Safco dörrar som vi själva satt in. Det är utan tvekan budgetdörr men trotts det förvånansvärt bra för de 3500 kr/st. Färgen på vår karm sprack också på det där viset efter par månader, eftersom vi kunde skicka in bilder på att dörren monterats korrekt så fick vi tillbaka lite pengar om jag mins rätt. Vi valde att slipa och måla om karmen, det är trots allt massiv trä så det lär hålla ett bra tag om man gör det rätt. Tillverkaren menade på att problemet var att de använt fel färg, tydligen använder de samma färg fortfarande 2 år senare
40 000 - 100 000 kr. Ytterdörrar är mer avancerade än vad man kan tro, iallafall om man inte vill att den ska bli en banan efter par år.
Det är många tillverkare som har krav på överhäng över dörren, i många fall kan man få uppfattningen att ytterdörrarna faktiskt inte tål väder.