Ska lägga massivt trägolv, minst 25 mm tjockt, som kommer att skruvas direkt i bottenbjälklag. Priserna verkar variera en del. Tunnare golv ej av intresse.
Jag tittar mest på obehandlade gran- och furugolv. De olika pigmenterade och vitvaxade etc tilltalar mig inte.
Hur ser era erfarenheter ut gällande olika massiva trägolv? Skillnader mellan märken, pris, mängd spill.
Min enda erfarenhet hitills är att jag lagt några m2 Byggmax 25x162 i en farstu. Det var ingen positiv erfarenhet; priset var ju gött, ynka 200 kr/m2, men när jag fått hem paketen och öppnat dem visade det sig snabbt att det fanns tydliga skäl till det priset. Ungefär 1/5 bräda hade någon defekt så allvarlig att den biten av brädan inte gick att använda. Och då var ändå inte mina förväntningar överdrivet höga, jag fattar att man brukar få vad man betalar för. Men här snackar vi saker i stil med halvmeterssträckor med vankant med bark på ovansidan, "kvistgropar" som var över en decimeter långa och 1 cm djupa, hål och hack där kantkvistar stötts ur etc. Och det var inte ett paket, utan snarare en bräda i varje paket som var sån. På ett större golv hade det inte spelat lika stor roll, jag hade ju kunnat försöka såg ur de bitarna och använda resten med lite pusslande. Men nu var farstun så smal att jag körde hela bräder hela vägen, då var det desto svårare.
Med 20% spill kostade golvet helt plötsligt 240 kr/m2, inte så fasligt mycket billigare än konkurrenterna.
Jag kollar just nu på:
Värmlandsgolvet obehandlat 25x162 eller 25x157 (finns på bl.a XLBygg, Hornbach, ca 250-300 kr/m2)
Beijer RAW furugolv obehandlat 25x155mm, 280kr/m2
DalaFloda Hardpine Economy stryk denna, läste just deras beskrivning av "b-kvalitet", Bygghemma skriver uttryckligen "I stort sett får allt förekomma i denna sortering – kravet är egentligen att brädan ska sitta ihop"
Än så länge lutar det mot Beijer. Hur ser era erfarenheter ut?
Jag tittar mest på obehandlade gran- och furugolv. De olika pigmenterade och vitvaxade etc tilltalar mig inte.
Hur ser era erfarenheter ut gällande olika massiva trägolv? Skillnader mellan märken, pris, mängd spill.
Min enda erfarenhet hitills är att jag lagt några m2 Byggmax 25x162 i en farstu. Det var ingen positiv erfarenhet; priset var ju gött, ynka 200 kr/m2, men när jag fått hem paketen och öppnat dem visade det sig snabbt att det fanns tydliga skäl till det priset. Ungefär 1/5 bräda hade någon defekt så allvarlig att den biten av brädan inte gick att använda. Och då var ändå inte mina förväntningar överdrivet höga, jag fattar att man brukar få vad man betalar för. Men här snackar vi saker i stil med halvmeterssträckor med vankant med bark på ovansidan, "kvistgropar" som var över en decimeter långa och 1 cm djupa, hål och hack där kantkvistar stötts ur etc. Och det var inte ett paket, utan snarare en bräda i varje paket som var sån. På ett större golv hade det inte spelat lika stor roll, jag hade ju kunnat försöka såg ur de bitarna och använda resten med lite pusslande. Men nu var farstun så smal att jag körde hela bräder hela vägen, då var det desto svårare.
Med 20% spill kostade golvet helt plötsligt 240 kr/m2, inte så fasligt mycket billigare än konkurrenterna.
Jag kollar just nu på:
Värmlandsgolvet obehandlat 25x162 eller 25x157 (finns på bl.a XLBygg, Hornbach, ca 250-300 kr/m2)
DalaFloda Hardpine Economy stryk denna, läste just deras beskrivning av "b-kvalitet", Bygghemma skriver uttryckligen "I stort sett får allt förekomma i denna sortering – kravet är egentligen att brädan ska sitta ihop"
Har alltid handlat sådant utanför den industriella marknaden. Dvs lokal såg, kärnvirke från långsamt växande träd. Det har alltid blivit bra. Däremot har jag varit med att lägga in massivt golv från Bauhaus. Kommer inte ihåg märket. Det blev inget bra trots acklimatisering av virket i en hel månad. 2-4 mm springor nästan överallt efter fem år.
Är lite sent ute denna gång, så därför har jag en liknande frågeställning som din.
Är lite sent ute denna gång, så därför har jag en liknande frågeställning som din.
Jag har lagt 75 kvadratmeter av BASECO furugolv ekonomi i min snickarverkstad. Jag blev positivt överraskad vilken bra kvalitet det är på golvet trots att det är ekonomivarianten som jag köpte. Totalt sett så fick jag inte mycket spill utan det mesta var helt ok. Det är fyra år sedan jag la in det och det ser fortfarande mycket bra ut med ytterst små springor på vissa ställen under vintern när det är som torrast.torparavgrund skrev:
Ska lägga massivt trägolv, minst 25 mm tjockt, som kommer att skruvas direkt i bottenbjälklag. Priserna verkar variera en del. Tunnare golv ej av intresse.
Jag kollar just nu på:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
OK, tack för infon! Golvet ser lackat ut i bilderna, gjorde du det själv efteråt? Vilken dimension körde du?Träbåt skrev:
Jag har lagt 75 kvadratmeter av BASECO furugolv ekonomi i min snickarverkstad. Jag blev positivt överraskad vilken bra kvalitet det är på golvet trots att det är ekonomivarianten som jag köpte. Totalt sett så fick jag inte mycket spill utan det mesta var helt ok. Det är fyra år sedan jag la in det och det ser fortfarande mycket bra ut med ytterst små springor på vissa ställen under vintern när det är som torrast.
[bild][bild]
Jag ville ha ett flytande trägolv, inte fastsatt i betongplattan. Jag hyrde en golvslip och slipade av betonggolvet. Sedan lade jag byggplast och för att få något att skruva i så lade jag OSB-skivor (de är oftast planare än plywood och billigare). Jag ville komma upp i exakt rätt höjd för att ligga i nivå med porten. Därav lade jag tre lager OSB med förskjutna skarvar som jag häftade ihop med klammerpistol. Sedan lade jag ett lager lump-papp och slutligen ett 20mm tjockt furugolv. Det är skruvat tätt i sponten med de skruvar som BASECO säljer med golvet samt limmat i ändsponten. Slutligen lackade jag golvet själv med Tre Stjärnor golvlack (Jotuns golvprodukter). Det är fyra lager med en lätt slipning emellan. Jag rollade golvet och varje lager tog 2 timmar. Jag tycker att golvet är väldigt komfortabelt. Golvvärme behövs inte, skönt att stå eller sitta på och om man tappar ett verktyg så skadas det inte. Däremot så blir det ju givetvis ett märke i golvet men det är ju en verkstad. Rikt/plan-hyveln väger 275kg och bandsågen väger 250kg men de står stadigt och bra. Jag laddar upp lite fler bilder.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej @torparavgrund,
Vilket golv valde du till slut. Jag står själv och väljer mellan Beijer Raw och Moelven Värmlandsgolvet nu. Båda har ungefär samma dimension och kvadratmeterpriset är nära (229:- mot 239:- per kvadratmeter)
Hälsningar
nochl
Vilket golv valde du till slut. Jag står själv och väljer mellan Beijer Raw och Moelven Värmlandsgolvet nu. Båda har ungefär samma dimension och kvadratmeterpriset är nära (229:- mot 239:- per kvadratmeter)
Hälsningar
nochl
Hej, inte loggat in på ett tag så ursäkta om detta kommer för sent. Jag beställde 28 X 210 grangolv från Mollbergs Byggvaror i Vetlanda, det gick på 266 kr/m2 inklusive frakt (249 kr/m2 utan frakt). Jag är på det hela mycket nöjd. Tyvärr måste jag har räknat fel på golvytan, mitt klantarsle, för det var PRECIS att det inte räckte trots att jag tagit till 15% extra. Blev inte mycket spill, på 75 brädor var det 5-6 stycken (så ca 8%) jag i slutändan inte kunde använda för att de spruckit eller kupat sig drastiskt. Då har jag iofs inte varit petig heller, utan låtit någon med ful kant ligga på ett ställe där jag vet att det kommer vara täckt av möbler etc.N nochl skrev:
Bra pris!torparavgrund skrev:
Hej, inte loggat in på ett tag så ursäkta om detta kommer för sent. Jag beställde 28 X 210 grangolv från Mollbergs Byggvaror i Vetlanda, det gick på 266 kr/m2 inklusive frakt (249 kr/m2 utan frakt). Jag är på det hela mycket nöjd. Tyvärr måste jag har räknat fel på golvytan, mitt klantarsle, för det var PRECIS att det inte räckte trots att jag tagit till 15% extra. Blev inte mycket spill, på 75 brädor var det 5-6 stycken (så ca 8%) jag i slutändan inte kunde använda för att de spruckit eller kupat sig drastiskt. Då har jag iofs inte varit petig heller, utan låtit någon med ful kant ligga på ett ställe där jag vet att det kommer vara täckt av möbler etc.
Silver78 skrev:
Det är väl helt en smakfråga som så mycket annat. "Grovt" eller "fint" beror nästan mer på ytbehandling och kvalitet i min mening. Furu tenderar att ge ett grövre intryck pga färgskillnaden mellan splint och kärna, och tydligare årsringar, och så allt som görs till eller från med olika oljor, vax, lack etc. De brädor jag använt är väldigt breda men ger ändå ett väldigt "fint" intryck av att de är så fint hyvlade att de är blanka.
Å andra sidan, bredare brädor ger större springor under torrare årstid, men kan ändå se "lugnare" ut av att det är färre ränder.
Hade jag gjort om det idag hade jag nog valt ett mellanting istället, 145mm kanske.
@torparavgrund
Jag är en av den sorten som gillar lackade golv som man inte behöver behandla så ofta. Dessutom gillar jag den äldre looken som gulnar lite med tiden.
Jag köper aldrig golvvirke från bygghandeln för de har sällan den kvalité eller de dimensioner jag vill ha. Det finns många där ute med egna skogar som är segvuxna som jag har köpt grovt sågat virke av i de mått jag vill ha. Minst ett års torkningstid. Sen spontning och acklimatisering i ett par veckor innan läggning. Omständligt ja men det blir grymt resultat. Om man planerar lite och har liggande så kan man även vara lite spontan.
Jag är en av den sorten som gillar lackade golv som man inte behöver behandla så ofta. Dessutom gillar jag den äldre looken som gulnar lite med tiden.
Jag köper aldrig golvvirke från bygghandeln för de har sällan den kvalité eller de dimensioner jag vill ha. Det finns många där ute med egna skogar som är segvuxna som jag har köpt grovt sågat virke av i de mått jag vill ha. Minst ett års torkningstid. Sen spontning och acklimatisering i ett par veckor innan läggning. Omständligt ja men det blir grymt resultat. Om man planerar lite och har liggande så kan man även vara lite spontan.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken limträberäkning är att lita på? Olika resultat på olika sidor.
Byggmaterial & Byggteknik -
Läcka i tätskiktet på garage / trädgård. Vilka är era erfarenheter?
Bostadsrätt -
Delar med mig av erfarenheter från olika nätleverantörer
Vatten & Avlopp -
Tilläggsisolera fönster, erfarenheter av olika leverantörer (IWA21 och Grundels) ?
Fönster & Dörrar -
Erfarenheter från er snickare som sätter upp kök från olika leverantörer
Kök