P
Jag vill bygga ett litet badrum på ovanvåningen. Ca 2.5m2 (220cm*122cm)
Tänker mig måla ett grått epoxygolv med 10cm "uppstick" och med vit epoxy på väggarna. Istället för plastmatta.
Skarvar och hörn tänkte jag täcka med glasfibertejp, nu är min fråga, hur hade ni gjort vid golvbrunnen? Vilken sort ska jag använda?

Att det kanske inte följer säkert vatten och dylikt bryr jag mig inte om, inga planer på att sälja, eventuella problem löser man själv.

Vad skulle ni rekommendera för epoxy? Spelar det någon roll eller skulle det funka med biltemas golvfärg till golvet?

EMCX skrev:
hur hade ni gjort vid golvbrunnen?
Jag hade använt etablerade material och tekniker. Inte för att följa säker vatten, inte för att sälja eller för att något försäkringsbolag önskar det, utan för att dessa antagligen har beprövade fördelar som är svåra att uppnå om man hittar på helt egna otestade metoder. Vad är fördelarna med din metod framför "normala" metoder? Priset?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tänker du bygga en vattentät cell med glasfiberarmering a la båtskrov?

P
VidarH VidarH skrev:
Tänker du bygga en vattentät cell med glasfiberarmering a la båtskrov?
Jag tänkte mer obs skivor som väggar med glasfiber i hörnen, mellan skivor och rulla epoxy på väggarna och golvet i hela rummet.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag hade använt etablerade material och tekniker. Inte för att följa säker vatten, inte för att sälja eller för att något försäkringsbolag önskar det, utan för att dessa antagligen har beprövade fördelar som är svåra att uppnå om man hittar på helt egna otestade metoder. Vad är fördelarna med din metod framför "normala" metoder? Priset?
Det skulle kunna bli väldigt billigt, och vem vet, kanske blir man den som tar fram ett rollat alternativ till plastmatta. Känns lyxigare med epoxygolv än med plastmatta tycker jag.

Epoxy i minst 2 skikt med en polyurethan som top lär väl hålla rätt väl, speciellt om du lägger en glasfiberväv. Största risken är ju förstås att det spricker, speciellt i hörn och kanten mellan golv/vägg.

En väggnära golvbrunn där du lägger glasfiberväv och målar likadant som resten bör ju fungera.

EMCX skrev:
Det skulle kunna bli väldigt billigt, och vem vet, kanske blir man den som tar fram ett rollat alternativ till plastmatta. Känns lyxigare med epoxygolv än med plastmatta tycker jag.
Biltemas giolvlack med expoxi har jag kör mycket med även i resturangkök. Rollar på med bra lackroller. Ger en stenhård yta. Finns i två nyanser av grått. Ta rätt burk om du köper två eller fler. Vått på detta golv ger en skön känsla av ishalka. Så investera i nån bra badrummatta där man går eller hockey hjälm. :)

Materialet epoxin rullas på får inte röra sig för då är det risk att epoxin spricker. Dessutom är epoxi extremt halt när det är blött såvida man inte sprider ut sand eller liknande innan sista lagret målas på. Sannolikt rätt oskönt att gå på barfota.

Brunnen är inga problem purus har anslutningsringar för detta skulle nog siktat på en pu massa på golvet och en pu färg på väggarna

Vad ska du ha i badrummet, badkar, dusch, wc ?

P
dusch
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad ska du ha i badrummet, badkar, dusch, wc ?
Dusch och kommod, Toa finns redan på ovanvåningen.

MIn fråga är varför? Hur mycket billigare kan det bli än att använda en plastmatta.. Epoxy kan inte rör sig samt kan spricka väldigt enkelt. Plastmatta kan röra sig och är beprövad.

P
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
MIn fråga är varför? Hur mycket billigare kan det bli än att använda en plastmatta.. Epoxy kan inte rör sig samt kan spricka väldigt enkelt. Plastmatta kan röra sig och är beprövad.
Jag känner mig inte bekväm med att svetsa plastmatta, och skulle nog märka om mitt epoxygolv sprack.
Tycker som sagt även att epoxy känns lyxigare än plastmatta.
Epoxy skulle gå på 1000-1500Kr med roller och glasfibertejp.
Matta skulle gå på Ca 5000Kr 15m2 a 300Kr matta + lite svetstråd och dylikt.

Jag är mest orolig över att det blir svårt att få det så stumt att det inte spricker. Med glasfiberarmering kan man ju bygga upp lite tjocklek med då ökar ju priset igen.
Sedan undrar jag hur försäkringsbolagen tänker?

• Gilla
Byggabullen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.