Jag vill bara dela med mig av min erfarenhet kring dörrkarm från Safco, så andra slipper gå i samma fälla.
Vi köpte en ytterdörr med karm från Bauhaus.
Då vi höll på för fullt med installation av karm och sidofönster, så tejpade vi inte skarven omgående.
Färgen sprack upp fullständigt efter tre dagar.
Jag skickade naturligtvis in en reklamation, men denna fick avslag, för att vi inte hade tejpat och satt tak direkt.
Vem sätter tak innan karmen sätts in?
Det är uppenbart att de använt fel färg. Sprickorna är inte enbart i den sidan som skulle tejpas, utan över hela ytan.
Svärfar har varit med och gjort jobbet, så som han alltid gjort. Han är snickare med över 40 års erfarenhet.
Så min rekommendation till alla är att köpa något annat fabrikat, för det här var rena skräpet.
Då vi höll på för fullt med installation av karm och sidofönster, så tejpade vi inte skarven omgående.
Jag skickade naturligtvis in en reklamation, men denna fick avslag, för att vi inte hade tejpat och satt tak direkt.
Det är uppenbart att de använt fel färg. Sprickorna är inte enbart i den sidan som skulle tejpas, utan över hela ytan.
Svärfar har varit med och gjort jobbet, så som han alltid gjort. Han är snickare med över 40 års erfarenhet.
Så min rekommendation till alla är att köpa något annat fabrikat, för det här var rena skräpet.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Vi köpte 2 fönster till utbyggnad av fritidshuset av fabrikatet i somras. Jag är väl i stort sett nöjd. Det ena fönstret var först lite trögt att stänga. VIsade sig bero på att ett beslag som sitter i karmen inte var riktigt inskruvat, så fönstret tog i lite. Men 2 varv med skruvmejseln löste det. Det tog dock ngn dryg timme att hitta felet. Eftersom första antagandet var ju att det var något fel med monteringen av fönstret, att det satt snett eller så. Så det mättes i alla riktningar som gick typ 3 ggr, innan vi insåg att inget är fel med uppsättningen.
Däremot så var de undermåligt embalerade från Bauhaus lager. De hade gjort ngn. sorts stativ av två laspallar som var ihopspikade med typ 50 spik. Fönster skall ju transporteras stående. När de kom fram så hade konstruktionen kollapsat, fönstren låg på varandra. Med skador i lacken utvändigt. Detta gjorde inget för vi skall ändå måla om dem för att de skall stämma med övriga fönster. Men det var även en mikroskopisk skada invändigt. Som vi har fått bättringsfärg för (och ett prisavdrag).
Det är lite svårt att veta om transportskadan skall skyllas på DHL, eller undermåligt embalage.
Däremot så var de undermåligt embalerade från Bauhaus lager. De hade gjort ngn. sorts stativ av två laspallar som var ihopspikade med typ 50 spik. Fönster skall ju transporteras stående. När de kom fram så hade konstruktionen kollapsat, fönstren låg på varandra. Med skador i lacken utvändigt. Detta gjorde inget för vi skall ändå måla om dem för att de skall stämma med övriga fönster. Men det var även en mikroskopisk skada invändigt. Som vi har fått bättringsfärg för (och ett prisavdrag).
Det är lite svårt att veta om transportskadan skall skyllas på DHL, eller undermåligt embalage.
Jag satte Safco dörr in till källaren för 6år sedan och som dörr fungerar den bra. Det är billiga dörrar och man får vad man betalar för vad gäller finish och kvalitet på målning. Knastar på karmen har blött igenom den vita färgen, de är alltså inte isolerade med shellack innan målning.
Diplomat dörrar är däremot rena skräpet trots att de kostar minst dubbelt så mycket, de slår sig oavsett vad man gör med dem.
Diplomat dörrar är däremot rena skräpet trots att de kostar minst dubbelt så mycket, de slår sig oavsett vad man gör med dem.
mnils skrev:Jag satte Safco dörr in till källaren för 6år sedan och som dörr fungerar den bra. Det är billiga dörrar och man får vad man betalar för vad gäller finish och kvalitet på målning. Knastar på karmen har blött igenom den vita färgen, de är alltså inte isolerade med shellack innan målning.
Men en ytterdörr som inte tål väta måste väl slå alla former av rekord i hål-i-huvudet?
Jag är tveksam till att de skadorna kan uppstå på 3 dagar, ett dörrblad kan ha en målad MDF skiva men karmar är i regel av massivt trä.
Om det är så kort tid så tror jag skadorna funnits innan montaget kanske dörren förvarats fel.
Det jag reagerar över är att det inte finns någon springa mellan dörrblad och karm, är det överstycket som syns i bild och gångjärnen är feljusterade i höjdled.
Har dörrbladet lyft överstycket?
Om det är så kort tid så tror jag skadorna funnits innan montaget kanske dörren förvarats fel.
Det jag reagerar över är att det inte finns någon springa mellan dörrblad och karm, är det överstycket som syns i bild och gångjärnen är feljusterade i höjdled.
Redigerat:
Jag har 2st Safcodörrar. En sitter i marknivå på ladan och det finns inga hängrännor. Den har inga foder ens, och det stänker som fan från marken på den. Den ser kanske inte ut som ny, men den fungerar helt som den ska, kanske 5 år gammal Den andra sitter ett par trappsteg upp och har tak över sig, den är som ny, den är 12 år. Vad är det man ska tejpa?
Skadorna har uppstått på tre dagar. Det är alltså inget fel i träet, utan färgen som spruckit för den inte klarar fukt.1 123abc skrev:Jag är tveksam till att de skadorna kan uppstå på 3 dagar, ett dörrblad kan ha en målad MDF skiva men karmar är i regel av massivt trä.
Det var inga skador innan montage. Vi kollade allt ordentligt innan det sattes upp.
Inget fel på springan alls. Den är bara liten. Det funkar utmärkt.
Dörrbladet rör inte överstycket.
Det är inte dörren i sig som är problemet, utan karmen.mowatom skrev:Jag har 2st Safcodörrar. En sitter i marknivå på ladan och det finns inga hängrännor. Den har inga foder ens, och det stänker som fan från marken på den. Den ser kanske inte ut som ny, men den fungerar helt som den ska, kanske 5 år gammal Den andra sitter ett par trappsteg upp och har tak över sig, den är som ny, den är 12 år. Vad är det man ska tejpa?
Man måste tydligen tejpa springan runt karmen direkt efter montage, samt sätta upp skärmtak innan karmen monteras.
Har två Diplomat från ca 2012 och dom är krokiga som slalombana och verkar sakna isolering överhuvudtaget.mnils skrev:Jag satte Safco dörr in till källaren för 6år sedan och som dörr fungerar den bra. Det är billiga dörrar och man får vad man betalar för vad gäller finish och kvalitet på målning. Knastar på karmen har blött igenom den vita färgen, de är alltså inte isolerade med shellack innan målning.
snickare med över 40 års erfarenhet. handlar skit på Bauhaus ? hand borde ju veta bättreD Dahla skrev:Jag vill bara dela med mig av min erfarenhet kring dörrkarm från Safco, så andra slipper gå i samma fälla.
och ha bättre priser oss andra
Förstår att det känns surt att du fått ett ”måndags-ex”.
Men din erfarna vän borde kanske ha avrått dig från detta köp från början?
Så en lärdom till alla utifrån ditt fall borde mer vara: sluta köp det billigaste, det lönar sig sällan i längden.
//Jonatan
Men din erfarna vän borde kanske ha avrått dig från detta köp från början?
Så en lärdom till alla utifrån ditt fall borde mer vara: sluta köp det billigaste, det lönar sig sällan i längden.
//Jonatan
Jag ska villigt erkänna att jag inte vet det helt korrekta sättet att sätta en ytterdörr om man ska följa ama osv men jag reagerar på att ni monterat dörren i liv med utsida fasad? Brukligt är väl ändå att man sätter fönster och dörrar i linje vindskiva/vindpapp? Som det är nu är det ju helt ofrånkomligt att karmen kommer utsättas för vatten? Ni kan ju inte sätta en tejp mot fasadbrädorna?
Med det sagt så är ju safco vad det är, man får vad man betalar för vilket gäller dom flesta byggmarknadsdörrar oavsett märke. Grundnivå än är helt enkelt ganska låg och frekvensen av måndagsex ganska hög i kombination med luddiga garantitexter.
Med det sagt så är ju safco vad det är, man får vad man betalar för vilket gäller dom flesta byggmarknadsdörrar oavsett märke. Grundnivå än är helt enkelt ganska låg och frekvensen av måndagsex ganska hög i kombination med luddiga garantitexter.
men varför låter du inte svärfar köpa grejerna då 40 år som snikare måste ha kontakter med kvalitet en snickare tillverkar egna eller beställer oss ett snickeri går inte åka köper färdig målat skitt på Bauhaus.D Dahla skrev:
gör om och gör rätt lär av misstaget
Du känner inte att du glider iväg från själva kärnan i ämnet nu?M maria01 skrev:
Sluta anklaga mig och försöka spela smart. Det här hjälper noll och ingenting.