Hej,
Jag behöver köpa en excenterslip för att slipa och måla om en trappa. Idag har jag bara en slipmus och den är inte vidare effektiv så nu tittar jag på excenterslip. Bosch GEX 125-150 AVE är väldigt populär i forumet men så kostar den 3000 kr!?
Använder man sin slipmaskin ofta så är det säkert ett självklart val men om man som mig använder den 2-3 gånger om året?
Så hur står sig de billigare sliparna? ex
Makita BO5041 - ca 1300 kr
Metabo SXE 425 TurboTec - ca 1800 kr
Bosch GEX 150AC - ca 2000 kr

Jag behöver köpa en excenterslip för att slipa och måla om en trappa. Idag har jag bara en slipmus och den är inte vidare effektiv så nu tittar jag på excenterslip. Bosch GEX 125-150 AVE är väldigt populär i forumet men så kostar den 3000 kr!?
Använder man sin slipmaskin ofta så är det säkert ett självklart val men om man som mig använder den 2-3 gånger om året?
Så hur står sig de billigare sliparna? ex
Makita BO5041 - ca 1300 kr
Metabo SXE 425 TurboTec - ca 1800 kr
Bosch GEX 150AC - ca 2000 kr

Jag har metabon och är jättenöjd. Har inte använt någon av de andra du räknar upp, men tror inte det är så stor skillnad i dessa prisklasser. Största skillnaden mot tex den dyrare boschen och festools är väl "avverkningsläget" dvs att slipplattan snurrar också. Rätta mig någon om jag har fel. För mig var det inte värt merkostnaden.
Själv har jag Bosch GEX 125-150 AVE och fick den för 2300 från Tyskland. Det är inte en maskin med turboläge men väl en stark excenterslip ~400watt.
Jämfört med en 15 år gammal PEX är den fantastisk, jämfört med en 800kr billigare modern kvalitetsmaskin? Det är marginalerna som kostar.
Jämfört med en 15 år gammal PEX är den fantastisk, jämfört med en 800kr billigare modern kvalitetsmaskin? Det är marginalerna som kostar.
I jobbet använder jag Mirka Deros elmaskin. Jag förstår inte varför alla ”bygg”-slipmaskiner är så förbannat högbyggda? Min Deros har gått 5-6h om dagen i snart 4 år.
https://www.paintpro.se/maskiner/mirka-deros-680cv-150mm
https://www.paintpro.se/maskiner/mirka-deros-680cv-150mm
Jag har Makitan. Mycket nöjd, köpte den efter att arg i hågen slungat min sista lågprismaskin (Skil, paj efter en halv trappa) någonsin i elektronikcontainerns bakvägg likt en olympisk diskuskastare.
Makitan fixade biffen med trappan. Har kört en del annat med den också, skåpstommar i mjukträ, grangolv vid kanterna där golvslipen inte kom åt osv. Den är hyfsat stark och slipar bra men samtidigt märks det att det finns bättre. Skulle aldrig våga köra den flera timmar. Ska du slipa långa stunder och stora ytor skulle jag gått på t ex Boschen (eller en värre Makita, jag är ju ändå fanboy).
Makitan fixade biffen med trappan. Har kört en del annat med den också, skåpstommar i mjukträ, grangolv vid kanterna där golvslipen inte kom åt osv. Den är hyfsat stark och slipar bra men samtidigt märks det att det finns bättre. Skulle aldrig våga köra den flera timmar. Ska du slipa långa stunder och stora ytor skulle jag gått på t ex Boschen (eller en värre Makita, jag är ju ändå fanboy).
Det gör du rätt i, även Festo är bra så är de också ganska högbyggda. Jag vet inte vad Mirkad hemlighet är med en så liten, tyst och vibrationsfri motor. Jag förstår som sagt inte hur man kan tycka att en 20-30 cm hög maskin är ergonomiskt, de tippar ju lätt och är otympliga i största allmänhet.mowatom skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Personligen föredrar jag andra slipmaskiner där det är mycket vinklar och vrår. En excentermaskin ska ja ha plats att göra sin rörelse utan att ta i kanten osv. Dock antar jag att du menar som komplement då du redan har en slipmus.
Själv har jag en Grön Bosch PEX400 tror jag den heter som funkar hyfsat bra. Var nog en budget testvinnare för 15år sen. Den ligger alltid i stugan och används bara när jag inte ids ta med andra verktyg.
Men oftast tar jag min vanliga planslip Festool RS200EQ ihop med min Fein Multislip längs kanterna. Eller så åker den gamla ”bandslipen” fram om det krävs riktigt hög avverkning och finns plats.
För en trapp hade jag nog också övervägt en ”lackfräs” enligt bilden. (Finns också att hyra) Kostar 2300kr att köpa hos tex DUAB och kan i vissa fall vara det bästa verktyget även om en excenterslip är betydligt mer ”mångsidig”. Så det beror på vilka andra verktyg man redan har.
Min uppfattning har varit att även de som köper excentermaskiner i mellansegementet(1000-2000 kr) blir nöjda, vilket delvis stärks av denna tråden. Det är inte häller ovanligt att folk pratar om sina slipmaskiner som är 10-15 år vilket tyder på att de generellt håller ganska länge. Detta borde samtidigt betyda att en dyrare maskin i längde inte blir fullt så dyr, men visst, använder man den bara par gånger om året så blir varje tillvälle dyrt. Strular den så kan det bli rejält dyrt.
Precis som ni skriver så är inte excentermaskin lösningen på alla slipjobb. Vi har faktiskt slipat mest med hyrda special maskiner, giraffslip för tak, golvslip och små handhållna flex stenslipar.
Frågan är såklart vad det är man får för de extra 1000 lapparna man lägger till och som någon skrev så ligger det säkert i marginalerna. För någon som använder sina slipmaskiner ofta är det givet, för mig som använder dem så sällan tror jag inte det har en jätte betydelse.
Det är dessutom inte bara fördelar med den större Boschen, den är som sagt större och ganska jobbig att köra på väggar och överhuvudet.
Spontant känns det som att en maskin från mellansegementet ex Makita eller Metabo maskinen skulle räcka gott och väl. Resten av jobben hyr man maskin till. En fördel med detta är att man hade kunnat köpa ex 2 Makita maskiner så hade min respektive kunnat hjälpa till.
Förövrigt, hur fungerar en lackfräs? Hur jämt blir det när man kör på material som är bredare än fräsen? Ex en köksbordsskiva?
När det gäller trappjobbet så har färgbutiken sagt att det räcker att rugga upp ytan. I detta fallet får vi troligen börja med att spackla lite men det bör inte behövas någon omfattande slipning innan grundfärg.
Ni som köpt finare maskiner, ex Festtool o liknande, har ni testat maskiner i mellansegementet? Hur ofta använder ni maskinerna?
Precis som ni skriver så är inte excentermaskin lösningen på alla slipjobb. Vi har faktiskt slipat mest med hyrda special maskiner, giraffslip för tak, golvslip och små handhållna flex stenslipar.
Frågan är såklart vad det är man får för de extra 1000 lapparna man lägger till och som någon skrev så ligger det säkert i marginalerna. För någon som använder sina slipmaskiner ofta är det givet, för mig som använder dem så sällan tror jag inte det har en jätte betydelse.
Det är dessutom inte bara fördelar med den större Boschen, den är som sagt större och ganska jobbig att köra på väggar och överhuvudet.
Spontant känns det som att en maskin från mellansegementet ex Makita eller Metabo maskinen skulle räcka gott och väl. Resten av jobben hyr man maskin till. En fördel med detta är att man hade kunnat köpa ex 2 Makita maskiner så hade min respektive kunnat hjälpa till.
Förövrigt, hur fungerar en lackfräs? Hur jämt blir det när man kör på material som är bredare än fräsen? Ex en köksbordsskiva?
När det gäller trappjobbet så har färgbutiken sagt att det räcker att rugga upp ytan. I detta fallet får vi troligen börja med att spackla lite men det bör inte behövas någon omfattande slipning innan grundfärg.
Ni som köpt finare maskiner, ex Festtool o liknande, har ni testat maskiner i mellansegementet? Hur ofta använder ni maskinerna?
Jag jobbar i billackeringens värld sedan 2003, man kan säga att slipning med maskin och kloss är något jag kan göra i sömnen. När jag tittar och känner på de ”vanliga” slipmaskinerna som finns länkade ovan så begriper jag som sagt inte hur man kan jobba med dom.S snowjim skrev:Min uppfattning har varit att även de som köper excentermaskiner i mellansegementet(1000-2000 kr) blir nöjda, vilket delvis stärks av denna tråden. Det är inte häller ovanligt att folk pratar om sina slipmaskiner som är 10-15 år vilket tyder på att de generellt håller ganska länge. Detta borde samtidigt betyda att en dyrare maskin i längde inte blir fullt så dyr, men visst, använder man den bara par gånger om året så blir varje tillvälle dyrt. Strular den så kan det bli rejält dyrt.
Precis som ni skriver så är inte excentermaskin lösningen på alla slipjobb. Vi har faktiskt slipat mest med hyrda special maskiner, giraffslip för tak, golvslip och små handhållna flex stenslipar.
Frågan är såklart vad det är man får för de extra 1000 lapparna man lägger till och som någon skrev så ligger det säkert i marginalerna. För någon som använder sina slipmaskiner ofta är det givet, för mig som använder dem så sällan tror jag inte det har en jätte betydelse.
Det är dessutom inte bara fördelar med den större Boschen, den är som sagt större och ganska jobbig att köra på väggar och överhuvudet.
Spontant känns det som att en maskin från mellansegementet ex Makita eller Metabo maskinen skulle räcka gott och väl. Resten av jobben hyr man maskin till. En fördel med detta är att man hade kunnat köpa ex 2 Makita maskiner så hade min respektive kunnat hjälpa till.
Förövrigt, hur fungerar en lackfräs? Hur jämt blir det när man kör på material som är bredare än fräsen? Ex en köksbordsskiva?
När det gäller trappjobbet så har färgbutiken sagt att det räcker att rugga upp ytan. I detta fallet får vi troligen börja med att spackla lite men det bör inte behövas någon omfattande slipning innan grundfärg.
Ni som köpt finare maskiner, ex Festtool o liknande, har ni testat maskiner i mellansegementet? Hur ofta använder ni maskinerna?
Höga, otympliga och dessutom så är de flesta bara i 125mm utförande vilket måste göra dom än mer instabila. Den elmaskinen jag kör, Mirka Deros, är lätt, låg, ligger perfekt i handen, vibrerar minimalt och är helt knäpptyst. Det enda som hörs är suget från dammsugaren. Visst är den dyr, men som jag skrev så är min maskin 4 år gammal och används dagligen minst 4h. Det enda som jag bytt på den är avtryckaren eller manöverplattan, vet faktiskt inte vad ska kalla den.
Ska man bara slipa en pall eller ett bord så köp en billig, men ska man ge sig på en hel trappa som kräver ordentlig slipning så hade jag gett rådet att köpa en Mirkamaskin. Man kan sälja den direkt efteråt och få igen de mesta utan problem. Men köper man en sådan så kommer man nog behålla den. Bauhaus sakuför denna maskin så åk och be att få provköra en. Ni kommer bli imponerade.
edit: glömde tillägga att jag naturligtvis fått byta ett antal slipplattor, men det är förbrukningsmaterial för oss.
Har en Bosch excenterslip med några år på nacken, fungerar OK men som tidigare nämnts är den lite väl hög. Köpte för några år sedan en begagnad Festool planslip RS 400. Måste säga att behovet av excenterslip minskat drastiskt efter inköpet. Tillsammans med Festool original slippapper är planslipen fantastiskt bra jämfört med alla planslipar jag prövat tidigare. En bra planslip har jag mycket större nytta av än excenterslipen.
Klicka här för att svara