Har ni använt det? Vad tycker ni? Garantierna verkar vara bra men har ni någon erfarenhet av det.

Det finns massor av trådar som handlar om Epoq-kök, gör en sökning.

Jag har tittat ganska ordentligt på Marbodal, Sentens, Ballingslöv, Ikea, Lijo och Epoq.

Lijo är en liten halvokänd avstickare som har märkbart sämre kvalitet på både stommar och luckor.

Bland de andra så är det svårt att påtala någon väsentlig skillnad mellan stommar. Om jag inte missminner mig så har väl Ballingslöv tunnare spån i sina stommar jämfört med övriga.

I mitt tycke håller Epoq samma - eller bättre - klass som övriga. Mått och utförande är i stort identiskt med Ikea. Epoq har en stor fördel (mot Ikea) som erbjuder stommar med trä-utseende. Det har blivit ett viktigt argument för mig.

Jag har synat en eklucka med massiv kant och fanér väldigt ingående hos Sentens (Marbodal), Ikea och Epoq och jag tyckte att Epoqs variant (Edge) gav det mest kvalitativa intrycket om man tittade på skarvar och kvalitetskänsla i övrigt. Den gav helt enkelt ett mer gediget intryck.

Värt att notera är att deras Shaker Ek med ram i massiv ek är jätteträligt designad (se mer info av mig i annan tråd).

I övrigt så har Epoq samma gånggärn som övriga köksgiganter (järn från Blum) och de har även de senaste med inbyggd dämpning i själva järnen.

De har dock inte i dagsläget dämpade/mjukstängande lådor men de har en lösning från Blum på vilken man kan eftermontera Ikeas mjukstängare.

Jag ser personligen ingen anledning att välja en annan leverantör än Epoq om man tittar på grunderna (stommar och man finner en fin lucka i deras sortiment). Man får kanske vara beredd att plocka lite delar från andra håll.

Vi kommer att köpa ett kök från dem men vi tar ett vitrinskåp från Marbodal, handtag samt en Franke-vask och bänkskivor från Kvik och sedan vitvaror separat.

Tack för era svar! :D

mmonika77 skrev:
Tack för era svar! :D
Har nu varit i kontakt med epoq. fick prata med en jätteotrevlig människa 0 i medmänsklighet hade hon. Först och främst ifrågasatte hon och trodde inte jag kunde mäta och efter att jag sagt att vi vill ha ett mellanrum där så säger hon varför ska ni göra det som ni har det nu. Jag menar vi gör ju om det vi inte trivs med och behåller det vi trivs med. Förstod inte vad hon menade en gång och säger då till mig att det går ju inte att förklara för dig osv

Fick en offert nu, det visade sig ju vara rena glädjekalkylen man gjorde på deras hemsida. Blev 5000 kr till efter allt pålägg så som frakt. Dessutom trodde man ju att allt var inräknat i offerten man skickade till dem då det stod att de räknar efter hand. Så när vi fick offerten så blev man ju först chockad. Skrev till dem angående billigare pris om man köper allt hos dem och får till svar att de redan har billigare priser så de erbjuder inga rabatter.

Har alla råkat ut för detta? Jag menar i alla affärer går det ju att pruta om man ska ha allt från dem. Är alla säljarna så otrevliga? Tacksam för svar. Kalkylen stannade på 30000 kr. Visst ligger Ikea och flera andra kök i samma prisklass?

T
Varför postar du samma svar i två olika trådar??

Som svar på dina frågor så ligger Epoq i samma prisklass som Ikea, i vissa fall billigare. Kvaliten är väl densamma, fast Epoq kör med björkstommar istället för Ikeas vita.

Har bara pratat med en säljare på Epoq och han verkade trevlig.

Tror att Epoq är som Ikea, alltså ingen prutning.

30000 låter inte dyrt, beror ju på hur stort köket är och vad som ingår i det priset, bänkskiva, diskho, blandare m.m??

Om du har nära till en kvikbutik så ta en tur dit, dom har snygga och billiga kök.

www.kvik.se

Mitt intryck av Epoq som kommunikationspart är enbart positivt. Jag har dock hållt mig till e-post än så länge. Jag har stundtals överröst dem med frågor och alltid fått väldigt snabba och informativa svar.

Vad gäller priser så kan jag inte uttala mig om "påslag" (vi har inte beställt något än), det enda jag noterat är att frakt tillkommer. I övrigt förstår jag inte vad det skulle vara för merkostnader om man inte själv missar att inkludera delar?

Vårt kök ligger också runt 30K hos Epoq men det är exklusive allt så att säga: inga bänkskivor, handtag, diskho, fläktkåpa, blandare, vitvaror. Bara stommar och luckor och övrigt trä.

Jag har jämfört flera identiska delar mot Ikea prismässigt och jag har för mig att Ikea var något billigare på de större delarna som skåpstommar men Epoq kunde ligga lite lägre på andra delar. Över lag väldigt lika i pris. Kvik är märkbart dyrare men inte utanför ligan.

Personligen skulle jag inte köpa blandare, diskbänkar, bänkskivor, fläktkåpor från Epoq efter det intrycket jag fått genom detta forum och egen översyn på Rusta. Jämfört med andra fabrikat så känns det billigt och mindre kvalitativt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.