Hej!

Vi planerar att bygga nytt i Norrköping. Nu samlar vi in offerter på hus som vi är intresserade av. Fick idag ett telefonsamtal från Anebyhus som verkar ligga mycket lägre i pris än Eksjöhus, Myresjöhus och Värsåsvillan.

Nu undrar jag om det finns nån i trakterna av Linköping och Norrköping som har erfarenhet av Anebyhus. Den säljaren jag var i kontakt med verkade lite disträ och jag fick ringa och tjata för att få en kalkyl.

/P

Hmmm angående Anebyhus så tappade dom oss defintivt...

Vi var kontakt med Anebyhus i ett tidigt skede eftersom min flickväns bror är god vän till en representant för Anebyhus.

Det verkade jättelovande och Anebyhus började skissa på ett hus som vi kände hade goda förutsättningar.. Sen fick vi se skissen och det kändes bra och vi ville att Anebyhus skulle räkna ut slutpris... Anebyhus visste från början var vår budget låg redan innan Anebyhus började skissa.

Anebyhus skulle ringa och säga när priset var klart men det gjorde Anebyhus inte för som Anebyhus sa  så trodde Anebyhus att jag skulle dyka upp dit istället. Jag frågade Anebyhus då via telefon om priset låg i närheten av vår budget. Anebyhus svar var då att det var en hel del över vår budget... Jag sa direkt då att det inte är intressant utan bad Anebyhus att komma med ett förslag som är inom vår budget. Anebyhus sa att dom skulle återkomma så fort dom kunde med detta.

Nu ett cirka 3 månader senare så har jag inte hört ett knyst från Anebyhus.

Inte för att det spelar någon roll för vi har redan bestämt oss för vilket hus vi skall bygga och är väldigt nöjda med det upplägg som säljaren presenterade oss.

Så våra erfarenheter är definitivt att Anebyhus gav oss ett ointresserat intryck och inte direkt intresserade av att sälja ett hus.

/Micke

Ok,

det blev ingen affär! Finns det ngn mer som varit i kontakt med Anebyhus och kanske genomfört en affär?

/P

Vi har precis börjat bygga ett Anebyhus i Skåne, Villa Mirakel, och vi är helnöjda så här långt.

Personligen så hade vi absolut inga invändningar mot husen i sig... utan tyvärr var det Anebyhus som inte håll det mått vi hade hoppats på (speciellt med tanke på att vi faktiskt har en viss relation till Anebyhus representanten).

Och för oss så är det otroligt viktigt att Anebyhus är intresserade av att sälja det hus som vi visar intresse för.

Men som sagt inga onda ord om husen som Anebyhus har.

/Micke

Jag väntar fortfarande på kalkylen som säljaren lovade skicka samma dag som vi pratades vid på telefon, det var i måndags!

Om kalkylen inte kommer med posten imorgon dissar vi troligtvis Anebyhus. Precis som er blir det då pga säljaren.

/ Tony

Vi skall också bygga i Norrköping och sitter som bäst och jämför kalkyler...Anebyhus finns inte på min lista men däremot WN, Trivsel, lösvirke och A-hus. Vilka kr/kvm nyckelfärdigt har ni budget på?

Vi har satt en ganska låg budgetnivå men vill inte för den skull tumma på kvalite´n. Vår budget ligger kring 1,6 men vi försöker pressa ner summan ngt, jag skall då nämna att vi redan har en tomt och tänker inreda övervåningen själva. Övervåningen ska emellertid vara isolerad.

Vi har fått pris på ca 1,4 (byggnadskostnader inkl materialsats) det tillkommer då anslutningskostnader och byggherrekostnader. De här husen är ca 180 kvm, traditionellt 1 1/2 plan.

/ Tony

Ja det låter ju väldigt rimligt i pris.....lycka till!
Säljaren är för övrigt lika disträ mot alla kunder verkar det som!

Tråkigt att höra att vi inte var ensamma om att uppleva Anebyhus som ointresserade av att sälja. Synd för Anebyhus som annars verkar ha riktigt vettiga hus.

/Micke

Har editerat alla mina inlägg... pga av yttre omständigheter.

MVH

/micke

Anebyhus rykte handlar mycket om respektive säljare precis som alla andra husföretag. Får man ett dåligt intryck, jmf Eksjöhusdebatterna tidigare, av säljarna får oftast företagen ett oförtjänt dåligt intryck.

I detta fall leder en ej tillmötesgående representant till att Anebyhus får dålig representation i länet....

Jag har nu fått en produktionskostnadskalkyl från Anebyhus (tog 3 veckor, med alla missförstånd). ;)

Jag tyckte deras pris var klart konkurrenskraftigt, men den kalkylen baserades emellertid enbart på ett telefonsamtal och ett mail.

Som alltid annars hamnar förmodligen kalkylen på ett högre pris efter man personligen diskuterat och gjort de förändringar som man önskar.

Jag kan säga att vi nu valt en annan leverantör. Jag har ett köpeavtal, framför mig, som väntar på att få två kråkor. ::)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.