Ska byta fasadpanel och ser på alternativ där resultatet är en grå yta där träets struktur delvis är synlig. Vi hade i princip bestämt oss för lasyrfärg när vi hörde talas om MoreRoyal och Linax.
De har fasadpanel som först tryckimpregneras och sedan kokas i linolja. Hittar inte så mkt information om denna produkt, är det någon som har erfarenhet av den? De säger själva att de är stora i Norge. Vi ställer oss frågan varför man inte känner till den om den produkten är så bra som de säger, bla 50 är garanti mot röta.
Vi ställer oss också frågan om det är hälsosamt att sätta tryckimpregnerad panel på hela fasaden. Svaret från säljare är att ämnena koppar? urlakas mkt mindre pga linoljebehandlingen.
Är det ngt som vet något om detta produkt?
 
  • Gilla
Hus!
  • Laddar…
T Toast68 skrev:
Ska byta fasadpanel och ser på alternativ där resultatet är en grå yta där träets struktur delvis är synlig. Vi hade i princip bestämt oss för lasyrfärg när vi hörde talas om MoreRoyal och Linax.
De har fasadpanel som först tryckimpregneras och sedan kokas i linolja. Hittar inte så mkt information om denna produkt, är det någon som har erfarenhet av den? De säger själva att de är stora i Norge. Vi ställer oss frågan varför man inte känner till den om den produkten är så bra som de säger, bla 50 är garanti mot röta.
Vi ställer oss också frågan om det är hälsosamt att sätta tryckimpregnerad panel på hela fasaden. Svaret från säljare är att ämnena koppar? urlakas mkt mindre pga linoljebehandlingen.
Är det ngt som vet något om detta produkt?
Har precis monterat på mitt nya hus. Erfarenheten hittills är positiv. Brädorna är mer formstabila än vanligt virke.
 
T Toast68 skrev:
Ska byta fasadpanel och ser på alternativ där resultatet är en grå yta där träets struktur delvis är synlig. Vi hade i princip bestämt oss för lasyrfärg när vi hörde talas om MoreRoyal och Linax.
De har fasadpanel som först tryckimpregneras och sedan kokas i linolja. Hittar inte så mkt information om denna produkt, är det någon som har erfarenhet av den? De säger själva att de är stora i Norge. Vi ställer oss frågan varför man inte känner till den om den produkten är så bra som de säger, bla 50 är garanti mot röta.
Vi ställer oss också frågan om det är hälsosamt att sätta tryckimpregnerad panel på hela fasaden. Svaret från säljare är att ämnena koppar? urlakas mkt mindre pga linoljebehandlingen.
Är det ngt som vet något om detta produkt?
Hej!

Hur gick det, blev det Royal impregnerat? Vi är på gång med husbygge och funderar på att använda oss av det. Vore kul att höra om erfarenheter:

/Tobbe.
 
Hej, nej vi valde lasyrfärg till slut. De största anledningarna till att vi valde bort MoreRoyal var ingen bra känsla att bekläda hela huset med tryckimpregnerat trä (även om säljaren var menade att mkt lite lakas ut) och att det faktiskt var segt med supporten. Vi fick t e x vänta jättelänge på materialprover, men det kanske är bättre nu. Det färg vi önskade (grå) fanns inte heller i närheten att åka att se på. Lasyrfärg är bra då det gick att låta blanda sin egen färgnyans, det var dock väl mkt pigment i färgvarianten vi utgick från så vi tappade helt önskad transparenskänsla -ngt att tänka på vid val av lasyrfärg, vissa varianter har mer och andra minde andel pigment. Dock finns trädstrukturen där… lite som rödfärg fast något blankare. Andra aspekter att tänka på är att du slipper målningsjobbet med MoreRoyal… och att priset för olja + färg var dyrt.
Lycka till med ert projekt!
 
  • Gilla
Saibot47
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.