2mas skrev:
Tycker att det rollade systemen för 5-10 år sedan var bättre, mycket säkrare.

/2mas
Att applicera möjligen, men absolut inte säkrare, blev riktigt skraj när jag synade utrymet runt golvslingorna jag klaffsat på med sådan fuktspärr, efter ett år hade den sprickor överalt:O

Jag upplevde aldrig nått sådant när jag la kiilto´s foliesystem för ca 1 år sen.

Men han som hjälpte mig jobbar med detta. Så han var väldigt noga med primern och sedan markerade exakt vart dessa foliebitar skulle sitta sektion för sektion (god förberedning) Sedan tyckte jag i alla fall att han la dit riktigt mycket av limmet. Han satte det uppifrån och neråt med sån folie verktyg och han jobbade verkligen hårt så att luften försvann och att duken satt ordentligt mot limmet. Utviket mot golv penslade han sist och här var det extra mycket lim. Jag tycker i alla fall att Kiilto´s produkter var super fina

Eh... ursäkta en amatör. "Gucka", vad kan det va för nåt?

MrKylen skrev:
Eh... ursäkta en amatör. "Gucka", vad kan det va för nåt?
Gucka är gängse slangord för den kombinerade lim- och tätningsmassa som används vid montering av tätskikt. I Kiiltos fall är det riktiga namnet "KeraGreen". Weber, Casco osv har alla sina lim med sina egna namn. Den slibbiga konsistensen är dock den samma för alla märken och är nog bakgrund till "Gucka".

kimmo_thn skrev:
Jag upplevde aldrig nått sådant när jag la kiilto´s foliesystem för ca 1 år sen.

Men han som hjälpte mig jobbar med detta. Så han var väldigt noga med primern och sedan markerade exakt vart dessa foliebitar skulle sitta sektion för sektion (god förberedning) Sedan tyckte jag i alla fall att han la dit riktigt mycket av limmet. Han satte det uppifrån och neråt med sån folie verktyg och han jobbade verkligen hårt så att luften försvann och att duken satt ordentligt mot limmet. Utviket mot golv penslade han sist och här var det extra mycket lim. Jag tycker i alla fall att Kiilto´s produkter var super fina
Är nog så att man helst ska "träna" lite först innan man sätter igång. Med facit i hand skulle jag testat på några överblivna gipsskivor först, så inget ont om kiilto, trots att jag verkligen primade och rollade flödigt. Bara roligt att höra andras erfarenheter om produkten. d^_^b

Har precis gjort mitt badrum klart för kakel/klinkers. Har använt Kiiltos system på masterboard.

Valde system baserat på hur lätt det var att åka och köpa mer av något jag glömt (Har blivit en del). K-rauta har Kiilto, därför tog jag det före LIP som jag först var sugen på.
Ta en monterinsanvisning i affären, gör som det står, utan egna påhitt så går det galant. (Primers, guckasort osv)

Ibland uppdateras broschyrerna (bygget hemma går lite långsamt..) men fortsätt på inslagen bana och börja inte ändra mitt i. Systemen är godkända och garanteras i sin helhet om man följer. Onödig risk att börja mixa även inom märket. Behåll broschyren.

Tyckte det var rätt enkelt. Som att tapetsera typ. Speciellt förstärkningshörnen känns trygga. Blev såna lite överallt.

Tips: Ha långärmad tröja. Guckan är definitivt gjord för att sitta kvar... En del hårstrån ryker kan man lugnt säga :(

Själv håller jag på,och vill igentligen bara börja om från början med nya skivor på väggar osv. tack vare detta enligt mig smäck.Har tagit en paus i detta arbete pga misslyckanden. Haft problem med luft under skarvar och dessa förstärkningshörn hela tiden. Hade jag följt den äldre broschyren utan keraseallimmet hade det gått bättre. Har varit på väg att bryta ihop pga mina misslyckanden. Har man spikraka väggar och exakta hörn går det säkert lättare, men jag lyckas inte forma folien ett dugg,blir bara luft någon annanstans. Anser mig som händig och gör det av mina vänner med. Blir absolut inte detta någon mer stans.

Usch, tråkigt!
Jag såg keraSeal-lim-instruktionerna häromdagen i butiken och tänkte att de kanske gjort systemet lite enklare, men tydligen inte.
Är det mycket buckligt under? Du kanske kan limma en vinkel i taget av de där hörnen? Då släpper inte andra när du trycker. Gjorde så där duken ska vikas in mot fönsterkarmen. Hopplöst att inte få en blåsa där. Väntade till första delen torkat, sen gick det bra att vika in.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
per-o skrev:
Själv håller jag på,och vill igentligen bara börja om från början med nya skivor på väggar osv. tack vare detta enligt mig smäck.Har tagit en paus i detta arbete pga misslyckanden. Haft problem med luft under skarvar och dessa förstärkningshörn hela tiden. Hade jag följt den äldre broschyren utan keraseallimmet hade det gått bättre. Har varit på väg att bryta ihop pga mina misslyckanden. Har man spikraka väggar och exakta hörn går det säkert lättare, men jag lyckas inte forma folien ett dugg,blir bara luft någon annanstans. Anser mig som händig och gör det av mina vänner med. Blir absolut inte detta någon mer stans.
Tur jag inte är ensam då.. :p Men hos mig var det bara på några få ställen jag fick skära upp och trycka in mera lim. Som tur inte i duschen

Jag har ju inte lagt duken på golvet ännu så jag var igår och beställde det nya limmet KeraSeal som kommit nu efter årsskiftet. Så tydligen var det förra, KeraGreen och K2 (samma sak) inte riktigt anpassat för ändamålet... KeraSeal ska användas för att limma folieskarvarnas överlapp och manschetterna.

Men du menar att det nya limmet KeraSeal inte är så bra det heller?

http://www.kiilto.se/portal/se/aktuellt/nyheter/?id=282

"Våra rekommendationer är baserade på vår egen forskning och vår bästa
kunskap. De lokala arbetsförhållanden och metoder kan variera och är utanför
vår kontroll. Därför kan vi inte hållas ansvariga för det faktiska arbetet på
platsen.
I oklara fall står vår tekniska service till Er tjänst
"

Verkar som att Kiilto är rädda om sitt skinn om deras produkter skulle misslyckas i badrummen?

Redigerat:
Säger bara att vi är försöks kaniner tills dem hittar på något som funkar. Kan ju berätta lite om ett problem med duksystemet som inte pratas så mycket om, om du nu skulle råka ha en för tät våtrumsskiva som underlag på vägg så är det inte ovanligt att det kan ta flera månader innan klistret/membran har torka upp bakom, och vad jag vet så säger samtliga leventörer som använder rollbart membran till att hänga dukarna med, att du får börja sätta plattor dagen efter, känns ju inte okej med tanke på att det omöjligt ha torkat upp, för någon stans måste ju fukten vandra och är båden duken och skivan tätt vad ska fukten då ta vägen.
Ni som kan kan mura upp badrumsväggarna och sedan använda det rollbara tätskickts systemet så anser jag att ni får det bästa resultatet, men var noggran!!

Nilinjo skrev:
Tur jag inte är ensam då.. :p Men hos mig var det bara på några få ställen jag fick skära upp och trycka in mera lim. Som tur inte i duschen

Jag har ju inte lagt duken på golvet ännu så jag var igår och beställde det nya limmet KeraSeal som kommit nu efter årsskiftet. Så tydligen var det förra, KeraGreen och K2 (samma sak) inte riktigt anpassat för ändamålet... KeraSeal ska användas för att limma folieskarvarnas överlapp och manschetterna.

Men du menar att det nya limmet KeraSeal inte är så bra det heller?

[länk]

"Våra rekommendationer är baserade på vår egen forskning och vår bästa
kunskap. De lokala arbetsförhållanden och metoder kan variera och är utanför
vår kontroll. Därför kan vi inte hållas ansvariga för det faktiska arbetet på
platsen.
I oklara fall står vår tekniska service till Er tjänst
"

Verkar som att Kiilto är rädda om sitt skinn om deras produkter skulle misslyckas i badrummen?

Det nya keraseallimmet är säkert jättebra när man fått det att fästa. Jag hade mest problem med dessa hörnbitar som ska limmas med detta. Handskar rekommenderas till detta lim eftersom du har hala och slemmiga/silikonaktiga händer bra länge efter, hur noga du än tvättar tassarna.
Det blir typ som något silikonaktigt lim efter härdning och känns väldigt flexibelt . Har pallat upp med saker för att hålla tryck på limningen,enda sättet för mig på vissa ställen. Sen hoppas jag att jag själv inte drällt för mycket av limmet ut på folien,jag antar att men hoppas inte att fixet biter sämre i kontakt med keraseal. Maska är också bra runt om där överflödet kommer, när man pressar ur luften.

Om jag inte är fel underrättad var det ju Kiilto som misslyckades kapitalt i den test som utfördes på SP för en tid sedan. Mer om det finns i en annan tråd. Jag samtalade då med en teknisk säljare på Kiilto. Han föreslog att jag skulle vänta till efter nyår (läs 31/12 2011) med att inhandla det jag behövde om jag kände mig orolig.

Jag valde LIP till våra badrum istället då de var testvinnare (om man får säga så).

Min fråga: Är det någon som vet om detta lim som ni nu använder är deras lim som kom efter nyår? Är det någon här som har tidigare erfarenhet från Kiilto som med säkerhet vet hur det ligger till och vågar sig på en jämförelse? Det ligger ju nära till hands att tro att man stressat fram något till marknaden som kanske inte riktigt borde lämnat labbet ännu.

Jag hoppas innerligen att det du fått höra Locke inte är rätt. Jag gjorde med "gamla" systemet, KeraGreenPlus och duk.
Å andra sidan är jag glad att höra det nu och inte om ett par månader när kaklet är uppe och det blivit fel bakom.

Har inte läst allt i tråden...

Men ang att det inte torkar när man har skivor som är ickesugande: Det står säkert klart och tydligt i monteringsanvisningen hur man ska göra och vad man ska använda om våtrumsskivorna är ickesugande tex minerit vt, tex ardex har då ett annat "lim" man ska använda

Ang om man gjort med "gamla" systemet: tillverkaren har garantiansvar om du har följt monteringsanv.

Ang. "nya" systemen: Det är kö till SPs provningar och enl. bkr.se så gäller "gamla" systemen tillsvidare men kontakta tillverkaren innan du börjar (eller beställer)

Ang. testningen: Testen utförs utan keramik och sker med växelvis varmt / kallt vatten med tryck, belastar alltså tätskikten nått enormt

Etag022 som är det "nya" testet ska gälla fullt ut inom EU halvårsskiftet 2013, varför sverige skulle införa det redan årskiftet 11/12 har jag ingen aning om (och inte dem jag har pratat med heller, men det är väl lite typsikt att sverige ska gå längst fram när det är nått tok pågång...)

Jag tycker alla som gjort badrum och följt monteringsanv. ska sova lungt och inte vara oroliga för sina badrum

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.