7 216 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
Epoqkök
Sida 1 av 2
Jag har hyfsat nytt Epoq kök (2013).
Tämligen lättmonterat och vettig kvalitet i förhållande till pengarna.
Den största nackdelen med Epoq är Elgiganten, inte många rätt där.
Upplevde att bänkskivorna var oskäligt dyra, kass passform vad det med,
Tämligen lättmonterat och vettig kvalitet i förhållande till pengarna.
Den största nackdelen med Epoq är Elgiganten, inte många rätt där.
Upplevde att bänkskivorna var oskäligt dyra, kass passform vad det med,
Vårt var nybygge, det var fel på både vinkel och de "kex" spåren som var gjorda för att skarva skivan, när alla kex var på plats och skivorna ihoptrykta så skiljde det i höjd i skarven.
Den ena skivan sågade de fel på diskhon med, de hade spegelvänt hela ritningen, sen hade diskhon hunnit utgå vilket de inte heller tyckte var nått problem..
En förbaskat massa tjafs, de vägrade står för nått, inte ens att de hade lyckats spegelvända den inskannade ritningen på bänkskivan erkände dem, när de tog fram originalet så blev det lite bättre så de stod för kostnaden, men det blev 8 veckor försenat då det som kundtjänst sa " det är inget prioriterat ärende".
Elgiganten är ju över lag skit att handla av då personalen inte har en susning om vad de säljer och garantin ska man behöva tjafsa om för att få rätt till.
Jag har inte satt min fot på Elgiganten efter vårt köksköp och det lär dröja många år innan jag köepr nått där, om det så är dubbelt så dyrt på nått annat ställe.
Så mitt tips är att köpa skåpen, luckor osv men skippa bänkskiva, diskho och annat vvs.
Den ena skivan sågade de fel på diskhon med, de hade spegelvänt hela ritningen, sen hade diskhon hunnit utgå vilket de inte heller tyckte var nått problem..
En förbaskat massa tjafs, de vägrade står för nått, inte ens att de hade lyckats spegelvända den inskannade ritningen på bänkskivan erkände dem, när de tog fram originalet så blev det lite bättre så de stod för kostnaden, men det blev 8 veckor försenat då det som kundtjänst sa " det är inget prioriterat ärende".
Elgiganten är ju över lag skit att handla av då personalen inte har en susning om vad de säljer och garantin ska man behöva tjafsa om för att få rätt till.
Jag har inte satt min fot på Elgiganten efter vårt köksköp och det lär dröja många år innan jag köepr nått där, om det så är dubbelt så dyrt på nått annat ställe.
Så mitt tips är att köpa skåpen, luckor osv men skippa bänkskiva, diskho och annat vvs.
Medlem
· Södermanlands län
· 112 inlägg
Även om jag inte är lika "Anti Elgiganten" som vissa andra här så är det ju så att personalens kunskap varierar. Vi bytte till annat varuhus till ett där vi fick förtroende för den som hjälpte oss.
Vi är mycket nöjda med köket men valde att köpa diskbänk och bänkskiva på annat håll, K-rauta, och det funkade bra.
Ett skåp var vitt på insidan istället för träfärgat vid leverans men de skickade ett nytt direkt och det felaktiga fick vi behålla.
Ett tips är att bevaka dess priser. Ibland har man bra erbjudanden, om man har möjlighet att vänta eller har plats att förvara.
Vi är mycket nöjda med köket men valde att köpa diskbänk och bänkskiva på annat håll, K-rauta, och det funkade bra.
Ett skåp var vitt på insidan istället för träfärgat vid leverans men de skickade ett nytt direkt och det felaktiga fick vi behålla.
Ett tips är att bevaka dess priser. Ibland har man bra erbjudanden, om man har möjlighet att vänta eller har plats att förvara.
Ja de varierar i tycke de märks tydligt. Vi stå mellan ikea eller epoq. Jag tycker epoq gör ett bättre kök för oss och ikea litte sämre. Bänkskiva ta vi på nåt annat ställe för ingen av dem ha nåt som passar oss. Jag är tacksam för era ris och ros svar.
Medlem
· Västerbotten
· 162 inlägg
Vad ni än gör, så köp inte Epoqs blandare. När vi var i planeringsfasen så var Epoq ett av alternativen, jag kände på deras kranar som fanns som visningsex och varenda del som var "rörlig" var glapp, rätt ordentligt också. Tänkte att det kanske bara var så på visningsexemplaren, men säljaren förklarade att alla var sådär, nya i förpackning.
Det slutade med att det blev IKEA för oss, inte på grund av blandaren utan för att det passade oss bättre.
PS. Köpte inte heller Ikeas köksblandare
Det slutade med att det blev IKEA för oss, inte på grund av blandaren utan för att det passade oss bättre.
PS. Köpte inte heller Ikeas köksblandare
Epoq kör väl med Blanco, Damixa och Mora blandare. Dom har ju inga egna i sitt sortiment så då klagar du på de mest sålda blandarna i Sverige. Ikea har däremot eller hade åtminstone egna i sitt sortiment (som iofs kan komma från någon annan känd tillverkare)Jesper Rova skrev:Vad ni än gör, så köp inte Epoqs blandare. När vi var i planeringsfasen så var Epoq ett av alternativen, jag kände på deras kranar som fanns som visningsex och varenda del som var "rörlig" var glapp, rätt ordentligt också. Tänkte att det kanske bara var så på visningsexemplaren, men säljaren förklarade att alla var sådär, nya i förpackning.
Det slutade med att det blev IKEA för oss, inte på grund av blandaren utan för att det passade oss bättre.
PS. Köpte inte heller Ikeas köksblandare![]()
Medlem
· Västerbotten
· 162 inlägg
Har de rebrandat blandarna då eller? Iofs inte så ovanligt. Kollar man på hemsidan finns precis som du säger mora och damixa, men även Epoq. De blandare som det stod Epoq på var i alla fall flerfaldigt sämre än de Mora och Damixa de hade framme, kändes inte som en tillfällighet och "erkändes" ju dessutom av säljaren. Elgigantens säljare ger jag dock inte så mycket för så han kanske bara sa något...oceanis skrev:
För övrigt kan jag rekomendera Oras, mycket nöjd med min Optima 2727f.
http://www.elgiganten.se/product/ep...11100056007/epoq-lenz-rondi-koksblandare-krom
När vi tittade på kök för ett år sedan så föll valet på Epoq då vi tyckte att det var den bästa kompromissen mellan pris och kvalite. Ikea är prisvärt också men där hittade vi inget som passade oss. Jag tittade ganska noga på funktion och uppbyggnad hos olika kök och tycker inte att det är någon nämnvärd skillnad mellan märkeskök och epoq. Lådhurtsar, gångjärn, mjukstängare etc är likvärdiga och görs i många fall i samma fabriker. Skillnaden med de dyrare köken är att de tillverkas i Sverige, samt kan ha mer tillval i form av vitrinluckor, ytbehandling och tex möjligheten att få insidan av vintrinskåpen målad i samma kulör som skåpen. Vitlaserad ek hittar man tex inte hos Epoq och det var vi lite sugna å ett tag.
Vi valde dock inte bänksksivor från Epoq utan lade pengar på stenskivor som mättes in på plats. Sedan kostade vi på kaklet lite extra och sammantaget tycker jag vi fick ett kök som känns ganska lyxigt, men till ett väldigt bra pris. Ett svenskproducerat med laminatskivor kostar mycket mer. Kvalitén har jag inga anmärkningar på än så länge. Känslan i ett kök tycker jag man uppnår med belysning, bänkskiva, kakel och planering. Får man bara det rätt så kan man bli mycket nöjd med ett Epoq vill jag påstå, men det kan man säkert med Ikea också. Monteringen lejde vi bort så där har jag inte så mycket att tillägga.
Erfarenheten av elgiganten var faktiskt positivt, men skiljer säkert mellan butiker. Jag har ganska förutfattade meningar om försäljare på dessa typer av varuhus, men just kökssäljaren som vi hade var faktiskt bra. Jag tycker han kom med bättre tips än vi fick hos de märkesförsäljare som vi också lät rita förslag åt oss. Dessutom tycker jag att man kommer med mycket bättre idéer själv när man sitter och ritar i Epoqs planeringsverktyg jämfört med när man låter en smörig försäljare rita allt åt en och sedan försöka kränga köket till minsta möjliga arbetsinsats. Dom har inte tid att tänka igenom alla alternativ lika bra som en själv.
Vi köpte också vitvarorna på giganten och tycker vi fick ett bra paketpris. Däremot valde vi inte de vitvaror som säljaren rekommenderade (Asko). Jag tänkte att han vill nog bara sälja de varor som han har mest marginal på, så vi pekade i stället ut Electroluxgrejer rakt igenom, men med facit på hand så har vi haft en hel del problem med våra electroluxprylar så jag vet inte om det var den bästa iden.
Vi valde dock inte bänksksivor från Epoq utan lade pengar på stenskivor som mättes in på plats. Sedan kostade vi på kaklet lite extra och sammantaget tycker jag vi fick ett kök som känns ganska lyxigt, men till ett väldigt bra pris. Ett svenskproducerat med laminatskivor kostar mycket mer. Kvalitén har jag inga anmärkningar på än så länge. Känslan i ett kök tycker jag man uppnår med belysning, bänkskiva, kakel och planering. Får man bara det rätt så kan man bli mycket nöjd med ett Epoq vill jag påstå, men det kan man säkert med Ikea också. Monteringen lejde vi bort så där har jag inte så mycket att tillägga.
Erfarenheten av elgiganten var faktiskt positivt, men skiljer säkert mellan butiker. Jag har ganska förutfattade meningar om försäljare på dessa typer av varuhus, men just kökssäljaren som vi hade var faktiskt bra. Jag tycker han kom med bättre tips än vi fick hos de märkesförsäljare som vi också lät rita förslag åt oss. Dessutom tycker jag att man kommer med mycket bättre idéer själv när man sitter och ritar i Epoqs planeringsverktyg jämfört med när man låter en smörig försäljare rita allt åt en och sedan försöka kränga köket till minsta möjliga arbetsinsats. Dom har inte tid att tänka igenom alla alternativ lika bra som en själv.
Vi köpte också vitvarorna på giganten och tycker vi fick ett bra paketpris. Däremot valde vi inte de vitvaror som säljaren rekommenderade (Asko). Jag tänkte att han vill nog bara sälja de varor som han har mest marginal på, så vi pekade i stället ut Electroluxgrejer rakt igenom, men med facit på hand så har vi haft en hel del problem med våra electroluxprylar så jag vet inte om det var den bästa iden.
Vi ritade ett epoqkök när vi skulle byta kök men hittade ingen bänkskiva vi gillade när vi var där och kollande så vi åkte till Hth för att köpa bänkskivan där! De visade sig att hths stommar var hälften så dyra som epoqs de var hths plattapaket som man bygger ihop själv som Ikea! Att rekommendera!
Vart iof totalt sett dyrare till slut pga att bänkskivan var svindyr istället....
Vart iof totalt sett dyrare till slut pga att bänkskivan var svindyr istället....
I valet mellan ikea och epoq så är en skillnad att ikeaköken har en betydligt lägre sockel. Ger mer plats i skåpen, men man har inget utrymme för rördragning med fall under skåpen. Viktigt att tänka på om man vill flytta avloppet något.
En annan skillnad, om man skall tro snickaren som satte vårt kök (som jobbat med både ikea och epoq) så är spånskivorna i epoq mer kompakta och bättre att dra skruv i. Ta det med en nypa salt då det är andrahandsuppgifter, men någon här kanske kan bekräfta dementera.
En annan skillnad, om man skall tro snickaren som satte vårt kök (som jobbat med både ikea och epoq) så är spånskivorna i epoq mer kompakta och bättre att dra skruv i. Ta det med en nypa salt då det är andrahandsuppgifter, men någon här kanske kan bekräfta dementera.
Ikeas gamla köksserie och Epoq är typ det samma, det stod tom Ikea på en del av de paket med hyllplan vi fick levererat från Epoq.
Fördelen med Ikea är att nått saknas kan man åka till ett varuhus och hämta, Epoq är det att beställa som gäller.
Har Ikea "kök" i tvättstugan och tycker inte jag märker någon skillnad kvalitetsmässigt.
Anledningen till att vi köpte Epoq var att de hade luckor som vi gillade.
Vi hade inte problem med ett specifikt Elgiganten varuhus utan snarare deras kundtjänst som man ringer till, fick ungefär att vi kunde dra åt helvete när jag ringde dit för de hade minsann inte gjort nått fel.
Fast de sågat ett hål för en diskho som de inte hade, vilket då ledde till att den inte var limmad på plats, hålet var ju även på fel sida mot ritningen så det var ju inte mycket snack om saken.
Fördelen med Ikea är att nått saknas kan man åka till ett varuhus och hämta, Epoq är det att beställa som gäller.
Har Ikea "kök" i tvättstugan och tycker inte jag märker någon skillnad kvalitetsmässigt.
Anledningen till att vi köpte Epoq var att de hade luckor som vi gillade.
Vi hade inte problem med ett specifikt Elgiganten varuhus utan snarare deras kundtjänst som man ringer till, fick ungefär att vi kunde dra åt helvete när jag ringde dit för de hade minsann inte gjort nått fel.
Fast de sågat ett hål för en diskho som de inte hade, vilket då ledde till att den inte var limmad på plats, hålet var ju även på fel sida mot ritningen så det var ju inte mycket snack om saken.
Redigerat: