Funderar på o byta ut min befintliga cirk pump i pannan till en modern lågenergi variant.

Kan ordna en ifrån Ahlsells a-collection genom jobbet men har ingen aning om hur de är i kvalite eller prestanda jämfört med kända märken som Wilo o Grundfos.

Sen har jag en till undran, vilken modell behöver jag. Den jag ska ersätta är en Wilo RS25/6-3 men jag har ett 1-plans hus så tryckhöjden är ju oväsentlig eller? Det borde väl räcka med en a-collection A3 25–40 130.

Golvvärme systemet är beräknat till ett flöde på 0,6l/s vilket ger 2,16m3/h och om jag läser ut specen rätt på pumpen så kan den ge runt 2,5m3/h

Pumpen har två olika inställningar, konstant hastighet och konstant tryck är jag rätt på det om jag väljer konstant hastighet när det är golvvärme?

http://www.lowara.com/heating-air-c...riable-speed-and-threaded-connections_P43299/

https://webshop.ahlsell.com/vivp/index.jsp;jsessionid=BCBEB5C7F668B62DF6DD17012CD65268#idx-4-912

Kan bara säga att a collectionens pump är skit! Har gjort av med 5 stycken på mitt värmesystem nu under 1,5 år och pumpen sitter ändå på returen. Allt från kortis till läckage har det varit. Nu har dom dock bytt modell på den som dom säger ska vara bättre.

Kan bara hålla med... Tre vintrar klarade vår som förra ägare installerat. Sura extrapengar nu när vintern är i antågande.

Köper du en pump från Wilo eller Grundfos kan du använda deras sidor för att hitta rätt utbytespump. Pumplotsen och Pumpguiden.
Höjden representerar här motståndet i ditt värmesystem och har ingen koppling till husets faktiska höjd.

Byta ut en fungerande pump mot en som drar lite mindre energi är aldrig en bra affär. Det bästa är att låta den gamla pumpen gå så länge den fungerar. Antagligen bäst för miljön också då det går åt en del energi för att tillverka den nya pumpen.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Y
*undviker all a-collection - Vill tro att det enbart är sånt fabrikerna inte har godkänt för fullpris försäljning som märks som ahsells egna.*

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Ännu en med en trasig A-Collection A3 25–40 130.
Det sitter ju någon form av magnetkoppling mellan impellern och motorn som bara slirar. 4 år klarade det sig här.
Inte vansinnigt imponerande kan man tycka.
Men mest nyfiken blir man på om det kommer att tas som goodwill eller om det blir fullpris för jobbet.

Hej, jag har exakt samma problem med cirkulationspump som ni beskriver. Nu vet jag att det var ett tag sedan nu skrev, men hur gjorde dem? Tog dem det på good Will? Min är 4 år.

Patrik440
M maglag skrev:
Ännu en med en trasig A-Collection A3 25–40 130.
Det sitter ju någon form av magnetkoppling mellan impellern och motorn som bara slirar.
Undrar om inte min pump har börjat slirar för det har blivit inomhustemperaturen har svårt att hålla inställningen när utetemperaturen sjunker.
Cirkulationspump av märket Lowara, modell A3 25-40 130, installerad i ett hem för att reglera inomhustemperaturen, inramad av rör och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(När den gamla rasade så kikade jag runt efter ny cirk-pump men det var mitt i vintern så jag tog den enkla vägen och ringde en rörmokare som fick i uppgift att byta pumpen).

Denna gång blir det till att köpa och byta själv.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
ClasseClas
Patrik440 Patrik440 skrev:
Denna gång blir det till att köpa och byta själv.
Låter vettigt. Även om du väljer en Grundfos så kanske den inte kostar mkt mer än vad rörmokaren tog för Ahlsellpumpen. Sen behöver du knappt titta på den på 20 år förhoppningsvis.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.