Söker med ljus och lykta efter inspirationsbilder på entrétrappor till 30-talshus. Vi behöver bygga helt ny entré (kommer dock behålla taket) och är inne på två runda pelare, smidesräcke och skifferklädd betongtrappa.

Då vårt hus byggdes ut på 70-talet är det kanske inte tidstypiskt 30-tal, men vad tror ni, kan det funka? Eller har vi fått allt om bakfoten, det kanske inte ens är 30-tal? Vi har promenerat omkring i vårt område och tittat på entréer vi gillar... :)
Bilden är inte så bra, men den enda jag hittade. Det man ser bäst är kanske allt vi inte hann måla i höstas... ::)

framsidan.jpg

Med tanke på den renoverade stilen, så tycker jag att man även kan fundera över ett mer modernistiskt utförande. Liak väl som att knyta an till 30 talsstilen.

Det du nämner om runda pelare och skiffer ser jag inte riktigt frmaför mej. Skiffer och betongtrappa (om den inte blir för hög) är aldrig fel.

Vi har ett hus från 30 talet som byggts om till oigenkännlighet (fast bra och snyggt) i början på 60 talet och mitten på 70 talet. Vi tänker knyta an till 70 tals delen av utseendet genom att bygga ett skärmtak över entren av en stor skiva härdat glas (Återstår att de vad glasmästaren tycker om det). Dels därför att vi behöver få in ljus genom taket. Om vi knutit an till 30 talsdelen så skulel vi antagleigen behövt göra ett ganska "rejält" tak ev. med tegel på.

Just pelare tillsammans med smidesräcke har vi sett på entréer på liknande hus i området och tyckt att det sett snyggt ut.

Vårt "problem" är att entrétaket är väldigt brett men inte särskilt djupt, och eftersom jag prompt vill ha ett räcke komplicerar det alltihop en aning.
Vill inte ha en jättebred trappa, men man kan nog inte ha en bred plattform och sen smala av vid trappan (rätt vanligt annars), för då slår dörren i.

Hur högt det blir vet vi inte riktigt eftersom vi håller på att plana ut hela framsidan... Men mer än 3-4 trappsteg borde det nog inte bli iaf.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.