Hej,

Vi kommer att behöva fixa enskilt vatten på vår tomt :( :)

Vore tacksamma om någon kunnig kan förklara för oss vad som ingår i en sådan installation och vad vi bör tänka på. Vi förstår att kostnadsbilden kan vara svår att bedöma, men om någon kan ge en indikation på de olika komponenterna vore vi supernöjda!

Ingen som kan någonting om enskilt vatten när kommunalt inte finns att koppla på? ;)

Det är väl "bara" att borra, och beroende på vilken kvalitet som kommer upp antingen koppla in det direkt eller via någon form av rening/behandling.

Dvs ett borrhål, en pump och en hydrofor (för att jämna ut trycket), och om du har otur någon form av vattenbehandlingsapparat.

Jag har uppfattat det som att det är borrhålet som är det dyra i det här läget. Min numera bortgågna svärfar gjorde en sådan instalaltion för ca 10 år sedan i Jämtland, bytte ut en befintlig dålig borra mot en ny, ny pump och hydrofor. Det gick då på ca 30 000kr, men har man otur med borrdjupet så kan man nog hamna på minst det dubbla.

Det kan ju räcka med att gräva en brunn också och då blir det betydligt billigare.

Pump & hydrofor behöver man oavsett + ev filteranläggning som t.ex. avhärdningsfilter.
Enklast är nog att ringa en rörmokare i trakten, dom har troligen bra koll på vilka prylar som behövs i ditt område och kan samtidigt ge ett ungefärligt pris.

Gräva brunn? Det trodde jag var någonting man bara gjorde förr - gör man det fortfarande ibland?

Vi betalade 35.000 för borrning 100m, hydropress och dränkbar pump från grundfos.

Installerade själv.

/herman

Hemmakatten
Finns flera trådar om detta sen tidigare. Bla. där jag berättat om vår brunnsborrning. Först gäller att vara säker på att vatten finns innan man borrar. Kostnad för borrning 30-50' + 15' för pump + kostnade för grävning av rörgravar för vaten- och elrör till huset.

Hallå Herman.

Vart köpte ni pumpen?
Via rörmockaren eller typ Rinkaby?
Hur vet man hur stor pump man behöver?
Ska köpa ny dränkpump fort nu, och jag måste veta vilken sort. Blir en Danfos, men det finns så många att välja på...
Har en brunn som är ca 80 m djup men jag vet inte hur stor kapacitet det behöver vara...

All hjälp är uppskattad...

Vänligen
Gunnar

TMC skrev:
Vi kommer att behöva fixa enskilt vatten på vår tomt  :( :)
Är problemet att kommunalt VA inte alls finns i närheten eller är det så att ni ligger för långt bort i förhållande till vad ert kommunala VA-bolag accepterar? I det andra fallet kan det ibland vara lönsamt att själv stå för extrasträckan.

Tja, det blir några kilometers extrasträcka ;D ;D ;D...

Hemmakatten
Kommentarna verkar smått löjliga... En brunn borrar man ner till lämpligt djup. Finns inte vatten så trycker man, med det så menas att man "spränger" eller snarare trycker upp sprickorna med hjälp av högtryck.

Förstår jag dig rätt att du menar att det alltid finns vatten på ekonomiskt lönsamt borrdjup på ett eller annat sätt?

Hemmakatten
Att borra efter vatten på egna tomten är alltid "lönsamt". Finns inget vatten så är tomten betydligt mindre värd(eller värdelös om den inte ligger på en fantastisk plat i ytterskärgården).
På i stort sett alla tomter i Sverige, utom möjligtivs i ytterskärgården, finns vatten att finna. En hydrogeologisk undersökning för ca 5-6.000 kr ger dig besked om VAR på just din tomt de bästa förutsättningarna= var de största vattensprickorna finns.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.