Har nyligen fått en ny Qvantum frånluftpump inmonterad. Och upplevelsen är si så där. Upplever att ljudvolymen är väldigt hög från kompressorn. Pumpen är monterad i tvättstugan och stänger man inte dörren så kan man lätt höra pumpen i hela huset. Gamla hördes aldrig så trodde aldrig en ny pump skulle ge ifrån sig så mycket ljud. Det höga ljudet är inte konstant utan kommer och går, trodde först att uppstart ljud innan system var varmt. Någon som har liknade erfarenhet eller tips på åtgärde. Har kontaktat montören men de kommer på måndag och kollar.
tips?
/Fredrik
 
OT. Men jag fick min Nibe 310 utbytt mot en 370, alltså en 20 år nyare modell.
Både kompressor och fläkt låter mera.
2012 fick vi ett FTX aggregat från Bacho -1985 utbytt mot ett nytt från Flexit med mycket högre ljudnivå som följd trots extra isolering och ljuddämpare.

Allt var inte bättre för, men en hel del saker var faktiskt det.
 
F Fredry1 skrev:
Recently had a new Qvantum exhaust air pump installed. And the experience is so-so. I experience that the noise volume from the compressor is very loud. The pump is installed in the laundry room and if you don't close the door you can easily hear the pump throughout the house. The old one was never heard so I never thought a new pump would make so much noise. The loud noise is not constant but comes and goes, I first thought it was a startup noise before the system was warm. Does anyone have similar experience or tips on how to fix it? I have contacted the installer but they will come on Monday and check.
tip?
/Frederick
You may ask in this forum: https://www.byggahus.se/forum/threads/qvantum-qe-franluftsvarmepump.524937/page-33
 
F Fredry1 skrev:
Har nyligen fått en ny Qvantum frånluftpump inmonterad. Och upplevelsen är si så där. Upplever att ljudvolymen är väldigt hög från kompressorn. Pumpen är monterad i tvättstugan och stänger man inte dörren så kan man lätt höra pumpen i hela huset. Gamla hördes aldrig så trodde aldrig en ny pump skulle ge ifrån sig så mycket ljud. Det höga ljudet är inte konstant utan kommer och går, trodde först att uppstart ljud innan system var varmt. Någon som har liknade erfarenhet eller tips på åtgärde. Har kontaktat montören men de kommer på måndag och kollar.
tips?
/Fredrik
Jag har testat lite av varje men för min del så var det ffa två åtgärder som hjälpte väldigt mycket, se inlägg i tråden som du blev tipsad om tidigare. När det gäller intervallet att spärra får du lyssna och kika i appen vilket varvtal som stör, sedan är det bara att mejla supporten att du vill spärra det. De rekommenderade inte större glapp än 500.
 
I mitt fall var vp installerad så att den låg an mot fasta rör vilket gav upphov till en massa onödiga stomljud, så första åtgärden var att flytta ut den ngn cm för att frilägga den...
 
F Fredry1 skrev:
Har nyligen fått en ny Qvantum frånluftpump inmonterad. Och upplevelsen är si så där. Upplever att ljudvolymen är väldigt hög från kompressorn. Pumpen är monterad i tvättstugan och stänger man inte dörren så kan man lätt höra pumpen i hela huset. Gamla hördes aldrig så trodde aldrig en ny pump skulle ge ifrån sig så mycket ljud. Det höga ljudet är inte konstant utan kommer och går, trodde först att uppstart ljud innan system var varmt. Någon som har liknade erfarenhet eller tips på åtgärde. Har kontaktat montören men de kommer på måndag och kollar.
tips?
/Fredrik
Har precis samma problem. Högt brummande ljud från kompressorn framförallt när pumpen går hårdare typ när den värmer varmvatten. Varit på Qvantum som bara duckar trots att ljudmätning visar på klart högre än produktbladet specat. Hade initialt högt ljud från ventilationskanalerna ut genom donen men satte ljuddämpande flexslang mellan pump och ventilationskanal och det gjorde stor skillnad.
Qvantum försäkrade innan köp att deras pump var i paritet med Nibe S735 men det verkar varit rent önsketänkade.
Visst, man kan spärra bort vissa frekvenser men inte rimligt att spärra bort stora delar av arbetsområdet då man lika gärna kunde köpt en mindre kompressor isf.
Rätt missnöjd med Qvantum hittills.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.