Kan man lägga epoxi på ett gammalt släpvagnsflak för att förlänga livslängden?
Det har tidigare strukits men kinesisk olja och är i hyfsad kondition trots 20 år utomhus.

Funderar på samma sak.
Någon som provat?

Jag gjorde ett nytt flak till min släpvagn av billig byggmarknadsplywood som jag behandlade med epoxi. Än så länge håller det. Men epoxi är dyrt. Det blev i slutändan ingen stor besparing mot att köpa en ny flakplywood.

A Avemo skrev:
Jag gjorde ett nytt flak till min släpvagn av billig byggmarknadsplywood som jag behandlade med epoxi. Än så länge håller det. Men epoxi är dyrt. Det blev i slutändan ingen stor besparing mot att köpa en ny flakplywood.
Min släp agn är 20 år. De senaste åren har jag strukit flaket med Biltemas kinesisk olja och det ser ännu bra ut.

Thomas_N Thomas_N skrev:
Det behöver inte vara så dyrt:

[länk]

Denna målar man ju en väldigt stor släpvagn med.
Fast det var inte epoxi. Flaket är ju ganska utsatt. Jag lade ett lager glasfiber också för att få en tålig yta. Och det behövs flera lager epoxi. 1,1 kg är inte så mycket som man tror. Jag är inte missnöjd med resultatet. Men jag tror inte att jag skulle göra om det.

A Avemo skrev:
Fast det var inte epoxi. Flaket är ju ganska utsatt. Jag lade ett lager glasfiber också för att få en tålig yta. Och det behövs flera lager epoxi. 1,1 kg är inte så mycket som man tror. Jag är inte missnöjd med resultatet. Men jag tror inte att jag skulle göra om det.
Sant, men det ser ut som att ovanstående är rekommenderat för utomhusbruk och har bättre uv-beständighet.
Ser ut som att det kommer att bli 2.5k för att täcka en skaplig släpvagn. Men det är i och för sig ingenting mot vad en ny skiva kostar....

Redigerat:
Thomas_N Thomas_N skrev:
Sant, men det ser ut som att ovanstående är rekommenderat för utomhusbruk och har bättre uv-beständighet.
Ser ut som att det kommer att bli 2.5k för att täcka en skaplig släpvagn. Men det är i och för sig ingenting mot vad en ny skiva kostar....
Tack för era erfarenheter. Jag fortsätter med att årligen stryka på kinesisk olja. Flaket är nu 20 år och ganska skapligt.

• Gilla
breakman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.