Hej - jag har köpt ett nybyggt hus och flyttade in 3 månader sen. Huset byggdes under totalentreprenad.
När jag flyttade in så hade vattnet konstig färg. Jag frågade entreprenören flera gånger om vattnet är drickbart, och fick samma svar skriftligt att 'ja, vattnet är drickbart'. När jag några veckor sen gjorde vattenanalys, visade resultaten höga halter av arsenik och mangan. Två olika företag har sagt att jag inte ska dricka vattnet.
Så nu kommer jag att installera en arsenik vattenfilter som kommer att kosta mig 40000kr.
Min fråga är- vad har jag för rättigheter gentemot entreprenören i den här situationen? Är jag, byggherren, ansvarig för vattenkvaliten? Det känns inte heller bra att hela familjen har druckit vatten med höga arsenikvärden i tre månader nu.

Tack!

Är det en helt ny borrad brunn och info om att det är helt klart drickbart och ingår i entreprenaden. det vet vi inte något om, mera info behövs.

J jonaserik skrev:
Är det en helt ny borrad brunn och info om att det är helt klart drickbart och ingår i entreprenaden. det vet vi inte något om, mera info behövs.
Svaret är Ja till alla tre

Inte helt säker på juridiken här, men om en ny brunn borras så ska det vid färdig borrning tas vattenprov som ger alla värden som hittas. Har entreprenören visat att vattenprov gjorts med protokoll. Kommer säkert in flera som har bättre koll hur det är. Finns det andra fastigheter i närheten, fråga dom om vad dom har i sina brunnar till att börja med. Inte en så oviktig fråga, samt vem har borrat, en lokal förmåga med flera borrningar runt omkring.

J jonaserik skrev:
Inte helt säker på juridiken här, men om en ny brunn borras så ska det vid färdig borrning tas vattenprov som ger alla värden som hittas. Har entreprenören visat att vattenprov gjorts med protokoll. Kommer säkert in flera som har bättre koll hur det är. Finns det andra fastigheter i närheten, fråga dom om vad dom har i sina brunnar till att börja med. Inte en så oviktig fråga, samt vem har borrat, en lokal förmåga med flera borrningar runt omkring.
Tack för svaret! Tyvärr har jag inte fått någon vattenprov från entreprenören. Ska vara på de att ge mig detta.

Vid nyborrning brukar borraren normalt avlämna en uppgift på hur djupt hålet är och vilken mängd som den kan ge. Sen ytterligare info är inte riktigt mitt bord. Men vad tjänligt eller inte är alltid ett vagt begrepp. Så ha lite is i magen. Det finns flertal på forumet med erfarenhet av vattenkvalitet som säkert kan ge något svar. Kan ta någon dag eller så.

• Gilla
Sitika Lynch
  • Laddar…
Var inte vattnet med i slutbesiktning där intyg borde uppvisas om dess kvalite? Är slutbesiktning godkänd ändå?

H Håbbe01 skrev:
Var inte vattnet med i slutbesiktning där intyg borde uppvisas om dess kvalite? Är slutbesiktning godkänd ändå?
Slutbesiktningen är godkänt, men jag har inte fått någon dokumentation for brunn och avlopp, vilket är ett problem då jag inte kan abonnera till slamtömning eller göra besiktning av avloppet. Efter att jag har har varit på de ett tag nu, har de lovat att komma med handlingarna snart. Vi får se om de håller sitt löfte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.