Hej,
Jag hade firman Kylslaget här hemma för att göra en underhållsservice på vår luft-luftvärmepump. Teknikern var på plats i 50 minuter och använde inte något material eller reservdelar utan rengjorde i inomhusdelen av värmepumpen. Kostnaden blev 3599:-
När han skulle gå noterade jag att luckan till inomhusdelen inte gick igen. Teknikern tittade på det och konstaterade att den gått sönder och att han inte kunde laga den, men att han skulle skriva en rapport.
Nu kontaktar Kylslaget mig och säger att de kan komma ut och titta för att göra en bedömning av om det är teknikern som orsakat felet eller inte. Om det inte är det får vi betala undersökningsavgift samt eventuell reparationsavgift.
Jag förstår att det skulle kunna vara något som var på väg att gå sönder och att teknikern ensam alltså inte orsakat felet, men faktum är att luckan inte visat spår av krångel tidigare. Är det rimligt att jag efter att ha betalat 3599 för 50 minuter nu ska riskera bekosta deras egen(!) undersökning av vad som orsakat felet? Känner mig lite maktlös i detta, men vet samtidigt inte vad som är standard. Tacksam för input och erfarenheter.