5 855 läst ·
16 svar
6k läst
16 svar
Erfarenhet av optivent?
Sida 1 av 2
Hej,
Ska på sikt hitta lämpligt system för källargolv (oisolerad platta) var på Hornbach och killen där förespråka optivent, typ plattonmatta. Verkade betydligt billigare än tex nivell, som använder sig av reglar istället för mattan.
Jag har inte märkt av någon fukt direkt, brutit upp några reglar som legat direkt på plattan och de har en svag lukt om man sätter näsan nära materialet, lite missfärgat är träregeln också.
Ska jag lägga in parkett i källaren vill jag kunna veta att det blir bra och att ev fuktproblematik är löst.
Någon som vill tycka till?
Ska på sikt hitta lämpligt system för källargolv (oisolerad platta) var på Hornbach och killen där förespråka optivent, typ plattonmatta. Verkade betydligt billigare än tex nivell, som använder sig av reglar istället för mattan.
Jag har inte märkt av någon fukt direkt, brutit upp några reglar som legat direkt på plattan och de har en svag lukt om man sätter näsan nära materialet, lite missfärgat är träregeln också.
Ska jag lägga in parkett i källaren vill jag kunna veta att det blir bra och att ev fuktproblematik är löst.
Någon som vill tycka till?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ingen erfarenhet av just optivent, men platon/Isola vill ha min 14mm trägolv eller 12mm golvspån.
Jag plockade ihop mitt system efter eget huvud.
"platon" från byggmax, sen 50mm xps och på det 22mm golvspån.
Fördelar punktlaster bra
Kör med undertryck via FTX'en istället för separat fläkt.
Projekterat till 5l/s / 100m².
Injusterat med iris-spjäll.
Rolex!
Fördelar punktlaster bra
Rolex!
Hej! Det är precis så som jag tänkt att göra på mitt källargolv. Hur gjorde du? Vad skarvade du mattan med och vad använde du för tätning runt väggar? Är väldigt nyfiken på hur du gjorde och vilka material du använde. Tänkte koppla utsuget till en vanlig frånluftsfläkt på vinden.Jarlingar skrev:
Ingen erfarenhet av just optivent, men platon/Isola vill ha min 14mm trägolv eller 12mm golvspån.
Fördelar punktlaster bra
Rolex!![]()
Jarlingar skrev:
Har du tätat runt golvet och har ventilerad golvlist på vissa ställen, eller är det luftintag runt hela golvet? ? Satte du en stos i golvet som du kopplade på ftx? Ursäkta att jag ställer så många frågor, men jag vill gärna göra detta på mitt golv i källare.Jarlingar skrev:
Mitt golv har väggar emellan så det blir luftflöde genom dörröppningarna. Total blir det 3 rum ( hall, gillestuga och tvätt/bad)