Har nyss köpt en hel servis (16st x 5 olika tallrikar) av Swedish Grace från Rörstrand och är väääldigt besviken på kvalite´n - repor och märken säkert på hälften redan då vi packade upp tallrikarna när vi kom hem!
Vi har inte börjat använda tallrikarna än, utan har bara packat upp och inspekterat.
Vissa av tallriksvarianterna ska nyligen ha blivit upplockade i butik och sedan nerpackade till oss av butikspersonalen innan vi kom och hämtade. Andra varianter låg i originalförpackningarna med papp mellan varje tallrik.
De som är ompackade i butiken är absolut värst, men det finns även repor på de andra.
Vad vi kan se, så är en orsak att den oemaljerade kanten under tallrikarna inte är helt slipad och polerad. Den kan vara superslät till större del, men så kan det plötsligt även finnas små vassa knottrar. Det skulle förklara många "nystan" av små repor som "råkar" vara där kanten på tallriken ovanför i traven hamnar.
Men många tallrikar hade även större repor som man kan känna med nageln. Oftast raka, men med olika längd, allt ifrån ett par mm till flera cm. De är också mer ologiskt placerade och måste vara redan från fabrik, eller från ompackningen.
Läste nu att andra också nyligen haft liknande problem.
Samtidigt är det många som lovordar porslinet...
Kan det vara så att det är ojämn kvalité? Såg nånstans att Swedish Grace numera tillverkas på Sri Lanka...?
Ok, nu syns vissa repor först när man kikar noga mot ljuset, men frågan är ju hur tallrikarna ser ut efter ett tag med riktig användning, när dom ser ut så här redan nu??
Hade det varit billiga tallrikar, kanske man kunde tagit detta och själv slipat kanterna på undersidan och bytt de värsta. Men nu kostar en tallrik en förmögenhet...
Tycker man borde kunna räkna med felfritt åtminstone direkt efter köp!

Skulle vara kul att höra era erfarenheter!
Någon som haft servisen sedan länge och nyligen kompletterat?
 
Redigerat:
ullberg
Tyvärr kan jag inte ge dig långtidstestet men vi har haft våra 18 kuvert i snart 3 månader, våra erfarenheter:

Inköp: Vi hade ganska mycket presentkort på Cervera men hade räknat ut att det inte skulle räcka och då vi ändå hade vägarna förbi gustavsberg kikade vi in på outleten där de säljer andrasortering. Vi började titta och tyckte det var många repor, och framförallt svarta pricka i glasyren (vi har de helvita, snow?, så de syns ganska bra), men genom att plocka oss igenom ung. 10 ggr så mycket som vi köpte fick vi ihop ett antal kuvert (min fru var mot slutet måttligt imponerad över min låga toleransnivå, och för tillfället goda tålamod) , men det var ju outlet, så det får man ju räkna med tänkte vi. Förvåningen var då större när vi kom till Cervera. Deras förstahandssortering var i princip lika illa, eller tja, säg att man fick ut 1 på 5 där, och många tyckte jag inte ens platsade på outlet:en... Vi var irriterade men tänkte att det väl inte var så mycket att göra (och glada att vi ändå insåg det i butiken, dvs. att det inte var "stängda kartonger")

Att leva med (3 mån): När vi kom hem märkte vi givetvis att vi missat kvalitetskontrollen på en eller två tallrikar som ändå hade skador, mycket irriterande då. Sedan dess har jag inte vid ett enda tillfälle tänkt på skador eller repor, trots att de bevisligen finns där (vi ställde de mest skadade högt upp i högen så vi skulle använda mycket till vardags och om något går sönder kanske det blir dessa). Så man är nog mycket mer noggrann i butik än man blir i hemmet (ser mig ändå som en svagt pedantisk människa ang. dessa saker).

Summerat: jag är förvånad och besviken på rörstrands kvalitetskontroll, men nu är det inget vi tänker på eller irriterar oss på, kanske blir det likadant för dig (när du bytt ut de värsta exemplaren kanske).

Ett tips när det gäller etiketten på baksidan: Jag som inte ville riskera att de kloggade upp maskinen när vi körde full maskin med nytt porslin började pilla av innan, det var nästan omöjligt, revs sönder och blev rester. Här tog min frus tålamod slut och hon skickade in dem utan att ha rört på etiketten, bredvid mina som hade sönderriven etikett. När de kom ut satt alla etiketter kvar (=inga hamnade i maskinen) och mina sönderrivna var fortsatt lite jobbiga att få bort. Etiketterna som frugan lämnat orörda lossnade i ett nafs (så länge man tog dem direkt ur maskinen, när de torkat satt de igen) - och hon fick rätt igen...

/U
 
Intressant...
Hur mycket mindre kostar tallrikarna på outlet?
Är det alltid samma pris för en viss tallrik, eller beror det på fel?
Har du något prisexempel?
I vårt fall, 5 olika tallrikar och 16 av varje, är ordinarie pris knappt 14700kr. Nu var det visserligen 30% kampanj då vi köpte, men det var ju fördenskull inte outlet!

Jag måste nog erkänna att jag också är en pedant...men om man jämför t.ex. med en ny bil som kostar mer än den billigaste bilen (jmfr "premiumbil"), så skulle man naturligtvis inte tolerera repor i lacken när man hämtar den från bilaffären, åtminstone inte utan prisreducering eller annan åtgärd - och detta även om man vet att det naturligtvis blir en och annan repa och stenskott efter ett antal mil!

Men när det gäller servisen, så är jag mest orolig för att kvalitén i glasyren är ovanligt dålig, så att det ser ut som skit efter ett tag. Om man med säkerhet skulle veta att reporna har kommit till nu tack vare dåligt slipade kanter och ovanliga händelser i hanteringskedjan, men att vardagligt bruk inte kommer att märkbart försämra skicket, då skulle jag kanske våga behålla tallrikarna och acceptera nuvarande status, förutom att jag då skulle byta ut de värsta. Men det kräver då att man själv måste slipa alla ojämnheter på kanterna för att inte försämra ytterligare - på tallrikar som har "premiumpris" - nja, låter ju inte så kul...
Ska tilläggas att vi får göra ett återköp om vi vill.
Men svårt val, tallrikarna är ju fina - till utseende, men naturligtvis inte värda flera ggr mer än tallrikar från t.ex. Ikea, speciell inte om kvalite´n snarare är sämre.
Jag antar att det en gång i tiden var hög klass på dessa tallrikar, men numer ett lotteri.
 
ullberg
Samma pris oavsett fel, minns inte exakt men det är egentligen inte så stor skillnad, har för mig mindre rabatt än när kedjorna kör 30% (vilket de tyvärr inte gjorde när vi skulle köpa), men när vi var på outleten var det tag 4 betala för 3 på outlet-priset, så totalt fick vi nog lite över 40%.

Visst ska det vara perfekt, och man behöver nog inte vara speciellt pedant för att klaga på repor på en fabriksny bil, och varför skulle man släppa igenom mer på porslin, men jag tror folk gör det, och även jag gav ju upp... Min poäng var snarare att trots irritationen har jag inte ens noterat det sen vi började använda dem, och det är väl det rörstrand vet (och fult utnyttjar).

Dock är ju detta baserat på enbart tre månader, jag gissar att du, precis som vi, tänkt ha servisen ganska mycket längre...

/U
 
  • Gilla
Bhp863
  • Laddar…
När jag såg den är tråden var jag tvungen att gå och kolla på våra swedish grace-tallrikar som är tre år gamla och används dagligen och maskindiskas, och de är mycket riktigt fulla med smårepor som syns om man tittar på dem under köksbelysningen.

Är det inte naturligt att tallrikar slits på det sättet?

Vid vardaglig användning så ser tallrikarna fräsha ut, och det enda som gått sönder är några kaffekoppar samt en skål som blivit kantstött.
 
Jo man kanske kan acceptera "smårepor" efter någon tids användning, men inte repor redan i butik tycker jag. Då funderar man ju så klart på tåligheten och kvalitén.
Sen kan man diskutera hur mycket repor det blir i normalt slitage. Vi har även billiga stengodstallrikar från Ikea som vi haft ett antal år, som knappt har repor eller sprickor alls. Vår första servis Dart från Gustavsberg (stengods) blev full ganska snabbt med småsprickor, trots högt pris.
Så jag har svårt att se koppling mellan kvalité och pris. Just Swedish Grace som funnits så länge, har kanske på senare tid egentligen blivit som en helt annan servis, men med samma utseende (min teori). Tillverkningskostnaden (och därmed också kvalitén?) antagligen mycket lägre, men försäljningspriset fortfarande det samma...
 
Jag har inga repor alls på mina Rosenthal Lotus, visst de är 20 år gamla och bara använda ett fåtal gånger.
 
En gammal tråd men jag skriver ändå, kanske mest för att varna andra för detta porslin.
Köpte Swedish grace som ”fintallrikar” och är såå besviken på dem pga att de blev repiga på en gång efter bara enstaka tillfällen. Tänkte att det berodde på att de var mörka/svarta eller att vi kört dem i diskmaskin men när jag läser här så förstår jag att flera är missnöjda med repor och jag antar att inte alla har mörka tallrikar…

Har Rörstrands Ostindia som vardagsporslin. Haft dessa i 10 år och de är inte repiga alls trots småbarn och rätt hårda tag. Det MÅSTE vara något med just Swedish Grace och kvaliten.

Tänkte köpa vita tallrikar och komplettera med men går på en annan serie nu pga att jag är besviken på reporna på Swedish grace. Vill varna andra för dessa tallrikar.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
LorangaMazarinDartanjang LorangaMazarinDartanjang skrev:
Det MÅSTE vara något med just Swedish Grace och kvaliten.
Rörstrands (mfl klassiska varumärken) är idag mer eller mindre bondfångeri. Icke att förväxla med originalet. Gamla designklassiker som nytillverkas i lågprisländer till en låg standard och säljs dyrt under förespegling att det är en kvalitetsprodukt

Köpte själv en liten Swedish Grace-servis till kontoret då jag gillar designen. Säkert 1/4 av delarna skulle lätt traditionellt räknats som andrasortering. Helt normalt enligt butiken som endast bytte ut de allra sämsta. En billig Ikea-servis är helt överlägsen i kvalitet.
 
Redigerat:
Har själv Swedish grace sedan fem år. Visst någon enstaka repa finns men det har inte varit något som helst problem med den serien. Alltid diskat i maskin. 60 grader med Yes Platinum (om nu det kan vara någon skillnad i diskmedelsort).
 
Düsseldorff
Men herregud, swedish grace är ju inget "finporslin". Det är ju samma skit som ikea säljer.
 
J
Vi har Swedish Grace mestadels i vitt sedan många år. Väldigt tåliga, inga repor alls. Kanske är problemen hos de mörkare kulörerna?
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Men herregud, swedish grace är ju inget "finporslin". Det är ju samma skit som ikea säljer.
Hur det är nu har jag ingen aning om men det jag vet är glasyren är totalt värdelös på de ikea-serviser jag köpt genom åren. De spricker och så kommer det in fukt under och man får sprickor i porslinet.
De jag provat från Ikea är deras 365+, Arv och gladelig. Håller nog Rörstrand snäppet vassare även om de numera tillverkas i låglöneländer precis som Ikeas porslin. Sen om de är värda tre ggr priset är en annan fråga.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Rörstrands (mfl klassiska varumärken) är idag mer eller mindre bondfångeri. Icke att förväxla med originalet. Gamla designklassiker som nytillverkas i lågprisländer till en låg standard och säljs dyrt under förespegling att det är en kvalitetsprodukt

Köpte själv en liten Swedish Grace-servis till kontoret då jag gillar designen. Säkert 1/4 av delarna skulle lätt traditionellt räknats som andrasortering. Helt normalt enligt butiken som endast bytte ut de allra sämsta. En billig Ikea-servis är helt överlägsen i kvalitet.
Jag tror också att det är så, tyvär! Har sneglat lite på
Le Creuset. De har ju ett annat, lite grövre, uttryck än Swedish grace. Men fina på sitt sätt tycker jag. Det står att de är reptåliga. Undrar om man våga lita på det?
Eller ska man köra Ikea rakt av liksom :crysmile:
 
Vi har serien i flera färger och jag uppelver att de vita/ljusare är tåligare. Men vi kör det som vardagsporslin och räknar med repor.
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.