Hej!
I slutet av förra året fick vi installerat en Thermia Bequem i en panna från 1977. Vi har dessvärre haft en hel del otur. Första brännaren som skulle installeras råkade ut för en olycka vilket gjorde projektet en dryg vecka försenat, andra brännaren som faktiskt installerades var det mycket problem med och efter diverse driftstop så konstaterades det att den var feldimesionerad och byttes ut. Tredje brännaren fungerade sådär, vi fick ett antal driftstop dels pga användar fel (vi fick uppgift om att aska av var 3:e vecka på vintern - efter en vecka var det överfullt av aska vilket gjorde att brännaren stannade, likaså fick vi ingen info om att man även skulle sota av på ett andra ställe vilket också gjorde att vi fick mycket driftstop). Min man har nu blivit riktigt "haj" på det här med brännare så vid driftstop kan han numera fixa det mesta. Problemet är att vi känner att trots att vi underhåller brännaren efter konstens alla regler (även om dessa regler blev betydligt fler än vad som informerades om vid beställning) så får vi driftstop som vi inte riktigt förstår orsaken till. Nu senast (natten till långfredag) stannade brännaren och pannan och vi får inte igång den igen, det verkar som om det är något mekaniskt fel som gör att den kör igång men sedan klickar det till och den låser sig. Lämplig tid också, ingen hjälp förrän på tisdag... Vi känner nu att detta känns väldigt osäkert och att vi inte kan ha dessa upprepade driftstop. Under det halvår vi haft brännaren har den fungerat som den ska i knappt två månader... Detta gör att vi nu har allvarliga planer på att byta ut den mot exvis jordvärme. Är det någon annan på forumet som har liknande erfarenhete och tips hur man kan göra?

Vänliga hälsningar
Maria

Hur gammal är brännaren??

Vad har ni för panna??

Jag har en sådan brännare o kört i 14 mån o bara fått 2 stopp..
Ena gången va det slut pellets i förrådet o andra gången glömde jag att sätta fast slangen från skruven till brännaren.. :-[

Åh vad tråkigt för er! :(
Jag har pelletsbrännare i min GAMLA panna (1964) o det funkar bra.
Den har aldrig stannat. Men jag sotar ur varje fredag och fyller i pellets varje kväll, kanske har med saken att göra?

Det gamla aset har börjat låta väldigt högt tittsomtätt, låter som när en lastbil kör förbi stora, dåliga fönster. Det skallrar i den o det låter som den är ganska trött på livet;)

Har beställt en ny panna.
Jag blev glatt överraskad faktiskt, kostade "bara" 40-45´. Trodde det var dyrare :-[

Hoppas det blir bra för er snart o att ni kommer på vad som är fel!

Beklagar också era problem med brännaren.

Det kan inte nog betonas hur viktigt det är att man får tag i en installatör som verkligen kan sin sak, och har erfarenhet av den aktuella brännaren.
Mitt tips: Avkräv referenskunder som du kan ringa och kolla, eller rent av få besöka!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.