Där jag bor gräver kommunen inför kommunalt VA. Dom har en entreprenör som gräver, som tydligen struntar i att skölja skopan när dom har grävt bland parkslide. Jag är livrädd att få in skiten på min tomt, dom verkar väldigt nonchalanta. Vad kan jag göra?

Fråga grävmaskinisten om det är sant och i så fall varför?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Skölja skopan? Det är inget mikrobiellt smittoämne som vi talar om utan rötter som kan vara ett problem, Visuell inspektion och urskrapning av jord/rötter ur skopan räcker.

Vad gäller din egen tomt så kan du väl själv ta en titt i skopan när entreprenören anländer hos dig?

• Gilla
Antropocen och 17 till
  • Laddar…
V
Ida_83 Ida_83 skrev:
Där jag bor gräver kommunen inför kommunalt VA. Dom har en entreprenör som gräver, som tydligen struntar i att skölja skopan när dom har grävt bland parkslide. Jag är livrädd att få in skiten på min tomt, dom verkar väldigt nonchalanta. Vad kan jag göra?
Be att få tvätta skopan efter arbetsdagens slut åt maskinföröraren (y);)

• Gilla
  • Haha
JK87 och 20 till
  • Laddar…
A
finns det ens några krav på att man ska hantera parkslide på något speciellt sätt?
finns ju ingen lag mot parkslide i Sverige vilket mer eller mindre innebär att det är fritt fram att plantera Parkslide om man vill till och med.

• Gilla
Smeafan och 2 till
  • Laddar…
Ida_83 Ida_83 skrev:
Jag tror att du har en alldeles för stor rädsla för Parkslide. Du vet att även om sköljer skopan så kanske de råkar flyga in nån växtdel....

• Gilla
orienterarn
  • Laddar…
Ida_83 Ida_83 skrev:
jag har aldrig hört om det ska vara nån regel vart har du fått det ifrån?

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Ida_83 Ida_83 skrev:
Ta fram en box vin av bästa kvalitet och njut av livet.

• Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 8 till
  • Laddar…
A
M maria01 skrev:
jag har aldrig hört om det ska vara nån regel vart har du fått det ifrån?
det finns absolut regler för det som te kommuner tillämpar men parkslide är inte uppfört på EU:s lista av invasiva arter utan brukar ligga utanför som en art där samma restriktioner rekommenderas. Dock inget krav,.

men om du står med kvasten så kan du säkerst få borsta av skopan

• Gilla
gbgustaf
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
men om du står med kvasten så kan du säkerst få borsta av skopan
Stäm alla berörda!

• Haha
  • Gilla
widheg och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Ida_83 Ida_83 skrev:
Du har inte funderat hur mycket rötter det kan fastna på däck eller larvband och resten av maskinen.
Blir ett drygt jobb för maskinisten och sanera hela maskin när han ska flytta på sig.
Men dom gör kanske det om du är villig att betala den tid det tar att sanera maskinen.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Du har inte funderat hur mycket rötter det kan fastna på däck eller larvband och resten av maskinen.
Blir ett drygt jobb för maskinisten och sanera hela maskin när han ska flytta på sig.
Men dom gör kanske det om du är villig att betala den tid det tar att sanera maskinen.
Isåfall är det kommunen som betalar. Dom gräver fram till tomtgräns.

• Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Ida_83 Ida_83 skrev:
Isåfall är det kommunen som betalar. Dom gräver fram till tomtgräns.
Lycka till med den iden.
Stilla min nyfikenhet så är du snäll.
Vilka argument ska du använda mot entreprenör och kommun eller har du rent av hittat någon lagparagraf om att maskinen måste saneras mellan fastighetsgränserna när det gäller risken att sprida parkslide?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
JanneJanne123
Har du ett bestånd parkslide nära din tomt och vet att entreprenören gräver i det innan dig, eller är du bara orolig generellt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.