Byggahus.se

Enrörssystem, några frågor. Radiatorer som inte blir varma mm...

1. T
    Medlem Nivå 7
    Sitter här i ett Älvsbyhus från -83. Uppvärmning idag vedpanna, men har åtminstone börjat planera så smått för en bergvärmekonvertering. Radiatorsystemet är givetvis enrörs och högtemp, så det finns en del att fundera på...

Nåväl, de funderingar jag har nu handlar snarare om att en del radiatorer inte vill bli riktigt varma. Jag har demonterat termostaterna och kontrollerat att "piggen" i ventilen rör sig som den ska. Jag har även konstaterat att termostaterna verkar sitta på returen. Finns det någon särskild anledning till att man gjort så?

Det som jag tycker är konstigast är att på de radiatorer som inte blir varma så är framledningen riktigt het, och man hör hur det strömmar vatten genom dem, lik förbannat så blir de i bästa fall ljumma och returen ligger kanske på 20-30 grader lägre temp än framledningen (mätt med ir-termometer).

Så här ser det ut på de radiatorer det gäller, framledningen som är riktigt varm är alltså den högra som returventilen sitter på:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20150222_085241~2.jpg

Jag har thermomatic cbj shuntautomatik och kör jag ut t ex 60-gradigt vatten så verkar det vara ungefär den tempen på framledningen, dock är den termostatförsedda returen i princip kall...

Tillägg: Jag kör utan eller med helt öppna termostater och låter thermomaticen sköta regleringen...

Tillägg 2: Jag upplever att detta blev värre sedan jag för några dagar sedan bytte cirkulationspump till en något klenare modell, körde tidigare med en DAB 55-130 på hastighet 2, idag sitter det en begagnad Grundfos ups 15-35x18 som körs på hastighet 3. Detta är en temporär lösning i väntan på en ny pump....

Redigerat 16 mar 2015 10:47
    • Laddar…
  2. kulle
    Medlem · Nivå 10
    Det är inte så att du vänt cirkulationspumpen på fel håll ?

3. T
    Medlem Nivå 7
    Pumpen går åt rätt håll och är vänd rätt.... :)

• Laddar…
  4. U
    Medlem · Nivå 7
    Bara för att den är vänd som den förra pumpen är det inte säkert att den är vänd rätt. Vid närmare eftertanke har jag inte ens funderat på om jag har termostaterna på framledningen eller returen... Kanske skulle kolla på det i framtiden.

Hur som helst. Har du luftat alla element?
    Har du tillräckligt tryck i systemet?
    Blir det varmt en bit upp på elementet eller kallnar det på en gång efter returventilen?

5. T
    Medlem · Nivå 16
    Någonstans må¨ste det väl sitta en shunt som släpper igenom varmvatten till nästa element om just detta element ska regleras ned. Denna shunt måste flödesanpassas till elementet annars står den alltid vidöppen och flödesmotståndet genom shunten är så lågt att nget vatten vill gå genom radsiatorn. Jag har liknande problem med mitt kombinerat ett/två-rörs system och har blivit galen på det.

6. U
    Medlem · Nivå 7
    Nu är mitt enrörssystem äldre än Tottomannens, huset är byggt -66, men det flödesanpassades när det byggdes. Runt huset går ett huvudrör, från pannan till pannan. Vid varje element går det ut ett rör och sedan tillbaka ett rör. Dessa rör har en mindre tvärsnittsyta än huvudledningen vilket resulterar i att det mesta av vattnet bara passerar förbi medan en mindre del tar vägen via radiatorn istället. Skillnaden på motståndet i rören är inte så stort att att allt vatten går förbi radiatorn av misstag.

Kände på rören och mitt vatten går in vid termostaten.

7. GK100
    Medlem · Nivå 22
    TS har nog ett prefab svetsat bypassrör som är monterat under golvet och de två rören sticker upp från detta, de var vanliga hos vissa hustillverkare vid den tiden. Dessa har ingen justermöjlighet mer än via returkopplet där man kan justera maxflödet vid det givna tryckfall som delen under golvet ger. I röret är två dysor införda som ska ge en viss ejektorverkan och det man behöver i den typen system är en pump som ger ett tillräckligt flöde så man får rätt tryck över bypassen.

Spelar ingen roll för den delen av funktionen vilken riktning flödet har de är helt symetriska, däremot får man i själva radiatorn sämre effekt om inte varmaste vattnet tillförs upptill. TS problem skulle kunna bero på igensättning någonstans antingen i termostaten, returkopplingen eller nere i T-stycket med dysorna. Troligast kanske de två delarna ovan golvet, så öppna även locket på returventilen och öppna den också helt, men håll reda på varven som öppnas för att kunna återställa.

Kolla också om elementet blir varmast upp eller nertill som det är nu.

• Laddar…
  8. T
    Medlem · Nivå 16
    Jag har en helt ny radiator i mitt jävla system som inte blir riktigt varmt fast nästa radiator blir det, så igensättning kan inte vara förklaringen där. Om bypassen är monterad under golvet vet jag inte. Jag tänkte sätta en extra punmp på den del som är enrörs.

9. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Har du ett modernare koppel bör du kunna justera andelen som går förbi. Ser det ut som på TS bild är det ganska troligt med samma typ T-rör under golvet. Sen är givetvis olika olyckliga blandade inkopplingar som du verkar ha inte optimala.

10. T
    Medlem Nivå 7
    Många bra svar, perfekt!

Vi börjar med pumpen, jo den sitter åt rätt håll, flödesriktningspilen är åt samma håll som gamla pumpen.

Helt klart hände det något med flödena när pumpen byttes. Jag har knatat runt lite med termometern nu och kollat på radiatorerna. En av de första på ena slingan sitter i tvättstugan och har aldrig varit så varm som den är nu, så den verkar få betydligt mycket mera varmvatten än tidigare. Returventilen på denna var nästan vidöppen, så jag justerade ner den några varv får vi se.

Radiatorn på gästtoaletten som sitter typ i mitten av ena slingan var även den väldigt varm. Här testade jag att vrida igen returventilen helt, detta gav ett i mina ögon konstigt fenomen, radiatorn blev efter ett tag kall, men plötsligt blev både framlednings- och returrör nästan lika varma, se nedan bilder:

Framledning med returventil:

IMG_20150316_183716.jpg

Returledning med termostatventil:

IMG_20150316_183733.jpg

De graders skillnad som visas beror nog snarare på min termometer än något annat.

Jag antar att detta beror på att radiatorn stängs av, och det varma vattnet som passerar förbi i slingan går upp "mot stopp" i båda rören? Alltså att returen går åt "fel håll"...

Jag har även kollat tempen på de radiatorer som verkar fungera riktigt, alla är varmast upptill, med en diff på ca 5 grader till nederdelen, så detta verkar ju riktigt åtminstone.

Den tidigare pumpen var en DAB VA 55/130, Grundfos rekommenderar en 25/60 som ersättare. Den "nya" tillfälliga pumpen motsvaras idag av Grundfos 25/40. Är det så stor skillnad mellan dessa att det helt enkelt bara beror på detta tro...

Pumpen jag köpt och väntar på är en DAB Evosta 40-70, denna skulle mer än väl räcka till har det sagts mig, får hoppas att den gör det nu då...

Rent generellt, kan man säga att enrörssystem behöver kraftigare pumpar för att det ska funka?

Redigerat 16 mar 2015 19:33
  11. I
    Anonym
    Flödesriktningen har förmodligen betydelse. Kan du se någon pil på ventilen?
    http://se.varme.danfoss.com/PCMPDF/VDTGO407_FJVR.pdf
    Vad jag kan se sitter den på rätt rör. Däremot undrar jag vad injusteringsventilen gör eller inte gör.
    Sen tycker jag också att det bör finnas någon bypas till efterföljande radiatorer.

12. T
    Medlem Nivå 7
  13. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Att du när du stängt av flödet får i stort lika hög temp på båda beror på sk dubbelcirkulation ett vertikalt rörstycke anslutet till varmt rör blir varmt ett stycke upp trots nollflöde, särskilt tydligt säkert pga utformningen av delen under golvet med "dysor". Och den typen av enrörsystem du har kräver helt klart korrekt nominellt flöde för att funka bra, det är säkert inte generellt så tydligt i andra utföranden.

• Laddar…
  14. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Nu när du kollat att elementen blir varma på rätt håll dvs upptill hur ligger då tillopp-retur är termostaten på returen? Inte för att det spelar någon roll i detta fallet men termostatventiler brukar ha inlopp vid röranslutningen och returkopplingar tvärtom, och här har det ju varit byggt så från början isf.

15. T
    Medlem Nivå 7
    Ja, jag får det till att termostaten sitter på returen, detta kommer jag fram till genom att det röret är kallare vid samtliga radiatorer. Tempen är 5-10 grader lägre beroende på var jag mäter.

Vad tror du om pumpen jag beställt, kommer den att funka eller tvingas jag försöka justera in hela systemet på nytt? Detta är nog något som borde göras oavsett, för gud vet hur mycket tidigare ägare varit och rotat i detta...