Byggahus.se

enreprenadkontrakt

1. L
    Medlem · 86 inlägg

LenaPena

Medlem
    Hejsan

jag har hamnat i ett litet dilemma. Vi har skrivit kontrakt på ett nybygge här i Helsingborg...ett sk. entreprenadkontrakt. På kontraktet står dels hustypen vi valt, dels tomtbetäckningen och kontraktet är underskrivet av mig och min make + säljaren. Detta kontakt har varit på husföretagets huvudkontor och vänt...där har dom uppmärksammat att huset vi valt inte går att bygga på denna tomt enligt byggplanen. Huset har för låg taklutning. Detta ringde vår säljare och berättade för oss förra veckan. Hon formulerade sig "jag har gjort mitt största misstag i min karriär, tyvärr har jag vetat om detta förbihåll men glömt att informera om detta för jag har haft för mycket att göra".
    Nu står vi här....med ett påskrivet kontakt av säljaren...men med ett hus vi inte får lov att bygga på denna tomt. Vad har vi för rättigheter??? Är inte säljaren tvungen att erbjuda ett liknande alternativ till samma pris??.
    Tacksam för svar
    frustrerande sommarhälsningar
    Lena

2. C
    Medlem · 867 inlägg

cattis

Medlem

Re: enreprenadkontrakt

Hm, de flesta hustillverkares kontrakt gäller väl med reservation för att man inte får bygglov. sedan borde säljaren vara snabb att skaka fram en annan modell, men hm hade min säljare gjort den missen så hade jag nog bytt säljare eller hustillverkare

3. L
    Medlem · 86 inlägg

LenaPena

Medlem

Re: enreprenadkontrakt

Hej

Problemet är att vi hade hittat en tomt som vi ville bygga på....men eftersom husföretaget strulade till det och markägaren ville sälja sin tomt (många stod på kö) så köpte husföretaget tomten så att vi skulle ha tid på oss att ta ett beslut. Nu har vi fått olika förslag från husföretaget.....alla ligger på 150000-200000 över det pris vårt hus kostade. Så nu står vi här med inget hus...och ingen tomt. Vi pratade med husföretaget igår och hon är inte heller beredd att sälja tomten till oss...trots att det är hon som strulat till allting.
    vi är alltså tillbaka på ruta 1 .
    Lena

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.