Är väldigt intresserad av en MOReTENs PS315 formatsåg.

Finns det någon som har testat denna, själv har en eller har någon annan erfarenhet av denna?

Den ligger bra i pris (i förhållande till en likvärdig Scheppach mer än halva priset), sedan har jag deras plan/rikt hyvle och är väldigt nöjd med den.
Visst den vinner kanske inget designpris, men jag ska bara såga med den.
Och kanske sova med den...

Var även inne på att köpa med ett suvaskydd, bra eller mindre bra???

Vore så tacksam för lite hjälp i detta, det är mycket nu...:S

Jag har inte formatsågen men fräsen och justerbordet är samma till sågen som fräsen. Jag anser att justerbordet är stabilt och precist så min gissning är att det kommer funka fin till sågen. Fräsen är kraftig i konstruktionen med gedigna låsningar och vred. Det borde vara lika gediget på sågen. Jag misstänker att man ibland kommer uppleva justerbordet smalt om man skall såga mycket skivor så jag rekomenderar att köpa till bordbreddaren. Det kommer kanske ibland ändå upplevas som smalt så om man huvudsakligen skall såga ner stora skivor skall man nog överväga annan såg.
Deras Suva-skydd har jag köpt och monterat på annan såg. Ett mycket kraftigt skydd som jag rekomenderar. Jag skulle absolut valt det. Koppla in spåsugen i skyddet åxå så får du fin arbetsmiljö. Jag har monterat hjulsatsen på min fräs så den är enkel att flytta runt. Hjulen passar på sågen åxå. Eftersom fräsen är så pass tung (ca 350 kg om jag minns rätt) så står den still och upplevs som stabil. Jämför vikten på sågen så kan du bilda dig en uppfattning. Det är ju en omöjlighet att rekomendera något men om jag inte hade en annan såg skulle Moretens såg absolut vara ett alternativ. Litet snabbt nedskrivet, om du har fler funderingar så återkom så skall jag försöka svara utifrån mina erfarenheter.

Tackar för ditt svar, kommer nog efter din rekomendation att köpa till bordsbreddaren. Var nog lite inne på det.
Lyckades faktiskt hitta en video med sågen in action, på logosols hemsida.
Kul att höra att du var nöjd med ditt suvaskydd. det följer absolut med, mycket billigare att ta med på en gång.
Hjul är ett måste, då jag är VÄLDIGT trångbodd i garaget, SUCK!!!

Jag har kört den lite grann.
Jag var inte nöjd med höjdjusteringen/-låsningen av klingan, kändes "B".
Inte heller med skalan för lutning av klingan, onoggrann, bättre då att vara utan. Slaglängden på justerbordet är precis för kort för att kunna slänga upp en 120cm bred skiva, surt. Justerbordet kan som sagts upplevas lite smalt men en rullbock löser det problemet. Sågbordet i sig tycker jag är lite kort. Påslaget sitter alldeles nedanför justerbordet vilket gör att man måste skjuta undan det, eller böja sig som fan, för att kunna starta.
Nu var den här sågen något år gammal och det var tydligen kända "problem" hos Logosol så sågen kan vara uppgraderad nu.
I övrigt är justerbordet lika stabilt som på fräsen. Sågen i sig är stabil och jag skulle, utan att vara nån sågguru, kalla den prisvärd.
Överväg gärna en begagnad proffssåg också.

Gammal annons men fins den kvar tror jag att det är ett mycket bättre köp

Klyvanhållet till moretens eller rättare sagt delen som löper på rundstången
som håler fast aluminium linjalen är aldeles för liten. Tror att bortre änden
(längsmed linjalen) sviktar för myket. Detta baseras enbart på bilderna på sågen men min erfarenhet från andra sågar säger mig det men jag kan ha helt fel.
Att den som bax säger inte har 1220 mm slaglängd är förbannat ireterande

Suva skyd är alltid bra självklart med utsuget på kopplad.

Jag kollade på hem sidan och slaglängden är faktiskt 1085,1235
Så min tolkning är men kapanhål 1085 utan 1235. Lite bätre fast inte optimalt

Mvh Pär H

För det priset får man väldigt mycket såg för pengarna. Nästa steg blir en Hammer och då får man lägga på 20 000....

Men köp inte från Moretens, köp från Logosol istället, där har dom suverän support.

Jag har ingen PS315 men har däremot Moretens hyvel och fräs och det finns inget glapp, inga påtagliga brister eller "rackel" att klaga på, så jag gissar på att PS315 håller lika hög standard.

Om det blir köp så blir det från företaget i Örebro som säljer denna. Då vet jag av erfarenhet att strular något så kommer dom ut, på plats.

Vet att justerbordet kan vara något kort, men tror som ni säger att det går och lösa med en sågbock.

Har varit orololig för att anhållet inte ska vara tillräckligt stabilt, skulle ju gärna vilja känna på sågen innan köp. Men vet inte vart den skulle finnas fysiskt sett i närheten av örebro.
Men jag får väl ringa logosol eller MOReTENs och dom får tala om hur mycket svikt det är längst ut.

När det gäller priset så anser jag också att den verkar vara prisvärd. Sedan är jag ju nu supernöjd med deras hyvel.

Tyvärr har jag också en stor platsbrist där jag huserar, så den har ett stort plus pga av storleken, då går en Felder bort förmodar jag.
Annars måste jag sälja eller kasta ut något annat, vilket gud förbjude...

Har en MF30 fräs från logosol och har vid ett antal tillfällen blivit kontaktad av spekulanter på samma fräs som tydligen har fått mitt namn från Logosol. Dom har varit intresserade av att komma och se den i verkligheten innan ett eventuellt köp. Jag gjorde förövrigt samma sak själv när jag var på gång att köpa deras hyvel.
Så du kan ju höra med Logosol om det finns någon i närheten som har sågen.

Har varit i kontakt med Logosol, för att jag ville veta hur mycket klyvanhållet ger vika längst ut. Och en säljare där erbjöd sig faktiskt att leta reda på någon kund som har samma såg i närheten av Örebro, för att jga skulle kunna "klämma och känna" på sågen. Trots att han visste att jag inte köper sågen från dem, tycker jag är bra service.

Fick även nummret till deras egen utbildare, som tydligen var möbelsnickare i grunden, nackdelen kan väl vara att han kan vara lite partisk, men ändå, mycket bra hjälp från Logosol.

naresjo skrev:
Fick även nummret till deras egen utbildare, som tydligen var möbelsnickare i grunden, nackdelen kan väl vara att han kan vara lite partisk, men ändå, mycket bra hjälp från Logosol.
"X-Berth" :D
En mycket trevlig och kompetent man. Det är hans såg jag kört.
Han håller en del roliga kurser.
Han är inte superpartisk utan kan gott och väl erkänna brister hos grejerna.

Ofta kostar en Moretens-produkt nån tusenlapp mindre än Logosol.
Logosol är dock outstanding på eftermarknad och support.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.