Har en liten hall (4m2)med betongplatta som underlag. Den är byggd -81 så jag antar att den inte är särskilt bra isolerad. Min tanke är att köpa 10mm eps som jag limmar mot betongen med lämpligt lim, lägger ett putsnät ovanpå och sedan kabeln. Spacklar precis så att kabeln täcks och sedan klinker ovanpå.
Funkar detta? behöver jag någon speciell hållfasthet på EPS-skivorna?
Tänker inte köpa de svindyra färdiga EPS-lösningarna som tillverkarna har.
Alternativet är att strunta i EPS:en och köra direkt på betongen.
tack på förhand
jeppe

Spacklet måste väll ha en viss tjocklek över kabeln.. annars spricker väll spacklet..?

Gäller att EPS skivorna håller för värmen.. skulle jag också tro är viktigt att kolla upp.

Det var just därför jag tänkte armera med ett nät under kabeln, dels för att spacklet inte skulle spricka samt för att slippa lägga kabeln direkt på cellplasten. Är dock hyfsat säker på att EPS:en tål värmen från kabeln även utan nätet.
Kanske får man öka tjockleken på spacklet.

Förgyll mig med era kunskaper!!!

Du behöver spackla tjockare än du tänkt, jag tror inte att någon spackelleverantör godkänner att man lägger så tunt som du tänkt, del för att det är golvvärme inblandat, och dels för att underlaget inte är helt stumt. Jag skulle tro att du behöver spackla totalt kanske 15 millimeter, eller i alla fall 5 millimeter över slingorna. Men jag föreslår att du ringer en spackeltillverkare.

har samma funderingar fast för badrum.
Tyckte jag läste på EPS hemsida att minimum är 50mm.

spocks_beard skrev:
har samma funderingar fast för badrum.
Tyckte jag läste på EPS hemsida att minimum är 50mm.
På EPS hemsida? Vad pratar du om? Här handlar det om flytspackel på EPS-plast, alltså på frigolit. Pratar du om hur tjockt man ska lägga EPScement kanske?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.