1 810 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Enstegstätad fasad OK?
Hej,
Kan det vara okej med enstegstätad putsfasad? Anledningen till min fråga är att vi haft ett murarföretag hos oss som föreslagit just det (vi vill gå från gavelspetsar i trä till puts). När jag frågade mer om detta pratade han på och försökte rita lite, men för mig var det rena grekiskan. Jag vill höra vad ni säger? Har det hänt något på området? Typ kommit nya metoder/material? När man googlar på enstegstätad fasad blir man minst sagt rädd. Jag kan heller inte hitta något om att det fortfarande byggs på det sättet. Samtidigt, det här är ett mycket välrenommerat företag som är medlemmar i Mur- och putsföretagen, jobbar med kulturbyggnader osv.
Kan det vara okej med enstegstätad putsfasad? Anledningen till min fråga är att vi haft ett murarföretag hos oss som föreslagit just det (vi vill gå från gavelspetsar i trä till puts). När jag frågade mer om detta pratade han på och försökte rita lite, men för mig var det rena grekiskan. Jag vill höra vad ni säger? Har det hänt något på området? Typ kommit nya metoder/material? När man googlar på enstegstätad fasad blir man minst sagt rädd. Jag kan heller inte hitta något om att det fortfarande byggs på det sättet. Samtidigt, det här är ett mycket välrenommerat företag som är medlemmar i Mur- och putsföretagen, jobbar med kulturbyggnader osv.
På en trävägg? Nej det finns inga acceptabla argument för att säkerställa en god fuktsäkerhet.S skanfals skrev:Hej,
Enstegstätning på trä är ett stort no no. Fråga vilken mäklare som helst. Det är en riskkonstruktion som kommer dra ner priset på ditt hus rejält, även om man lyckas bygga det utan att skapa ett problem.
Gör 2 stegstätning enligt typ webers instruktion eller avstå helt är mitt råd.
Gör 2 stegstätning enligt typ webers instruktion eller avstå helt är mitt råd.
Det är godkänt med enstegstätade tjockputs fasader. Weber har hela system med allt från gips till isolering och puts. Inte att förväxla med dom med tunnputs på cellplast som gav stora problem.
I mina ögon ska cellplast bara användas under jord.
I mina ögon ska cellplast bara användas under jord.
Klicka här för att svara