Har på senaste tiden (ja man är väl lite sen till festen som vanligt) fått upp ögonen för alla engångspallar vi i världen hivar på tippen även fast de nog kan innehålla väldigt intressant material. Så på ett jobb i veckan ramlade jag över en lastpall och bestämde mig för att ta hem den och hyvla upp den.

Tveksam om hyvelstålen är sådär jätteförtjusta över behandlingen men jag försökte iallafall ta bort de uppenbara stålmördarna typ klammer osv.

Kan ni hjälpa mig att artbestämma detta virke samt har ni själva gjort ngt kul med lastpallar (förutom att elda eller slänga då ;)).

• Hyvlade träplankor från återvunnen lastpall hålls upp i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som håller i hyvlade träbrädor från en återvunnen lastpall.
    Skapa konto
  • Närbild av upphyvlat trä från en lastpall med synliga ådringar och en jämn yta.
    Skapa konto
  • Nyligen hyvlat trävirke från återvunnen lastpall med synliga ådringar och bearbetningsmärken.
    Skapa konto
Mikael_L
Jag har ingen susning över vilket trä det kan vara, men jag är däremot imponerad över hur snyggt virke som dolde sig i lastpallen bara det blev en fin yta. :thumbup:

Svårt att avgöra, men det är säkerligen illegalt avverkad regnskog. 😉
Jag insåg också att det dyker upp en en hel del lastpallar på jobbet byggda av exotiska material och hittade faktiskt en hel del i mahogny och lauan, vilket gladde en båtrenoverande kollega. Fick däremot höra av en lastpallsfirma (i jakten på godkända pallkragar) att en del av träet i vissa pallar är behandlat med "otillåtna" medel och att de inte får gå tillbaka i logistikflödet. De lämnas på deponi eller skänks till bättre (mindre nogräknade) kunder. Jag fick t.ex. 6 fina pallkragar som inte var lämpliga att odla i. Helt OK, eftersom jag behövde för att frakta kullersten på pall.
Du bör alltså fördjupa dig i ursprunget och ev. behandling av träet innan du använder till saker som har man har direktkontakt med.

Johan: Trist om det verkligen är illegalt trä, men det känns ändå bättre att göra ngt vettigt av det :) Dessa bitar ska bli lite olika skyltar som jag ska fräsa på cncn, så de borde ju vara ok då de bara ska hänga på en vägg? :)

mikael: Jo Det var jättefint trä, speciellt roligt är det då jag inte har tillgång till ngt ädelträ överhuvudtaget häruppe om jag inte vill beställa och det är inte så miljövänligt :/

Vissa företag i Kina håller sig med egen odlad skog för att användas till emballage , vill dock ej använda det virket till något då det luktar väldigt starkt av något kemiskt.:(

Något belamrad och inte en speciellt bra bild. Den här hyllan byggde jag av en engångspall. Tanken från början var att den skulle sitta som ett nattduksbord på gaveln till loftsängen i mitt studentrum. Där kom den aldrig upp, men den blev senare en klädhängare efter att ha kompletterats med ett kvastskaft.
Hylla tillverkad av engångspall med kvastskaft används som klädhängare och förvaring.
Skapa konto

• Gilla
norrbottenssnickaren
  • Laddar…
blev ett par skyltar :)

IMG_2836.jpg
IMG_2835.jpg
IMG_2834.jpg

• Gilla
kristofo och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.