Om du tar pengar som kommer in i en kassa för att tillfälligt betala en kostnad blir det väl inte samma kassa? Det är helt olika saker.
 
Nu kom den, höjningen.
från 1:a Augusti höjer dom igen.

För mitt abbonemang (Villa, 16A < 8000kWh) gäller då:

Överföringsavgiften 28,9 öre blir 30,70 (1,8 öre, +6,23%).
Abbonemanget 557,50 blir 591,25 (33,75 kronor, + 6,05%).

Årskostnaden abbonemang går från 6690 till 7095 +405 kronor.
Överföringesavgifften på min förbrukning ~12000 kWh går från 3 468 till 3 684 + 216 kronor

Ökningen blir 621 kronor per år, eller 51,75 kronor/månad.

Motsvarar typ 24 sådana här på årsbasis, 12 kilo korv, så nu får man svälta..😢😉
kilo
Förpackning med 10 grillkorvar från märket DOGS med en gul stjärna som visar priset 25 kronor per styck.
 
  • Arg
  • Ledsen
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nu kom den, höjningen.
från 1:a Augusti höjer dom igen.

För mitt abbonemang (Villa, 16A < 8000kWh) gäller då:

Överföringsavgiften 28,9 öre blir 30,70 (1,8 öre, +6,23%).
Abbonemanget 557,50 blir 591,25 (33,75 kronor, + 6,05%).

Årskostnaden abbonemang går från 6690 till 7095 +405 kronor.
Överföringesavgifften på min förbrukning ~12000 kWh går från 3 468 till 3 684 + 216 kronor

Ökningen blir 621 kronor per år, eller 51,75 kronor/månad.

Motsvarar typ 24 sådana här på årsbasis, 12 kilo korv, så nu får man svälta..😢😉
kilo
[bild]
Du måste väl förstå att den gröna cirkulära ekonomin som EON är anhängare av kostar pengar...😉
Sen är eleenergin mer volatil och sophämtningen har säkert också stigit. (om fyrfacksanhängare ännu mer)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Du måste väl förstå att den gröna cirkulära ekonomin som EON är anhängare av kostar pengar...😉
Sen är eleenergin mer volatil och sophämtningen har säkert också stigit. (om fyrfacksanhängare ännu mer)
Gröna cirkulära ekonomin = dollarsedlar i portföljer som går runt?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Gröna cirkulära ekonomin = dollarsedlar i portföljer som går runt?
Jo helt självgående, sen brukar det finnas någon fond i Bryssel med obegränsat men pengar....
Men pengarna tog visst slut. "Vi får vad vid förtjänar".....
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Där tyska aktieägarna ingår som en avsevärd del när det gäller...
Har varit i kontakt med "Eon helvete" (som jag döper mina fakturor till) många gånger. Vet inte vart man ska börja.
1. Dem har monopol.. går inte att byta..

2. Dem ska "framtidssäkra" elen.. därför måste fasta avgiften höjas! Dem har tjänat ihop till att gramtidssäkra i många mänga år.. men vinsten delar dem ut till aktieägarna!

3. Politikerna (som man har lika mycket förtroende för som Eon.. dvs 0 o lite till. Gjorde en undersökning om Eon hade rätt att höja sina avgifter som dem gjorde, då tändes hoppet lite. Men de kom fram till att de hade rätt att göra det..

4. Jag pratade med en tysk eller om jan var fransk medborgare. Där fick dem ibland en återbetalning på 50-150 euro av elbolagen när dem hade gått med vinst !
DET vore något..

Men men..
Avslutar med mitt favorit ordspråk som stämmer väldigt bra oavsett det gäller Eon, banker, matjättar mm

Hur man än vänder arslet så blir man röv knu__ad
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
P Padda skrev:
Har varit i kontakt med "Eon helvete" (som jag döper mina fakturor till) många gånger. Vet inte vart man ska börja.
1. Dem har monopol.. går inte att byta..

2. Dem ska "framtidssäkra" elen.. därför måste fasta avgiften höjas! Dem har tjänat ihop till att gramtidssäkra i många mänga år.. men vinsten delar dem ut till aktieägarna!

3. Politikerna (som man har lika mycket förtroende för som Eon.. dvs 0 o lite till. Gjorde en undersökning om Eon hade rätt att höja sina avgifter som dem gjorde, då tändes hoppet lite. Men de kom fram till att de hade rätt att göra det..

4. Jag pratade med en tysk eller om jan var fransk medborgare. Där fick dem ibland en återbetalning på 50-150 euro av elbolagen när dem hade gått med vinst !
DET vore något..

Men men..
Avslutar med mitt favorit ordspråk som stämmer väldigt bra oavsett det gäller Eon, banker, matjättar mm

Hur man än vänder arslet så blir man röv knu__ad
Det var nog i frankrike, har många bekanta där, de som har solceller betalar ingen elkostnad alls längre. Då dom överproducerar på sommaren så får dom tillbaka på vintern. Svenskarna blir vara rövknullade.
 
  • Gilla
Padda
  • Laddar…
Köpte precis lite Eon-aktier. Så nu ska jag vara med och rövknulla mig själv och ta del av aktieutdelningen 😆
Ingen aning om det var rätt läge, säkert inte, så nu lär ju aktiekursen djupdyka och utdelningar utebli. 😉
 
  • Haha
  • Gilla
Hemingway och 2 till
  • Laddar…
S SirKnasen skrev:
Köpte precis lite Eon-aktier. Så nu ska jag vara med och rövknulla mig själv och ta del av aktieutdelningen 😆
Ingen aning om det var rätt läge, säkert inte, så nu lär ju aktiekursen djupdyka och utdelningar utebli. 😉
Hahaha. Jag viker mig dubbel. Såå roligt.
Köp mycket. Kan ju bara gå bra.
 
S SirKnasen skrev:
Köpte precis lite Eon-aktier. Så nu ska jag vara med och rövknulla mig själv och ta del av aktieutdelningen 😆
Ingen aning om det var rätt läge, säkert inte, så nu lär ju aktiekursen djupdyka och utdelningar utebli. 😉
Bra ögonöppnare! Då kommer du sannolikt få se att det kostar mycket att driva elnät och elproduktion så bilden av de stora vinsterna blir nog utmanad. 😅
 
Tänkte kolla hur förbrukningen servut och såg detta...
Planerat underhållsarbete på E.ON:s webbplats den 11 juli.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vilket år är de på?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.