Hej
Har Bergvärme och tyvärr bara ett enrörssystem. Några radiatorer har igen överströmning, så om jag stänger ett sådant blir det kallt, och BVP larmar för hög pressostat.
Men om jag stryper ner några radiatorer för att få svalare i ett sovrum. Påverkar det husets övriga.

Bilder på de radiatorer/radiatorventiler-koppel som stänger av allt flöde behövs för att ge bra svar.

Generellt: ställ om radiatorkopplet till enrörssystem om det är omställbart, eller byt till enrörskoppel om det är tvårörskoppel.
Om det är fast förbigång/bypass som har blivit igentäppt så kan det bli olika åtgärder.

Blanka rör är i hallen. Det måsta vara fel va ?
Vita rör, så ser det ut i resten av huset.
Jag trodde att enrörsystem rann genom element och blev lite kallare till nästa. Jag har en stor extra tank för att få större vattenmängd i systemet.
Har blivit tillsagd att ha alla på max och helst byta ut therostatetna till ”vanliga” vred, för att inte få hög pressostat på bvp.

• Rörsystem i ett hem med blanka och vita rör anslutna till en radiator i hallen, med fokus på rörens installation och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem vid golv med synliga vita och blanka rör i hallen, kopplat till ett element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att det är blanka rör istället för vita/vitmålade är inget fel, det ger heller inga felsymtom/felorsaker mer än visuellt.

Felet är att det har missats att den aktuella radiatorn (Purmo Thermopanel V4) bara finns i tvårörsutförande, det inbyggda kopplet är för tvårörsystem. Det man då måste göra är att sätta dit en TP 1-rörs fördelare (c/c 40, Ansl: M22x1,5 Inv. och utv.)
så att radiatorn kan anslutas till enrörssystem.

Se sidorna 78-80,
https://blobfilesprod.purmogroup.app/public/1244766/1463858

Tack Då vet jag hur jag ska fixa elementet. När jag skrev blanka rör var det för att särskilja bilderna.
Men tillbaka till frågan. Är tillflödet bara lite kallare i slutet av slingan ?
Jag har sett höga hyreshus med större element på de övre våningarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.