Erfarenhet av diamantborr?

808 läst  21 svar

1. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 11
    För att dra ett snitt i en betongplatta behöver du veta i vilken riktning huvudarmeringen går, speciellt när du i stort nästan är helt igenom betongplattan. Har du tur går den i samma riktning som ditt snitt. Att bara kapa en armering utan att veta hur många och i vilken riktning som är "bär riktning" är en mindre lämplig åtgärd. Det är fullt möjligt om man stämpar upp bjälklaget under arbetets gång och skarvar in ny armering för varje järn som kapats med tillräcklig förankringslängd åt båda håll. Men jag tror inte din granne under skulle tycka att det är en bra lösning. Det kanske går bra att göra som du föreslår men det är då ingen lösning som jag skulle chansa på om jag var i dina kläder.
    Innan man gör ett sådant här ingrepp bör en konstruktör se över bjälklaget vad gäller tålighet och hur det är uppbyggt. Att föreningen tillåter ett sådant här ingrep om det inte finns hållfastighetsberäkningar är en gåta för mig.

2. S
    Medlem Nivå 4
    Detta blir utanför ämnet men ändå intressant då du verkar kunnig. Om man har en betong platta på låt oss säga 10x10 m och 20cm tjock, med armering och så vill du göra ett hål i mitten. Hur stort hål kan du göra innan du måste vidta åtgärder för att plattan blir för svag? Om ett armeringsjärn kapas är det farligt redan då? Eller två?

Jag får förstås prata med föreningen en gång till, men ovanstående fråga intresserar mig då jag undrat hur mycket stryk en betongplatta tål.

3. C
    Medlem · Nivå 8
    Hur huvudarmeringen går är ganska irrelevant. Däremot är det relevant att veta om det är nära en vägg, då det i princip är den enda armering i ÖK som gör nytta.
    Är det en platta så är det helt ofarligt om det inte är genom en vot. Är det däremot ett valv så kan det bli lite mer kritiskt, förutsatt att det är ett "vanligt" hål och inte en ursparningar på 1000x800mm.

Om det finns ritning så går det att svara helt säkert.

4. S
    Medlem Nivå 4
    Jag får lägga in en bild. Bilder brukar hjälpa. På bilden syns det befintliga avloppet. Det ska flyttas ut genom dörrhålet längst bak i bilden, ca 40-50 cm ut från den gamla golvkanten.

Ska bara lagom djupt så jag får ett passande fall till utlöpet från det gamla avloppet.

Det är det största ingreppet. Sedan en liten ränna åt vänster för handfat och en liten snett upp till vänster för tvättmaskin.

5. R
    Om det "bara" är ett hål eller ett långt "snitt" i plattan har ju betydelse. Att säga hur stort hål eller hur långt snitt man kan göra innan det blir "farligt" går inte att generellt svara på. Det är olika från fall till fall. Till stor del beroende på var hål/snitt tas, precis som C.Lundin skriver enligt ovan samt hur det ser ut "runt omkring" dvs storlek/tjocklek på plattan samt hur den är upplagd på kringliggande väggar. Så att anlita en konstruktör är nog det minsta man skall göra innan man startar sin vinkelslip eller likvärdigt och börjar kapa.

6. R
    Du har inte en plan över alla bärande väggar samt där det framgår hur du har tänkt dig att kapa i plattan. Kanske en armeringsritning på bjälklaget också??
    Lite svårt att få en överblick när man inte ser hur det ser ut "utanför" det lilla som bilden visar...

• Laddar…
  7. S
    Medlem Nivå 4
    Har inte något så detaljerat. Försökte beskriva hur jag ska skära, men kanske inte så lätt att förstå ändå.
    Bärande väggar är den som syns rakt fram och den till vänster i badrummet som inte syns.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: