Buskfyggaren
Har läst lite om detta och det verkar ju inte vara bra ifall man bor i ett hus med sådan putsad fasad...Finns det något sätt man kan avgöra utifrån ifall fasaden är enstegstätad eller är enda sättet att fråga styrelsen?

Det går inte att se.

Buskfyggaren
Om det finns ett flertal sådana här ventiler på fasaden då? Borde inte det indikera att det finns en luftspalt = inte enstegstätat? Dom sitter både längst upp vid taket, mitt på och längst ned.

• Ventil monterad på en fasad med grov struktur, tyder på luftspalt i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dra till med en hammare på fasaden. Blir det lätt ett hål så är det en enstegstätad skitfasad!

• Gilla
zokipoki
  • Laddar…
Buskfyggaren Buskfyggaren skrev:
Om det finns ett flertal sådana här ventiler på fasaden då? Borde inte det indikera att det finns en luftspalt = inte enstegstätat? Dom sitter både längst upp vid taket, mitt på och längst ned.
Nej, de handlar om tilluft till fastigheten.

Se om det går att se kanten nerifrån.

Hur gammalt är huset? Det säger nog mer.

Enstegs tätad fasad kan vara ok och framförallt om det inte finns tex trä i konstruktionen puts på frigolit och betongstomme lär inte mögla.

Det är främst enstegstätad fasad med tunnputs och isolering på träkonstruktioner som är problematiska. Tjockputs på massiv trästomme eller betong brukar klara sig utan luftning.

FG FG skrev:
Det är främst enstegstätad fasad med tunnputs och isolering på träkonstruktioner som är problematiska. Tjockputs på massiv trästomme eller betong brukar klara sig utan luftning.
Det finns för många risker inbyggda i denna "nya enstegstätning" - vilket undersökningar visat.

H hajjen53 skrev:
Det finns för många risker inbyggda i denna "nya enstegstätning" - vilket undersökningar visat.
Ja det är naturligtvis inte lika bra som en välkonstruerad tvåstegstätad fasad. Jag hade själv aldrig byggt en ny enstegstätad fasad.

Men det finns massor med äldre enstegstätade fasader som fungerat bra genom åren. Jag har själv en enstegstätad fasad på plankstomme som fungerat utmärkt. Det är 3 cm tjockputs och ingen isolering i väggarna vilket gör att väggarna är varma och fukten kan torka ut.

Det jag menar är att man inte behöver få panik om man har en enstegstätad fasad, det beror på hur den är konstruerad.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
H hajjen53 skrev:
[länk]

Läs och begrunda!
Ingen nyhet! vi som hänger här på forumet har nog full koll på detta. Sök på enstegstätad så ser du.

Vad jag menar är att denna byggmetod kräver en jävlig noggrannhet som inte längre finns eller hinns med - teori och praktik har med andra ord en för stor diskrepans.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.