20 304 läst ·
118 svar
20k läst
118 svar
Entreprenör sköljer inte grävskopa efter grävt bland parkslide
Ska man föra en vettig diskussion är det en förutsättning att man har förmåga att inse att andras förutsättningar skiljer sig från sina egna. Annars står man och stampar på samma plats hela tiden, som nu sker. Ta av skygglapparna liksom...
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
De blir väldigt lite smittad jord. Jag skulle garanterat inte ha någon kontaminerad jord.N noone70 skrev:
Att det råkade finnas.... Det blir kontraproduktivt att ta massa dyra pengar. Många skulle slänga det som vanligt. Så är problemet kvar. Om man hade tagit samma pengar inkl. frakt? då hade den blivit billigare och folk hade gjort rätt. Eller behandla all jord som kontaminerad. Det är stor chans att den det. vi har herren han skulle aldrig placera jorden fel. betalar gärna pengarna för att ska bli rätt. Nu har vi ett problem denna människa har investerat i en robotklippare. Den är effektiv Så ingen parkslide hinner riktigt växa upp. Men nu ska herre bygga en friggebod. Han gör det ordentligt och gräver bort 30cm. slänger upp det på släpet. och kör iväg till tippen. Rötter lite men inget speciellt och med lite kvickrot i närheten så inget man tänker på. Så åker han i väg till tippen.... Å sen var kedjan sluten.
Kan du ta det där en gång till, men långsammare tack.Bananskalare skrev:
De blir väldigt lite smittad jord. Jag skulle garanterat inte ha någon kontaminerad jord.
Att det råkade finnas.... Det blir kontraproduktivt att ta massa dyra pengar. Många skulle slänga det som vanligt. Så är problemet kvar. Om man hade tagit samma pengar inkl. frakt? då hade den blivit billigare och folk hade gjort rätt. Eller behandla all jord som kontaminerad. Det är stor chans att den det. vi har herren han skulle aldrig placera jorden fel. betalar gärna pengarna för att ska bli rätt. Nu har vi ett problem denna människa har investerat i en robotklippare. Den är effektiv Så ingen parkslide hinner riktigt växa upp. Men nu ska herre bygga en friggebod. Han gör det ordentligt och gräver bort 30cm. slänger upp det på släpet. och kör iväg till tippen. Rötter lite men inget speciellt och med lite kvickrot i närheten så inget man tänker på. Så åker han i väg till tippen.... Å sen var kedjan sluten.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
”Lite drivande”, nej, bara otrevligt. Dessutom finns det forumregler som är till för att hålla samtalstonen någorlunda civiliserad. Läs de reglerna.Bananskalare skrev:
Det är enkelt. Vissa frågor helt inga svar och visa får svar där man är lite drivande. Sen får du själv med ts fråga välja inga svar alls eller samtliga svar från när tråden. För min del hade jag hellre den här tråden än inga svar alls. Sen är vi alla här människor. Vi är har för att vi tycker det är kul eller som jag beroende
Jag knarkar bygganhus Andra knarkar hemnet..
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
I avfallsförordningen börjar det gälla 1 jan-24 att parkslide ska skiljas ut på samma sätt som invasiva arter. Så där verkas parkslide jämställas med invasiva arter.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...amling/avfallsforordning-2020614_sfs-2020-614
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...amling/avfallsforordning-2020614_sfs-2020-614
Men pengarna är dyra. Jag skulle gräva sen ta om allt för att vara säkra sidan. Sen när reglerna kommer så går det ju alltid att vända till nästa jobb. Det finns ju alltid de som kommer både fram och tillbaka. Och funkar inte det så är det bara att lösa ut den. Lätt som en plätt att förstå hur man ska göra för att slippa skiten enligt mig. (/s)Bananskalare skrev:
De blir väldigt lite smittad jord. Jag skulle garanterat inte ha någon kontaminerad jord.
Redigerat:
Ditt inlägg är däremot en rejäl utmaning att förstå.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Lustigt formulerat. sedan skriver man invasiva främmande arter som en sak. men invasiva brukar oftast vara vanliga... jobbigt när praktikanten får formulera en sådan textM Miller64 skrev:
"Främmande" skrivs utifrån att den inte har funnits i Sverige tidigare, förekommer i flera skrifter gällande både växter och djur. Däremot om du har intresse av lite fakta så har du här SLUs och artdatabasens länk.Bananskalare skrev:
https://artfakta.se/naturvard/taxon/reynoutria-japonica-220782
Om ett grävarbete utförs på ett sätt som inte följer myndigheters rekommendationer och firman inte kan tydligt motivera varför de inte följer rekommendationerna borde man väl kunna reklamera för att arbetet inte är fackmannamässigt utfört?
Fast det finns ingen myndighet här som utformar rekommendationer gällande fackmannamässighet. Det som har rekommenderats är att företag och organisationer bör upprätta en "strategi" (ska läsas som ett dokument som beskriver en strategi). Vad strategin ska innehålla är upp till företaget. Myndighetens medarbetare vet ju inget om hur man driver företag så det är rätt logiskt.A adron skrev:
Sen finns inget krav på att utföra allt arbete fackmannamässigt heller. Om man som konsument köper en tjänst så kickar konsumenttjänstlagen in och där finns ett krav på fackmässighet. Men om t ex en kommun som i tråden upphandlar en entreprenör så finns inte detta krav.
Redigerat: