Måttbandet/tumstocken
Skruvdragaren
Blyertspennan
Hammaren
Kap/gersågen
Justersågen
Svetsen
Pelarborrmaskinen
Traktorn

Men herrejösses vad svårt.....

Talmeter (Varför tog det 5 år innan jag skaffade en :banghead:)
Stiftpenna
Bordsåg

Oj, det här var svårt! Sedan är det ju lite skillnad på "favorit" och "inte klara sig utan" — jag klarar mig inte utan en bra penna men det är ju inte mitt favoritverktyg ändå...

Om jag ska gå på vilka verktyg/maskiner som gör mig glad av att jobba med dem så är det:
Handöverfräsarna (handhållet eller i bord är ingen större skillnad).
Sänksågen med skena.
Stickisen som är alldeles ny, har tidigare haft en hatkärlek till den maskinen (grön Bosch) pga resultaten men med den nya är det bara kärlek.

I en annan tråd var det någon som myntade uttrycket "talangproteser" om sina maskiner; det här är de maskiner som hjälper mig att uppnå långt bättre resultat än jag skulle göra utan dem.

//Ronnie

Mikael_L
Bra belysning.
Stereo
Vettiga arbetsbänkar
Dator

(Tyvärr är inget av detta ännu till fullo implementerat i mitt garage ... :confused:
Stök, är det enda jag har till fullo implementerat ! :mad:)

Redigerat:
  • Gilla
thomasp och 1 till
  • Laddar…
Jag möbelsnickrar, favoritverktyg/maskiner

1. Handöverfräsen, gärna i fräsbordet. Min snickarbana började med att jag cykla hem en dw625 från bulltofta bygg på pakethållaren på militärcykeln, 4995 kostade den och jag var stolt som en flaggstång. Många är när jag hade 3 kvadratmeter verkstad (ena badrummet när jag bodde hemma:)) var fräsen min enda maskin och jag använde den till "allt".

2. Handhyvlarna. Allt blir så mycket enklare och bättre. Man kommer en bra bit på vägen med bra inställda maskiner men dom där sista 10-dels millimetrarna för att få en perfekt fog är hyvlarna oumbärliga.

3. Ingen maskin eller verktyg men....Osmos hårdvaxolja tycker jag är fantastisk. Körde tidigare linolja, dåligt skydd, gulnande och halvsunkig finish efter nåt år. Hårdvaxoljan är super om man inte har lackbox eller annan proffsutrustning för ytbehandling.

4. Bandsågen. Den där överraskande spännande känslan när man fått nån skabbig olikformig stock av en kompis, klyver den och finner den mest fantastiska...eller mest skitfula ådringen - är svår att slå.

5. Ingen men hoppas min begagnade bordsåg modell 1968 ska ploppa upp här när den är färdigrenoverad.

Korvgubbe
Hörselskydd, skyddsglasögon och tredjeplatsen är nog hugget som stucket mellan andningsskydd och skyddsskor.
Eftersom jag tycker om att dona och ha mig så hoppas jag att jag ska få göra det i många år framöver med bibehållna kroppsdelar och funktioner. Hellre arbeta med dåliga verktyg och bra skyddsutrustning än tvärtom!
"Det finns inget som är så billigt som skyddsutrustning."

• Gilla
altaxis och 1 till
  • Laddar…
P
Inta kanske klarar sig inte utan, men kompressorn är nog det köp som förvånat mig mest hur användbar den är.

När jag köpte den trodde jag att den skulle stå ganska sysslolös i ett hörn men sen har det visat sig vara en av de mest värdefulla maskinerna i maskinparken.

- Blåsa rent.
- Byta däck
- Pumpa däck, bollar och badleksaker
. Blåsa ur vattensystem
- Spika lister och panel
- Nibbla plå
- Långa dragningar av fog
- Dra franska träskruv och bilmekande
- Slipa, kapa, borra

Ölkylen
Bänkslipmaskin
Svetsen
Mejslar och fasta nycklar
Stereo

Allt från mopedrenovering till snickerier

Redigerat:
Får nog bli mina maskiner, sänksågen e en favorit
Penna
Tumstock/Vinkelhacke
Pilsner
å Musik
_DSC0605.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Z
Eddie Meduza
Kalla beer
se nr ett

1) Mafell KSS 400
2) Dominofräs
3) Handöverfräs

Talmeter
Blyertspenna
Japansåg

Rörtång
5-56
Etanol

Justersågen, rikt & plan hyveln, bandsågen

4-5 vore slagskruvdragaren och pelarborrmaskinen

1. Ytor
2. Lyse
3. Ordning.

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.