:O 7hp och 6800m3... Ingen erfarenhet själ tyvärr:(. Vad ska du koppla den till?

woodchuck skrev:
:O 7hp och 6800m3... Ingen erfarenhet själ tyvärr:(. Vad ska du koppla den till?
blir lite blandat, rikthyvel, plan, bandsåg, bandputs etc. Prestandan verkar dock väl bra i förhållande till priset vilket gör mig lite orolig.

Känns lite stor kan tyckas om den är tänkt att användas för en persons snickeri.

Fast å ena sidan kan du ha en jätte stor strömbrytare som sparkar igång alla maskiner samtidigt så behöver du inte köpa en massa dyra spjäll till alla maskiner.

Mvh Pär H

pär h skrev:
Känns lite stor kan tyckas om den är tänkt att användas för en persons snickeri.

Fast å ena sidan kan du ha en jätte stor strömbrytare som sparkar igång alla maskiner samtidigt så behöver du inte köpa en massa dyra spjäll till alla maskiner.

Mvh Pär H
Vi blir några som delar på lokalen, men tanken är att det bara ska köras en maskin i taget. Men det blir långa rör och många y-delningar. Kapaciteten är ungefär vad som krävs enligt Pentz, det är framförallt kvaliten på den aktuella maskinen jag är intresserad av. Och jag har svårt att tro att jag någongång i framtiden tänker "Nä, den där spånsugen suger alldeles för mycket luft" ;)

Det allra bästa är att börja bakvänt vad är det för maskiner vad kräver dom för luftmängd hur många skall gå samtidigt och hur går rören till respektive maskin. Gör man så kan det inte bli fel

Räkna på det eller rättare sagt ring till någon leverantör och säg att du behöver en spånsug så hjälper dom dig att räkna så får du veta vad för fläkt du behöver utifrån det är det bara att börja leta begagnad sen kan man bygga tex bills cyclon om man vill för den är ju skalbar .

Kvaliteten på den länkade spånsugen är svårt att veta men själva plåthuset kan vara klent motorn dåligt bygd taskiga lager
impellern dåligt balanserad. Men det är ju ingen svår sak att bygga ett fläkthus så jag tror inte kvalitén är så dålig.

"Nä, den där spånsugen suger alldeles för mycket luft" ;) Problemet är att har man för stor volym och för små rör blir hastigheten i rören för hög och det är inte heller så bra då får man ha en massa spjäll öppna för att kompensera.
Då har man köpt för dyr spånsug (läs onödiga utgifter)

Mvh Pär

Jag funderar på samma fabrikat men tänkte nöja mig med 300S-5. Tänker sätta sugen i en annan del av byggnaden så jag struntar i cykloner just nu. Kanske får tänka om den dag jag sätter in värme i snickeriet...

Det är 150 mm anslutning på båda, ska man nöja sig med 150 mm rör eller gå på 160 mm och tvinga upp inkopplingen på sugen 10 mm?

Jag har fått priser från Lindab på deras transfersortiment i 160 mm och det verkar inte jätteblodigt, men än har jag inte mätt upp hur mycket rör och böjar jag behöver så jag kanske ändrar mig när jag ser själva summan. ;)

Redigerat:
Tobbe det kommer du att göra. Det är hutlöst dyrt med transfer rör

"Det är 150 mm anslutning på båda, ska man nöja sig med 150 mm rör eller gå på 160 mm och tvinga upp inkopplingen på sugen 10 mm?" Ja det finns inga rör som passar på 150mm det motsvarar väl 6 tum som är 152mm

Mvh Pär H

Lindab har rör och slang i 150 mm, se deras PDF över Transfer: http://itsolution.lindab.com/LindabWebProductsDoc/pdf/se/kanalsystem/chapter_transfer_se.pdf

De flesta komponenter finns i följande diametrar (millimetermått):

80
100
125
140
150
160
180
200
224
250

Det är bara vissa produkter som inte finns, exempelvis:

"Utsugningshuvud för alla former av utsugning.
Kan fås i två standardstorlekar med diverse tillbehör som
spjäll, nät och magnet."

Den finns bara i 80 och 160 varför jag tänkt mig 160 som någon form av standard, blev därför lite förvånad när DUABs sugar har 150 mm.

Nu var det ju inte riktigt meningen att kidnappa Daniel_Ns tråd och få den att handla om rör...

Tänkte inte på att lindab även säljer world wide

Mvh Pär

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.