14 405 läst ·
78 svar
14k läst
78 svar
Era erfarenheter av hantverkares debitering för småjobb
Jag har anlitat en del hantverkare genom åren. Takläggare, plåtslagare, elektriker, snickare, plattsättare... och jag har alltid tillämpat "strategin" att begära offert vid allt utom småjobb. Varför? Jo, därför att vid större jobb så kan det lätt bli farligt om hantverkaren (ofta flera) ska arbeta på löpande taxa i vad som kan vara veckor eller mer. Jag upplever att offerter ofta ger ett rimligt pris.
Men jag har aldrig tagit offert vid småjobb. Varför inte? Därför att min upplevelse är att hantverkare kryddar på offerten för att jobbet ska vara värt det för dem. Och med rakt tillämpad timtaxa på jobb som tar max någon timme så blir det ofta ett väldigt rimligt pris. Så jobb som jag endast vet kommer ta någon eller några timmar tar jag alltid löpande. Och det är här det intressanta kommer... SAMTLIGA hantverkare som jag anlitat på detta sätt har ändå kryddat fakturan efteråt, med påhittade timmar och bisarra materialpåslag. Jag brukar ALDRIG godta sådana bluffakturor, och efter en diskussion med hantverkaren brukar det lösa sig på så sätt att de drar av från den ursprungliga fakturan så att priset blir rimligt i slutändan.
Men häromdagen var jag med om motsatsen: en hantverkare som tvärvägrade. Jag valde till slut att betala hellre än att hålla på och processa i domstol när kravet kommer, men jag blev oerhört besviken. För ett 45 minuters jobb landade kostnaden på det dubbla av vad alla pris- och tjänstjämförelser visade. Han hade tillämpat ett "första-timmen-pris" som var högre än alla jämförelsepriset jag kunnat läsa mig till på nätet. Hantverkaren vägrade också redovisa materialkostnaden (allt talade för att han hade mer än tredubblat priset). Så med andra ord kryddade han på för att få ut en bättre timpenning.
Som avslutning kan jag nämna en hantverkare som i alla fall var ärlig, även om det han sa på sätt och vis vittnar om en sjuk inställning som jag tror är vanlig är branschen: "Det är inte lönt för oss att ta så här små jobb egentligen så vi måste ju lägga till lite marginal, annars hade vi egentligen inte velat ta ett så här litet jobb". Det den killen indirekt sa var ju tvärt emot hela mitt tankesätt: han verkar mena att det är vid småjobb som de inte kan arbeta endast mot vanlig löpande timdebitering, eftersom de tydligen inte får tillräckligt betalt då...
Hur är era erfarenheter?
Men jag har aldrig tagit offert vid småjobb. Varför inte? Därför att min upplevelse är att hantverkare kryddar på offerten för att jobbet ska vara värt det för dem. Och med rakt tillämpad timtaxa på jobb som tar max någon timme så blir det ofta ett väldigt rimligt pris. Så jobb som jag endast vet kommer ta någon eller några timmar tar jag alltid löpande. Och det är här det intressanta kommer... SAMTLIGA hantverkare som jag anlitat på detta sätt har ändå kryddat fakturan efteråt, med påhittade timmar och bisarra materialpåslag. Jag brukar ALDRIG godta sådana bluffakturor, och efter en diskussion med hantverkaren brukar det lösa sig på så sätt att de drar av från den ursprungliga fakturan så att priset blir rimligt i slutändan.
Men häromdagen var jag med om motsatsen: en hantverkare som tvärvägrade. Jag valde till slut att betala hellre än att hålla på och processa i domstol när kravet kommer, men jag blev oerhört besviken. För ett 45 minuters jobb landade kostnaden på det dubbla av vad alla pris- och tjänstjämförelser visade. Han hade tillämpat ett "första-timmen-pris" som var högre än alla jämförelsepriset jag kunnat läsa mig till på nätet. Hantverkaren vägrade också redovisa materialkostnaden (allt talade för att han hade mer än tredubblat priset). Så med andra ord kryddade han på för att få ut en bättre timpenning.
Som avslutning kan jag nämna en hantverkare som i alla fall var ärlig, även om det han sa på sätt och vis vittnar om en sjuk inställning som jag tror är vanlig är branschen: "Det är inte lönt för oss att ta så här små jobb egentligen så vi måste ju lägga till lite marginal, annars hade vi egentligen inte velat ta ett så här litet jobb". Det den killen indirekt sa var ju tvärt emot hela mitt tankesätt: han verkar mena att det är vid småjobb som de inte kan arbeta endast mot vanlig löpande timdebitering, eftersom de tydligen inte får tillräckligt betalt då...
Hur är era erfarenheter?
Det här vet man ju är en tråd som kommer spåra ur som vanligt. Men jag kan säga hur jag hade resonerat om jag va ett företag som sålde tjänster via hantverkare.
För att få det att gå runt så behöver man fakturera för 8 timmar per dag för varje hantverkare.
Vi ponerar att 3 olika kunder hör av sig med en förfrågan på olika småjobb.
Jobb 1 uppskattar jag tar 3 timmar inkl. resor
Jobb 2 2 timmar inkl. resor
Jobb 3 1 timme inkl. resor
Då får vi ihop 6 timmar debiterbar tid och vi kan inte klämma in ett till jobb som tar två timmar den dagen.
Det fasta priset jag skulle lämna då för att få ihop det skulle istället va:
Jobb 1 4 timmar
Jobb 2 2 timmar
Jobb 3 2 timmar
För att få det att gå runt så behöver man fakturera för 8 timmar per dag för varje hantverkare.
Då får vi ihop 6 timmar debiterbar tid och vi kan inte klämma in ett till jobb som tar två timmar den dagen.
Jobb 1 4 timmar
Jobb 2 2 timmar
Jobb 3 2 timmar
Förstår helt hur du resonerar, MEN då tycker jag hantverkaren har ett ansvar att säga att de inte jobbar mot löpande timdebitering på ett jobb som förväntas ta mindre än en dag. Som många gör nu så höftar de lite vad som de tycker är ett rimligt pris när de är klara, medan kunder tänker "Du var här i en timme, då ska du ha skälig timpenning för en timmes arbete och ska du ha något mer så får det väl vara max en halvtimme extra för transporttid."maah skrev:
Det här vet man ju är en tråd som kommer spåra ur som vanligt. Men jag kan säga hur jag hade resonerat om jag va ett företag som sålde tjänster via hantverkare.
Jobb 1 4 timmar
Jobb 2 2 timmar
Jobb 3 2 timmar
Hantverkaren vill ha betalt för all arbetstid och inte bara tiden hos kunden.
Exempel vid 30 min enkel resa:
Restid 1 timme
Inköp materiel 30 min
Arbete på plats 35 min
Administration (skriva tid på order, materiel, eventuellt fylla i egenkontroller m.m) 30 min
Tid på plats hos kunden 35 min
Fakturerad tid 2,5 timme.
Exempel vid 30 min enkel resa:
Restid 1 timme
Inköp materiel 30 min
Arbete på plats 35 min
Administration (skriva tid på order, materiel, eventuellt fylla i egenkontroller m.m) 30 min
Tid på plats hos kunden 35 min
Fakturerad tid 2,5 timme.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Jag har full förståelse för att en firma oavsett om det gäller hantverkstjänster eller annat, måste ha någon form av påslag på korta jobb som skall täcka administrationen och en statistisk stilleståndstid. Varje gång du byter från en kund till en annan så uppstår det kortare eller längre icke debiterbar tid. Är det då så att någon timme går bort efter ett 200h jobb, så spelar det kanske inte så stor roll, men risken för stilleståndstid mellan jobben är densamma om jobbet går på 30 minuter eller pågår i ett halvår.
I många branscher hanterar man det med en startavgift. I andra med ett högre timpris vid korta jobb. Båda varianterna tycker jag är rimliga. Men det blir givetvis helt fel om man hanterar det genom att sätta upp påhittade timmar.
I många branscher hanterar man det med en startavgift. I andra med ett högre timpris vid korta jobb. Båda varianterna tycker jag är rimliga. Men det blir givetvis helt fel om man hanterar det genom att sätta upp påhittade timmar.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Så kort tid kommer du nog (nästan) aldrig att bli debiterad "extra". Du får betala för tiden från att hantverkaren plockar upp ordersedeln och börjar lasta ut verktyg och material till bilen, resan fram o tillbaka. urlastning, tidrapportering. Även om du har 5 minuters ren resväg så tar det längre tid en en halvtimme, fram o tillbaka.C Cordings skrev:
Detta är en stor skillnad mot konsulter på de större konsultbolagen. Där är det underförstått att all arbetstid inte kan debiteras kund utan målet är så mycket som möjligt. Men allt kan ingen. I ditt fall säger du att det måste göras men det är i så fall inte något som gäller alla branscher.maah skrev:
Jobb 1 4 timmar
Jobb 2 2 timmar
Jobb 3 2 timmar
Sen pratar du om fast pris och där finns ju inga problem.. eller borde inte finnas. Det är ju bara att man kommer överens om vad som ska göras mot vilken ersättning. Sen finns det vissa som blir sura för att jobbet gick fort eller vissa hantverkare som gnäller för att jobbet var mer omfattande, men det TS talar om är nåt annat.
Grundproblemet är ju att marknaden för hantverkare är subventionerad av staten och att efterfrågan är mycket större än utbudet av tjänster. Det är hantverkarens marknad och kunden får mest vara glad att nån dyker upp.
Det hade kunnat vara tvärtom, att hantverkarna inte hade råd att tacka nej till "småjobb" för då kunde de inte betala sina räkningar.
Jag tror det är en kombination av statens subventioner, detta med att "alla" ska plugga på högskola/universitet och att det finns så jäkla stor välmående medelklass i Sverige som vill renovera allt möjligt samtidigt som de flesta är jäkligt ohändiga....
Jag tycker man borde ta bort ROT rakt av. Bort med det. Marknaden är dopad. Det behövs inte någon subvention....
Det är ett feltänkt här tycker jag, ser att Farstatjej skrivit något liknande. Det är orimligt att kunna debitera 8h per dag om man arbetar mot flera olika kunder. På ett längre projekt kan du räkna med det men även där går det över tid bort tid som inte kan debiteras, mellan de olika projekten, för att ta fram offerter osv. Det vore mycket schysstare att ärligt estimera hur mycket tid man kan debitera per månad och efter det sätta sin timtaxa, eller köra med startavgift, förstatimmespris, minimum debiteringstid eller liknande.maah skrev:
Min fru och jag hade för länge sedan ett företag där hon skulle arbeta för olika friskolor. Har för mig att vi räknade med 6h debitering per dag i genomsnitt. I mitt nuvarande jobb arbetar jag mycket mot kund och debiterar jag ca 60%. Rena konsultfirmor ligger på 80-90%, men aldrig på 100%
Jag driver ett konsultföretag inom IT och det är helt orimligt att kunna fakturera 8 timmar om dagen. Eventuellt kan det gå om det är projekt som pågår under en längre tid men då har man oftast förhandlat ner timpriset.
En lärling och snickare satte lister i vårat kök på cirka 20 kvadrat. Endast taklister det gick på 9500kr efter alla avdrag, listerna hade vi köpt innan.
Tog cirka 4h, betalade bara och efter detta gör jag allt själv.
Tog cirka 4h, betalade bara och efter detta gör jag allt själv.
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Varför bestred du inte bara fakturan? Så får väl hantverkaren försöka driva in den bäst han vill. Förlorar du i tingsrätten betalar du, inte förr.C Cordings skrev:Jag har anlitat en del hantverkare genom åren. Takläggare, plåtslagare, elektriker, snickare, plattsättare... och jag har alltid tillämpat "strategin" att begära offert vid allt utom småjobb. Varför? Jo, därför att vid större jobb så kan det lätt bli farligt om hantverkaren (ofta flera) ska arbeta på löpande taxa i vad som kan vara veckor eller mer. Jag upplever att offerter ofta ger ett rimligt pris.
Hur är era erfarenheter?