19 976 läst ·
118 svar
20k läst
118 svar
Entreprenör sköljer inte grävskopa efter grävt bland parkslide
Där jag bor gräver kommunen inför kommunalt VA. Dom har en entreprenör som gräver, som tydligen struntar i att skölja skopan när dom har grävt bland parkslide. Jag är livrädd att få in skiten på min tomt, dom verkar väldigt nonchalanta. Vad kan jag göra?
Skölja skopan? Det är inget mikrobiellt smittoämne som vi talar om utan rötter som kan vara ett problem, Visuell inspektion och urskrapning av jord/rötter ur skopan räcker.
Vad gäller din egen tomt så kan du väl själv ta en titt i skopan när entreprenören anländer hos dig?
Vad gäller din egen tomt så kan du väl själv ta en titt i skopan när entreprenören anländer hos dig?
Be att få tvätta skopan efter arbetsdagens slut åt maskinförörarenIda_83 skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag tror att du har en alldeles för stor rädsla för Parkslide. Du vet att även om sköljer skopan så kanske de råkar flyga in nån växtdel....Ida_83 skrev:
jag har aldrig hört om det ska vara nån regel vart har du fått det ifrån?Ida_83 skrev:
Ta fram en box vin av bästa kvalitet och njut av livet.Ida_83 skrev:
det finns absolut regler för det som te kommuner tillämpar men parkslide är inte uppfört på EU:s lista av invasiva arter utan brukar ligga utanför som en art där samma restriktioner rekommenderas. Dock inget krav,.M maria01 skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
men om du står med kvasten så kan du säkerst få borsta av skopan
Du har inte funderat hur mycket rötter det kan fastna på däck eller larvband och resten av maskinen.Ida_83 skrev:
Blir ett drygt jobb för maskinisten och sanera hela maskin när han ska flytta på sig.
Men dom gör kanske det om du är villig att betala den tid det tar att sanera maskinen.
Isåfall är det kommunen som betalar. Dom gräver fram till tomtgräns.wildeside skrev:
Lycka till med den iden.Ida_83 skrev:
Stilla min nyfikenhet så är du snäll.
Vilka argument ska du använda mot entreprenör och kommun eller har du rent av hittat någon lagparagraf om att maskinen måste saneras mellan fastighetsgränserna när det gäller risken att sprida parkslide?