10 332 läst ·
11 svar
10k läst
11 svar
EQLQ Under mark?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, det är okej. Och lika som EKLK så ska den förses med extra skydd mot mekanisk åverkan.
Edit: Jäkla Elmont...
Var noga med att köpa Nexans EQLQ easy!
//Patrik
Edit: Jäkla Elmont...
Var noga med att köpa Nexans EQLQ easy!
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
För att den är bäst!Sanerarn skrev:
http://www.nexans.se/eservice/Sweden-sv_SE/navigatepub_153087_-21812_263_2323/EQLQ_Easy.html
//Patrik
Påtal om extra skydd.. man måste ha EKLK i rör (eller som dom gjorde förr, under en planka). Fast som jag har förstått de så får man dra dessa nya kablar (pex, aceflex osv) i mark utan rör?? Dessa har ju inte ens en skyddsmantel.. Låter ju lite märkligt?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Shit, klicka på denna länk och sedan på "se vårt röktest"... snacka om skillnad! http://www.nexans.se/halogenfritt/index.html?banner
//Patrik
//Patrik
Jo då N1XV är bara att gräva ner som den är. Garanterat svårare att bita igenom den än en EKLKRrrrr skrev:
jag hållemed dig till fullo, N1xv tillexempel är en jävligt trevlig kabel men att den saknar jordad mantel är ett minus när den ligger i mark, den borde åtminstone ha biledare.Rrrrr skrev:
och visst är det märkligt att EKLK inte får läggas lös i mark?
lika märkligt som att EKRK inte får läggas i våtutrymmen eller genom dolda utrymmen, då det nästintill är samma kabel som EKLK, man tycker ju att EKK skule ha fler begränsningar än EKRK då den saknar biledare t.ex.
men detta med EKRK lever nog kvar sen kuhlo-tiden... och EKLK dras väl också med nån gammal begränsning?
electrocuted skrev:jag hållemed dig till fullo, N1xv tillexempel är en jävligt trevlig kabel men att den saknar jordad mantel är ett minus när den ligger i mark, den borde åtminstone ha biledare.
och visst är det märkligt att EKLK inte får läggas lös i mark?
lika märkligt som att EKRK inte får läggas i våtutrymmen eller genom dolda utrymmen, då det nästintill är samma kabel som EKLK, man tycker ju att EKK skule ha fler begränsningar än EKRK då den saknar biledare t.ex.
men detta med EKRK lever nog kvar sen kuhlo-tiden... och EKLK dras väl också med nån gammal begränsning?
Nej EKK tål ju mycket mer än EKRK. EKRK har ju ytterst lite skyddsmantel, och att den har biledare är väl mer för att den ska kunna förläggas snyggare än för att skydda mot mekanisk åverkan och elektromagnetisk strålning. Kom ihåg att metallmanteln inte ens jordades tidigare, så det var inte för dens skull den kom till.
EKRK's enda uppgift är egentligen att vara snygg. Den blir rakare än en EKK, och är mycket tunnare än EKLK, därför behövs den. Den är ju faktiskt inte ens billigare än EKLK (men det är stor skillnad i mantlingen dem emellan).
jo jag känner till skillnaderna mellan kablarna, och jag vet att EKRK inte hade biledare för inte så värst längesen, men EKK ser jag ändå som en klenare kabel jämfört med en skyddsjordad EKRK.
PVC-yttermanteln på EKLK tycker jag verkar lika tjock som den på EKRK, dock har ju EKLK en kraftigare aluminiummantel som är belagd med nåt hårt plastmaterial också
PVC-yttermanteln på EKLK tycker jag verkar lika tjock som den på EKRK, dock har ju EKLK en kraftigare aluminiummantel som är belagd med nåt hårt plastmaterial också
Klicka här för att svara