42 790 läst ·
97 svar
43k läst
97 svar
Entreprenör maskar för att få mer betalt
Ett mycket märkligt beteende från firman du har anlitat.A Andreas Kneg skrev:Hej
Enkel frågeställning. Jag har en rivningsfirma inne som arbetar på fast pris mot ett bra beskrivet uppdrag. De inser nog nu att de pris de gav mig var i underkant och vill omförhandla. För tvinga fram en omförhandling så drar de ut på arbetet så mina nästkommande entreprenörer inte kan starta. Vad borde jag göra… alltså jag känner ju knappast för att ge dem mer pengar… för att utföra arbetet vi avtalat om. Vad skall jag hota med för att få dem att göra klart? Jag tror tyvärr inte vi satt ett datum för slutförande i avtalet däremot så har de givet ett estimat på dagar det skall ta och vi har kommunicerat vilka veckor de skall arbeta. Däremot inget slutdatum.
Vad kommer de inte vilja att jag gör…? Jag tänkte att man kastar ut dom och ber någon annan slutföra arbetet och drar sv det mot fastpriset innan jag betalar. Men egentligen vill jag ju att de bara gör klart det vi avtalat om.
Vad gör jag… vilka möjligheter finns det? Kan man dra dem inför domstol på ngt sätt eller kan jag hota med att sätta upp dem på någon svart lista etc.. vad kommer de inte vilja att jag gör som är en lagom åtgärd som gör att de fattar att jag menar allvar…
Ser du det rent ekonomiskt ur deras perspektiv:
De utför inte jobbet de har tagit på sig och förhalar sitt arbete blir det ju ekonomiska konsekvenser för dom i många led.
Idag är det mycket ovanligt med FAST PRIS, då den kalkylen oftast inte håller.
Jag har några frågor:
Hyr de tunga maskiner för att utföra arbetet? Isåfall:
Min make har rivit hus med grävare och raserat huset på 1 - 2 vecka med allt vad det innebär.
Min make, maskinen, hans kanske inhyrda gropgubbe som plockar skröfset, containern, lastbilen och lastbilschauffören som kör containern till tippen tickar pengar även om arbetet står stilla.
Dessutom kan lastbilen köras för ett annat företag under tiden min make och hans gropgubbe arbetar vidare med uppdraget.
Allt som transporteras till tippen och därefter faktureras utifrån det inlämnade materialets vikt och vilken sorts material det är ska även det betalas.
Men allt det har du med i din beställning.
Alla kostnaderna för rivningen som förhalas av företaget blir alltså enkom deras ansvar att betala för.
Du betalar din faktura och därmed är ditt beställda uppdrag avslutat.
Vi kan ju gemensamt undra om de inte har annat arbete att utföra efter det att de är färdiga hos dig?
Och du har entrepenörer som går med på att vite skrivs in i kontraktet!? Var har du hittat dom?Byggis1976 skrev:
Är det inte så enkelt att de planerat 10 arbetsdagar för 2 man; 5x2 i vecka 1 och 5x2 i vecka 3. Nu när de är inne på vecka 4,5,6 så är gubbarna på andra jobb, men kommer förbi och jobbar lite framåt på ditt projekt när de får en halvdag över på de andra jobben.
De fixar med spilltid; de får inte betalt för fler timmar hos dig, och då använder de spridda små stunder och inte sina effektivaste gubbar. Utan vite för sluttid är du nedprioriterad.
De fixar med spilltid; de får inte betalt för fler timmar hos dig, och då använder de spridda små stunder och inte sina effektivaste gubbar. Utan vite för sluttid är du nedprioriterad.
Jag har alltid det (med vissa undantag). Det är väldigt ovanligt att de inte går med på det. Men jag sätter det inte pga att jag vill stressa eller få billigare utförande, utan brukar vara ärlig - att jag inte vill bli nedprioriterad. Så för jobb som är 4 v , vite efter 5-6? Osv.E eckeph skrev:
Redigerat:
Konsumenttjänstlagen är ganska så tydlig med när uppdraget ska vara avslutat.A Andreas Kneg skrev:Jag mörker att det är många som föreslår att man skall sätta hårt mot hårt. Så enkelt är det inte. Vad man vill och kan göra är två olika saker särskilt när man också vill bli klar. Att hota med att tvista i ting etc är knappast framgångsrikt, ja mot ett stort bolag kanske men inte ett rivbolag. Man vill att de skall göra färdigt, så snabbt som möjligt och gå vidare och alla parter hyffsat nöjda. Alternativt så stannar allt, de tar sitt pick o pack o jag får leta ny rivare och sen tvista för 10-20k. Det är liksom inte värt det. Så jag vill hitta ett sätt att lösa det utan tvist. Jag kommer troligtvis låta dom omförhandla men med kraftigt reducerad timpris på det som de säger inte ingår trots att det står i avtalet.
I 24 § står "Dröjsmål på näringsidkarens sida föreligger om uppdraget, utan att det beror på något förhållande på konsumentens sida, inte har avslutats inom den tid som har avtalats eller, om någon tid inte har avtalats, inom den tid som är skälig med hänsyn särskilt till vad som är normalt för en tjänst av samma art och omfattning."
Oavsett att ni inte har avtalat om en sluttid, så gäller det som skälig sluttid det som kan beräknas utifrån det estimat som ni har diskuterat.
Den bild av det hela som jag får när jag läser igenom tråden är att du själv inte är tydlig med när du förväntar dig att uppdraget ska vara avklarat, utan att du försiktigt ställer fråga till entreprenören, vilket för varje gång frågan ställs ger dem möjlighet att förlänga den skäliga sluttiden, då frågan diskuteras er emellan och diskussionen varje gång tycks avslutas med att du får anses ha accepterat vad entreprenören säger om hur snabbt arbetet från deras sida ska fortskrida.
Jag föreslår att du pekar med hela handen på 24 § Konsumenttjänstlagen, upplyser entreprenören om att du förväntar dig att arbetet är avslutat inom en viss skälig tid framåt, om det rör sig om en vecka eller två får du själv komma fram till. Tala också om att sluttiden är av väsentlig betydelse eftersom andra entreprenörer väntar på att få tillträde till arbetsplatsen samt att för det fall arbetet inte är avslutat inom den skäliga tiden, att du då kommer att häva avtalet i enlighet med 29 § samt att då eventuellt kräva skadestånd i enlighet med 31 § för de merkostnader som du kan drabbas av genom att du nödgas ta in annan entreprenör som då får avsluta arbetet.
Du ska alltså lämna en skälig tidsfrist, men inte mer.
https://lagen.nu/1985:716#R16
Jag tycker det finns många hederliga också, man skall bara hitta dem. Problemet blir säkerligen större i storstäder också, där ryktet blir mindre viktigt. I den relativa småstad jag bor i överlever man inte länge om man slår mynt av att bedra sina kunder.J Joakim Nordberg skrev:Problemet med ”hantverkarna” är att i princip alla kommer vilja ha mer betalt av alla möjliga orsaker och de tar gärna ställtidskostnader pga andra orsaker men när de själva är orsaken så är det ditt fel. Eller åtminstone någons annans.
Ger man de fingret så tar de hela armen. Det ska stå handen men inte den yrkesgruppen.
Varför inte betala vad det kostar?A Andreas Kneg skrev:Hej
Enkel frågeställning. Jag har en rivningsfirma inne som arbetar på fast pris mot ett bra beskrivet uppdrag. De inser nog nu att de pris de gav mig var i underkant och vill omförhandla. För tvinga fram en omförhandling så drar de ut på arbetet så mina nästkommande entreprenörer inte kan starta. Vad borde jag göra… alltså jag känner ju knappast för att ge dem mer pengar… för att utföra arbetet vi avtalat om. Vad skall jag hota med för att få dem att göra klart? Jag tror tyvärr inte vi satt ett datum för slutförande i avtalet däremot så har de givet ett estimat på dagar det skall ta och vi har kommunicerat vilka veckor de skall arbeta. Däremot inget slutdatum.
Vad kommer de inte vilja att jag gör…? Jag tänkte att man kastar ut dom och ber någon annan slutföra arbetet och drar sv det mot fastpriset innan jag betalar. Men egentligen vill jag ju att de bara gör klart det vi avtalat om.
Vad gör jag… vilka möjligheter finns det? Kan man dra dem inför domstol på ngt sätt eller kan jag hota med att sätta upp dem på någon svart lista etc.. vad kommer de inte vilja att jag gör som är en lagom åtgärd som gör att de fattar att jag menar allvar…
Grundproblemet är väl att tidsuppskattningen var alltför optimistisk, så företaget får jobba fler timmar än planerat. De har inte tid avsatt för det, och kommer dessutom gå back på jobbet. De har inget incitament att låta gubbarna jobba övertid utan låter dem jobba där i mån av tid, och då rinner dagarna iväg. Det hade behövts ett avtalat slutdatum, inte bara en uppskattning att jobbet skulle ta två veckor och påbörjas en viss dag.
15% mer betalt är inom ramen vad man kan begära extra vid avtalat fastpris. Men det krävs att företaget redovisar hur extrakostnaderna uppkom. Om det finns orsaker som inte var kända vid lämnande av pris ska dom ha meddelat dig när dom uppstod och flaggat för att det blir dyrare. Och som jag förstår så är det avtalat när arbetet ska utföras = sluttid. Även om det är på mail så är det ett skriftligt avtal.
Som byggare själv så hade jag fått gilla läget om jag räknat fel och jobba x antal timmar gratis och ta det som lärdom. Kanske är för jag har ett samvete🙂. Men det generar oftast nöjda kunder som ger bra rekommendationer.
Som byggare själv så hade jag fått gilla läget om jag räknat fel och jobba x antal timmar gratis och ta det som lärdom. Kanske är för jag har ett samvete🙂. Men det generar oftast nöjda kunder som ger bra rekommendationer.
Nej de extra 15% är om man har gett en ett uppskattat pris men inte har avtalat om priset för tjänsten. Har man avtalat om fast pris så är det detta som ska faktureras för tjänsten och inget annat.O ooDRAKIRoo skrev:15% mer betalt är inom ramen vad man kan begära extra vid avtalat fastpris. Men det krävs att företaget redovisar hur extrakostnaderna uppkom. Om det finns orsaker som inte var kända vid lämnande av pris ska dom ha meddelat dig när dom uppstod och flaggat för att det blir dyrare. Och som jag förstår så är det avtalat när arbetet ska utföras = sluttid. Även om det är på mail så är det ett skriftligt avtal.
Just det… så är det. Hade bara budgetpris i min hjärna. Är det vanligaste priset jag lämnar när det gäller renovering. SorryClaes Sörmland skrev:
A Andreas Kneg skrev:Det som står är att arbetet skall ta x dagar för x personer. Vi har också en hyffsad ök via mail att de x dagarna skall förläggas under vecka xyz. Det står dock inte att det skall vara kla
Ni har ju redan kommit överens om antal dagar och personer och en tidsperiod då detta ska genomföras. Vad är problemet? När vecka z är passerad ska arbetet vara klart.A Andreas Kneg skrev: